Koniec z tanimi autami po leasingu

Polski Ład mocno uderzy w przedsiębiorców leasingujących samochody i rykoszetem, w przeciętnych Polaków kupujących samochody używane. Odcięty zostanie dopływ młodych używanych aut poleasingowych na rynek, co podniesie ceny.

Samochody poleasingowe były ciekawą ofertą na rynku aut używanych. Przez Polski Ład znikną lub będą droższe
Samochody poleasingowe były ciekawą ofertą na rynku aut używanych. Przez Polski Ład znikną lub będą droższeGetty Images

Chodzi o możliwość zachowania tzw. praw nabytych, czyli możliwość odsprzedaży leasingowanego auta po upływie 6 miesięcy od dokonania tzw. wykupu prywatnego bez podatku. Zasada ta obowiązuje tylko do końca grudnia. Polski Ład wydłuża ten okres do 6 lat.

Obecnie na rynek samochodów używanych trafiają samochody poleasingowe, najczęściej w wieku nieco ponad 3 lat. Mają zwykle dość duże przebiegi, ale są regularnie serwisowane w ASO i znana jest ich dokładna historia. Polski Ład to zmieni - jeśli takie auto trafi na rynek, będzie znacznie droższe, a jeśli przedsiębiorca odczeka 6 lat, by uniknąć podatku, auto będzie będzie już przynajmniej 9-letnie i wyeksploatowane.Jak przypomniał prezes Carsmile Łukasz Domański, w Polsce prawie 75 proc. nowych aut kupowanych jest "na firmę" (z obecnych preferencji podatkowych korzystają w szczególności drobni przedsiębiorcy), a leasingiem finansowana jest ponad połowa firmowych zakupów nowych samochodów osobowych. "Tylko w trzech pierwszych kwartałach 2021 r. firmy leasingowe sfinansowały zakup samochodów osobowych na kwotę ponad 25 mld zł" - wskazał.

Dodał, że przedsiębiorca, który chce zachować tzw. prawa nabyte, czyli możliwość odsprzedaży leasingowanego auta po upływie 6 miesięcy od dokonania tzw. wykupu prywatnego, powinien sfinalizować tę transakcję przed końcem grudnia, przed wejściem w życie Polskiego Ładu.

Według doradcy podatkowego Piotra Juszczyka z inFakt, kto nie zdąży z wykupem przed 1 stycznia, będzie zobowiązany do zapłaty podatku PIT oraz składki zdrowotnej, jeśli sprzeda samochód przed upływem 6 lat od wycofania pojazdu z działalności gospodarczej.

Wiceprezes Carsmile Michał Knitter powiedział, że przeprowadzenie wykupu do końca roku, pozwala zachować prawo do odsprzedaży samochodu po upływie 6 miesięcy bez podatku i składki zdrowotnej, pod warunkiem że umowa leasingowa trwała przynajmniej dwa lata. "Inaczej wykup nie ma sensu" - ocenił.

Dodał, że problem przyspieszonego wykupu dotyczy w szczególności przedsiębiorców, którym umowa leasingowa niedługo się kończy.

Według Domańskiego, taka transakcja pociąga za sobą szereg formalności i zdarzeń: złożenie wniosku w firmie leasingowej, wycenę samochodu przez leasingodawcę, przelew środków, aneksowanie umowy, wystawienie faktury czy wreszcie przerejestrowanie auta. Dodał, że na rynku krąży wiele opinii o tym, która data jest decydująca dla zachowania terminu grudniowego i na którą będzie ewentualnie patrzył urząd skarbowy.

W ocenie Juszczyka, o dacie wykupu samochodu decyduje moment przeniesienia prawa własności do samochodu. "Powinien być on określony w aneksie do umowy leasingowej lub w porozumieniu z leasingobiorcą w sprawie wcześniejszego wykupu" - wyjaśnił.

Doradca zwrócił uwagę, że może się jednak zdarzyć, że przedsiębiorca nie otrzyma takiego dokumentu. "W takiej sytuacji o tym, czy auto zostało wykupione pod rządami starych przepisów decydująca będzie data sprzedaży samochodu ujęta na fakturze. Dlatego trzeba upewnić się, że jest to data grudniowa. Nie musi być ona tożsama z datą wystawienia faktury" - podkreślił ekspert.

***

Motorandka z Joanną Zientarską - Mini Cooper SINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas