Kolejna podwyżka opłat za przejazd autostradą A4. Poznaliśmy ceny oraz termin

Dokładnie rok po wprowadzeniu ostatnich podwyżek za przejazd autostradą A4 na odcinku Kraków-Katowice, spółka Stalexport Autostrada Małopolska S.A. planuje ponownie zwiększyć opłaty na mającym zaledwie 61 km długości odcinku.

Wszystko wskazuje na to, że od 1 kwietnia 2025 roku wzrosną opłaty za przejazd autostradą A4 na odcinku Kraków-Katowice
Wszystko wskazuje na to, że od 1 kwietnia 2025 roku wzrosną opłaty za przejazd autostradą A4 na odcinku Kraków-KatowiceDamian KlamkaEast News

Ile trzeba zapłacić za przejazd autostradą A4 Kraków-Katowice?

Obecnie obowiązujące stawki na autostradzie A4 na odcinku między Krakowem i Katowicami, zostały wprowadzone 1 kwietnia 2024 roku. Podniesiono wtedy ceny o 1, 2 lub 3 zł, zależnie od kategorii pojazdu:

  • motocykle - 8 zł
  • kat. 1 - 16 zł
  • kat. 2 - 29 zł
  • kat. 3 - 29 zł
  • kat. 4 - 49 zł
  • kat. 5 - 49 zł

Kierowcy samochodów osobowych należą do kategorii 1. Należy też pamiętać, że na mierzącym jedynie 60,9 km długości odcinku, bramki z opłatami znajdują się w dwóch miejscach - w Balicach oraz Mysłowicach. Cenę przejazdu całym tym fragmentem autostrady A4, należy więc liczyć podwójnie.

Podwyżki stawek za przejazd autostradą A4 w 2025 roku

Wszystko wskazuje na to, że od 1 kwietnia 2025 roku, opłaty za przejazd autostradą A4 na odcinku Kraków-Katowice, ponownie zostaną podniesione. Stalexport Autostrada Małopolska S.A., czyli spółka zarządzająca wspomnianym fragmentem drogi szybkiego ruchu, wystąpiła do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z wnioskiem o zgodę na podniesienie opłat dla pojazdów wszystkich kategorii (poza motocyklami).

GDDKiA w poprzednich latach protestowała przeciw kolejnym podwyżkom, argumentując, iż nie są one niczym uzasadnione, a mogą zniechęcić kierowców do korzystania z autostrady, negatywnie wpływając na poziom bezpieczeństwa na drogach lokalnych. Ideą stojącą za budową autostrady była bowiem nie tylko poprawa systemu komunikacyjnego w kraju, ale także odciążenie dróg lokalnych od ruchu tranzytowego.

Niestety GDDKiA nie ma żadnych narzędzi prawnych do zablokowania planowanych podwyżek. Dopiero w marcu 2027 roku wygaśnie koncesja dla Stalexport Autostrada Małopolska S.A., a zarządzanie fragmentem autostrady A4 Kraków-Katowice przejdzie na Skarb Państwa.

Cennik opłat za przejazd autostradą A4 od 1 kwietnia 2025 roku

Jak poinformowała spółka Stalexport Autostrada Małopolska S.A., proponowane nowe stawki to 17 zł dla pojazdów z kategorii 1. oraz 52 zł dla pojazdów kategorii 2-5. Taka podwyżka może wydawać się wyjątkowo duża dla kierujących pojazdami kategorii 2. oraz 3. (teraz płacą 29 zł). Przypomnijmy jednak, że obecnie korzystają oni z obniżki w wysokości 20 zł i stąd płacą znacznie mniej. Czy taka bonifikata zostanie utrzymana?

Prawdopodobnie tak, ale koncesjonariusz tego jeszcze nie potwierdził. W komunikacie Stalexport Autostrada Małopolska S.A. czytamy jedynie, że:

Wysokość bonifikaty dla pojazdów kategorii 2 i 3, która będzie obowiązywała dla tych kategorii pojazdów od 1 kwietnia 2025 roku, zostanie odrębnie skonsultowana z GDDKiA.

Zakładając jednak, że bonifikata pozostanie utrzymana na dotychczasowym poziomie, stawki za przejazd autostradą A4 Kraków-Katowice, zmienią się od 1 kwietnia 2025 roku następująco:

Autostrada A4. Prognozowany cennik opłat od 1 kwietnia 2025

Kategoria
Rodzaj pojazdu
Stawka do 31 marca 2025 r.
Stawka od 1 kwietnia 2025 r.
1
motocykle
8 zł
8 zł
1
pojazdy o dwóch osiach, bez podwójnych kół i bez przyczepy
16 zł
17 zł
2
pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami
29 zł
32 zł
3
pojazdy samochodowe o trzech osiach i pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze z przyczepami
29 zł
32 zł
4
pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach, pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami, i pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach z przyczepami
49 zł
52 zł
5
pojazdy nie mieszczące się w kategoriach od 1 do 4, i pojazdy, których wymiary, nacisk na oś lub ciężar przekraczają normy określone w przepisach o ruchu drogowym
49 zł
52 zł
Test wideo Renault Rafale. Duży SUV, a pali mniej niż 5 l/100 kmAdam MajcherekINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas