Kompaktowe kombi - przegląd rynku
Kompaktowe kombi - przegląd rynku
Samochody segmentu C cieszą się w Polsce niesłabnącą popularnością. W pierwszym kwartale 2017 roku zarejestrowano – zgodnie z raportem PZPM – ponad 37 tys. takich pojazdów. Za wynik ten odpowiadają głównie klienci flotowi, wśród których największą popularnością cieszą się auta z nadwoziem kombi, przede wszystkim ze względu na większą możliwość ich praktycznego wykorzystania. Jeszcze do niedawana floty wybierały samochody napędzane silnikami Diesla. Dzisiaj ten trend zaczyna powoli się zmieniać. Dane płynące z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar pokazują, że samochody z silnikami Diesla stanowiły w Polsce około 47,6 procent całego rynku (dane za luty 2017) – oznacza to spadek o 3,6 pp. względem analogicznego miesiąca 2016 roku. W Europie wzrasta również zainteresowanie samochodami z napędem alternatywnym. Hybrydy odnotowały wzrost sprzedaży o 28,8 procent, a auta elektryczne o niecałe 3 procent. Największy udział hybryd w całkowitej sprzedaży na europejskim rynku odnotował w 2016 roku Lexus. Aż 99 procent samochodów tej marki sprzedanych w Europie Zachodniej miało napęd spalinowo-elektryczny. Według danych PZPM z 2016 roku, przedsiębiorcy zarejestrowali w Polsce 281 tys. samochodów. To o 21,9 procent więcej niż przed rokiem, a udział klientów biznesowych sięgnął 67,7 procent. Oto najciekawsze samochody kombi segmentu C.
Siódma generacja Volkswagena Golfa przeszła w 2016 roku facelifting obejmujący również zmiany we wnętrzu kabiny. Bagażnik odmiany kombi może pomieścić 605 litrów bagażu, a złożenie tylnej kanapy powiększa przestrzeń bagażową do 1620 litrów. Ceny samochodu z silnikiem benzynowym zaczynają się od 72 390 zł. W tej cenie kombi wyposażone jest w silnik 1,0 TSI o mocy 85 KM i 5- biegową skrzynię manualną. Wersja z automatyczną przekładnią DSG kosztuje 85 990 i napędzana jest przez silnik 1,0 o mocy 110 KM. Samochód jest wyposażony między innymi w hamulec wielofunkcyjny, który pomaga ograniczyć skutki kolizji poprzez zainicjowanie hamowania, oraz w system rozpoznawania zmęczenia kierowcy. Light Assist – system automatycznej zmiany świateł mijania na drogowe kosztuje 680 zł, a Park Pilot – czujniki parkowania z przodu i z tyłu z wizualizacją odległości na ekranie systemu audio to wydatek na poziomie 11 000 zł. Pakiet Drogowy Plus – monitorowanie martwego pola, asystent toru jazdy, asystent hamujący w przypadku zasłabnięcia kierowcy czy asystent jazdy w korku i system rozpoznawania znaków drogowych kosztują 4 tys. zł, lecz dostępne są tylko w najwyższej wersji wyposażenia Highline kosztującej od 89 390 zł. W standardzie znajduje się system audio z 6,5 calowym, kolorowym, wielofunkcyjnym ekranem dotykowym, 4 głośnikami z przodu, czytnikiem kart SD, AUX-IN oraz funkcją odtwarzania muzyki w formacie MP3.
Samochód został oficjalnie zaprezentowany w 2012 roku, a na początku 2015 przeszedł facelifting. Producent zmienił stylistykę nadwozia, a wnętrze zyskało nowe materiały oraz nowe elementy wyposażenia. Bagażnik tego japońskiego kombi oferuje pojemność na poziomie 600 litrów, która po złożeniu tylnej kanapy wzrasta do 1658 litrów. Cena podstawowej wersji tego kombi zaczyna się od 68 900 zł, natomiast model w wyższej specyfikacji Premium z silnikiem o pojemności 1,6 litra i mocy 132 KM został wyceniony na 79 200 zł. Napęd przekazywany jest za pomocą manualnej skrzyni biegów o sześciu przełożeniach – dopłata do automatycznej skrzyni w tym przypadku wynosi 5 tys. zł. Na liście wyposażenia znalazł się między innymi pakiet dodatkowych systemów Toyota Safety Sense zwiększających bezpieczeństwo, w skład którego wchodzi układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia, system rozpoznawania znaków drogowych i układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Dodatkowo w standardzie znalazły się automatyczne światła drogowe z czujnikiem zmierzchu. Wyposażenie samochodu obejmuje również system multimedialny Toyota Touch 2 z funkcją Bluetooth i kamerą cofania. Całością można sterować również za pomocą przycisków umieszczonych na wielofunkcyjnej kierownicy. System multimedialny z nawigacją Toyota Touch 2 with Go to koszt 2,5 tys. zł – system oferuje między innymi darmową aktualizację przez 3 lata, aplikacje multimedialne (pogoda, paliwo, Google Street View) oraz darmowy dostęp do usługi TomTom Real Time Traffic przez 3 lata. Zakup pakietu Comfort w cenie 6,5 tys. doposaży Aurisa Touring Sports w 16-calowe felgi aluminiowe (standard w odmianie hybrydowej), wewnętrzne lusterko elektrochromatyczne, elektrycznie składane lusterka, czujnik deszczu, system automatycznego parkowania (SIPA), czujniki parkowania przednie i tylne, podgrzewane fotele przednie z podparciem lędźwiowym fotela kierowcy, podwójna podłoga bagażnika, dzięki której uzyskujemy płaską podłogę przestrzeni b
Skoda Octavia pod koniec 2016 roku przeszła facelifting. Zmieniono między innymi przednie reflektory oraz atrapę chłodnicy. Samochód w wersji kombi ma kufer o pojemności 610 litrów, który można powiększyć do 1050 litrów. Najtańsza odmiana wyposażona w benzynowy silnik 1,2 TSI o mocy 85 KM kosztuje od 70 750 zł. Automatyczna skrzynia biegów dostępna jest od 84 580 zł – w tym przypadku samochód napędzany jest przez silnik 1,0 o mocy 115 KM. Na liście podstawowego wyposażenia można znaleźć między innymi manualną klimatyzację, radio z wyświetlaczem o przekątnej 6,5 cala i Bluetooth oraz elektrycznie sterowane szyby przednie i podgrzewane lusterka. Samochód został ponadto wyposażony w światła do jazdy dziennej LED. Funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy kosztuje 200 zł. System wspomagający utrzymanie pasa ruchu z monitorem martwego pola dostępny jest w wyższej wersji wyposażeniowej i został wyceniony na 3,2 tys. zł. Powiększony pakiet systemów bezpieczeństwa – Travel Assist, w skład którego wchodzą między innymi system nawigacji, funkcja rozpoznawania znaków drogowych, asystent pasa ruchu, automatyczne światła oraz czujnik deszczu to koszt na poziomie 10,6 tys. zł.
Obecnie oferowane Renault Megane debiutowało w 2016 roku i jest to czwarta generacja tego modelu. Pojemność bagażnika w odmianie kombi to 580 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń wzrasta do 1504 litrów. Cena podstawowej wersji benzynowej to 63 900 zł. Samochód napędzany jest przy tym silnikiem 1,6 o mocy 115 KM. Napęd przekazywany jest za pomocą manualnej skrzyni biegów o pięciu przełożeniach. Wersja z automatyczną skrzynią biegów obejmuje silnik 1,2 generujący 130 KM i wyższą wersję wyposażenia kosztującą 87 600 zł. Samochód w podstawowej wersji wyposażony jest w system wspomagania przy ruszaniu pod górę, regulator-ogranicznik prędkości oraz światła do jazdy dziennej LED. Na liście znalazła się również manualna klimatyzacja i elektrycznie sterowane szyby przednie. System audio wyposażony jest w wyświetlacz monochromatyczny o przekątnej 4,2 cala, Bluetooth oraz gniazda USB/jack. System multimedialny z nawigacją dostępny jest w wyższych wersjach wyposażeniowych. Podobnie jak zestaw dodatkowych systemów zwiększających bezpieczeństwo – Pakiet Bezpieczna Droga: system ostrzegania o nadmiernej prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych, system kontroli pasa ruchu i funkcja automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania kosztuje 1 450 zł dla drugiej wersji wyposażenia tego modelu i wymaga zamówienia pakietu Multimedia 7 cali DAB w cenie 3 450 zł, przy czym dostępny jest wyłącznie dla silnika SCe 115 i Energy TCe 100.
Druga generacja Peugeota 308 pojawiła się w 2013 roku, natomiast odmiana kombi miała swoją premierę rok później. Samochód dysponuje bagażnikiem o pojemności 556 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy kufer powiększa swoją objętość do 1371 litrów (1606 litrów do wysokości dachu). Ceny odmiany SW zaczynają się od 72 000 zł. Auto w najtańszej specyfikacji napędzane jest silnikiem benzynowym o pojemności 1,2 litra i mocy 110 KM. Konkurencyjną dla wyżej wymienionych modeli odmianą jest Active wyposażona w silnik benzynowy 1,2 l PureTech o mocy 130 KM – cena to 79 100 zł. Napęd przekazywany jest za pomocą sześciobiegowej skrzyni manualnej. Wersja z automatem oferowana jest – w przypadku tego motoru – tylko w najwyższej specyfikacji kosztującej 86 300 zł. Lista systemów zwiększających bezpieczeństwo ogranicza się do tych, które wymagane są przez prawo. Samochodu nie można doposażyć np. w asystenta pasa ruchu lub w system rozpoznawania znaków drogowych. Na liście wyposażenia odmiany Active znajdziemy natomiast tempomat z ogranicznikiem prędkości oraz komputer pokładowy. Samochód został wyposażony w sterowane przyciskami na kierownicy radio MP3 z kolorowym wyświetlaczem dotykowym i zestawem głośnomówiącym Bluetooth. Odtwarzacz CD wymaga dopłaty 600 zł. Pakiet składający się z nawigacji, tylnych czujników parkowania i składanych lusterek kosztuje 2 300 zł. Kamera cofania dostępna jest w wyższych wersjach wyposażenia.
Piąta generacja Opla Astry została zaprezentowana w 2015 roku, a wersja kombi produkowana jest od 2016 roku. Samochód dysponuje bagażnikiem o pojemności 540 litrów, który można powiększyć do pojemności 1630 litrów. Niemieckie kombi napędzane najmniejszym silnikiem benzynowym 1,4 o mocy 100 KM zostało wycenione na 63 800 zł, natomiast konkurencyjna do wyżej wymienionych modeli druga wersja wyposażeniowa Enjoy z silnikiem 1,4 Turbo o mocy 125 KM kosztuje 74 200 zł. W tym przypadku oferta nie obejmuje możliwości wybrania automatycznej skrzyni biegów. Jakie systemy wspomagające bezpieczeństwo można znaleźć na liście wersji Enjoy? Większość – oprócz tych wymaganych przez przepisy – wymaga dopłaty. Dla przykładu pakiet Asystent Kierowcy kosztuje 2 600 zł – w jego skład wchodzi wskaźnik odległości do pojazdu poprzedzającego z systemem ostrzegania przed kolizją i automatycznego hamowania przy niskich prędkościach, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z układem utrzymania pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych. Automatyczne sterowanie światłami oraz światłoczułe lusterko wewnętrzne i czujnik deszczu to wydatek na poziomie 700 zł. Dopłaty wymagają również czujniki parkowania – 1 700 zł oraz system multimedialny z nawigacją, Bluetooth, wyświetlaczem 4,2” oraz kierownicą pokrytą skórą z przyciskami sterowania i tempomat w cenie 5 700 zł.
Kia cee'd przeszła facelifting w 2015 roku – zmieniono między innymi przedni zderzak, wzór atrapy chłodnicy i tylne lampy, a we wnętrzu znalazły się nowe dodatki. Pojemność bagażnika kombi to 528 litrów. Złożenie tylnej kanapy powiększa ją natomiast do 1642 litrów. Najtańsza odmiana benzynowa – wyposażona w jednostkę 1,4 o mocy 100 KM – kosztuje 60 490 zł. Napęd przekazywany jest w tym przypadku poprzez manualną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach. Ceny wersji z 6-biegową przekładnią automatyczną startują od 73 540 zł, a samochód występuje w wyższej odmianie wyposażeniowej i z silnikiem 1,6 o mocy 135 KM. Podstawowa odmiana tego kombi wyposażona jest między innymi w światła mijania typu projekcyjnego, elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka oraz radio CD MP3 ze złączami USB i AUX. Dodatkowo system audio wyposażony został w Bluetooth z zestawem głośnomówiącym, a całość uzupełnia manualna klimatyzacja i chłodzony schowek. Czujniki parkowania tyłem wymagają dopłaty na poziomie 1 tys. zł.
Trzecia generacja Hyundaia i30 została zaprezentowana w 2016 roku, a do sprzedaży model trafił na początku bieżącego roku. Pojemność bagażnika do linii okien to 602 l, a rozłożenie tylnej kanapy powiększa ją do 1650 litrów. Wersja benzynowa kosztuje od 69 700 zł i wyposażona jest w silnik o pojemności 1,4 litra generujący 100 KM. Napęd przekazywany jest za pomocą sześciobiegowej skrzyni manualnej. Zasilana benzyną wersja z automatem kosztuje od 91 200 zł – w tym przypadku trzeba jednak wybrać lepiej wyposażoną odmianę Comfort z mocniejszą wersją silnika 1,4 o mocy 140 KM. Na liście dodatkowych systemów zwiększających bezpieczeństwo najtańszej konfiguracji znalazły się między innymi – oprócz obowiązkowego wyposażenia – system autonomicznego hamowania, system utrzymujący pas ruchu i system kontroli uwagi kierowcy. Producent wyposażył podstawową wersję w elektrycznie sterowane szyby, manualną klimatyzację i sterowany z kierownicy system audio – radio USB AUX z 5-calowym ekranem monochromatyczny. Pakiet Business doposaża natomiast audio w system Bluetooth – cena to 1100 zł i w jego skład wchodzi ponadto skórzana kierownica i gałka zmiany biegów oraz regulacja podparcia lędźwiowego fotela kierowcy.
Ostatnia generacja Forda Focusa została zaprezentowana w 2010 roku, natomiast w 2014 roku samochód przeszedł facelifting. Samochód dysponuje przestrzenią bagażową na poziomie 490 litrów, która po złożeniu tylnej kanapy wzrasta do 1516 litrów. Ceny benzynowego kombi startują od 68 090 zł, a pod jego maską pracuje silnik o pojemności 1,6 litra oraz mocy 85 KM. Odmiany z układem napędowym o parametrach zbliżonych do wyżej wymienionych modeli obejmują jednostki 1,6 Ti-VCT o mocy 125 KM oraz 1,0 EcoBoost również oferujący 125 KM. Druga wersja wyposażenia Sync Edition kosztuje w pierwszym przypadku 79 490, a przy wyborze jednostki o mniejszej pojemności 81 990 zł. W przypadku tej ostatniej automatyczna skrzynia biegów wymaga dopłaty na poziomie 9 tys. zł. Dodatkowe systemy zwiększające bezpieczeństwo nie są dostępne w konfiguracji z silnikiem 1,6, natomiast w przypadku wyboru modelu napędzanego doładowanym silnikiem o pojemności 1 litra za pakiet Driver Assistance 1 trzeba zapłacić dodatkowo 4 800 zł. Lista wyposażenia samochodu wzbogaci się między innymi o system zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach, system monitorowania martwego pola, system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu, system automatycznego sterowania światłami drogowymi oraz układ rozpoznawania znaków drogowych. Lista wyposażenia niewymagającego dopłaty obejmuje radioodtwarzacz CD/MP3 z 8-calowym wyświetlaczem oraz Bluetooth, czujniki parkowania z tyłu i przednie światła przeciwmgielne. Nawigacja dostępna jest w pakiecie Titanium NAVI kosztującym 4 610 zł – oprócz niej otrzymamy czujniki parkowania z przodu i tyłu, kamerę, automatyczne reflektory i wycieraczki z czujnikiem deszczu.