Już wkrótce nowe auto z Polski!

W gliwickiej fabryce Opla kończą się przygotowania do produkcji nowego modelu astry.

Opel astra IV
Opel astra IVINTERIA.PL

We wrześniu rozpoczęta już produkcja pilotażowa wkroczy w finalną fazę. Zanim w czwartym kwartale ruszy produkcja seryjna, powstanie ok. 300 modeli pilotażowych.

- Obecnie bezpośrednio na linii produkcyjnej ma miejsce pilotażowy montaż i demontaż nowego modelu. Finalna faza, która rozpocznie się we wrześniu, będzie potwierdzeniem prawidłowości wszystkich procesów produkcyjnych, jakości samochodów, wydajności linii i gotowości do rozpoczęcia produkcji seryjnej - powiedział Wojciech Osoś z General Motors Poland.

Tak powstawała astra IV. Zobacz film

Jeszcze zanim jesienią ruszy produkcja astry IV, w sierpniu zakończy się produkcja astry classic II, wytwarzanej w gliwickim zakładzie od października 2003 roku. Nowa astra IV będzie powstawać na tej samej linii co inne produkowane w Gliwicach modele - astra III sedan i zafira, której powstaje tu najwięcej.

Przedstawiciele gliwickiej fabryki nie ujawniają na razie, ile kosztowało wdrożenie produkcji nowego modelu, tłumacząc, że projekt nie został jeszcze zamknięty. Inwestycje dotyczyły m.in. wydziału tłoczni, który powiększono o ok. 4 tys. m kw.

- Zainstalowano całkowicie nową linię pras oraz kompaktową prasę wielostopniową, wszystko zrobotyzowane. Wkrótce rozpoczną się próby tłoczenia pierwszych paneli do astry IV. Docelowo w Gliwicach będą tłoczone m.in. takie elementy jak dach, maska, panele drzwiowe - wyliczał Osoś.

W ramach przygotowań do produkcji astry IV znacznie rozbudowana została także linia produkcyjna wydziału spawalni. Oddzielna część głównej linii dla nowego modelu również jest w pełni zrobotyzowana - w sumie w spawalni zamontowano aż 90 nowych robotów, a sam wydział powiększył się o ok. 6 tys. m kw.

Inwestycje objęły również stację robotów do uszczelnień karoserii oraz piec zabezpieczenia antykorozyjnego karoserii. Ciekawostką są elektroniczne i komputerowe rozwiązania, zastosowane na wydziale głównego montażu auta.

- Wprowadzono tam nowe rozwiązania z zakresu elektroniki stosowanej, wynikające z wyższej informatyzacji samochodu. To m.in. programowanie samochodów on-line na linii produkcyjnej, poprzez urządzenia programujące, łączące się bezpośrednio z internetem - wyjaśnił przedstawiciel GM.

Obecnie w fabryce trwają szkolenia na linii produkcyjnej, w których uczestniczą kolejno wszyscy pracownicy zakładu, ucząc się montować i demontować nowy model. Wcześniej przez kilka miesięcy ok. 20-osobowy zespół z Gliwic uczestniczył w budowie samochodów prototypowych w centrum projektowym w Niemczech.

Gliwicka fabryka nie będzie jedynym zakładem GM, gdzie będzie produkowana astra nowej generacji. Ma ona być autem masowym, stąd jej produkcja w wielu miejscach. Oprócz Gliwic będzie wytwarzana także m.in. w zakładach w Wielkiej Brytanii oraz np. koło Petersburga, na lokalny rosyjski rynek.

Po raz pierwszy samochód zostanie oficjalnie zaprezentowany szerokiej publiczności 17 września podczas salonu samochodowego we Frankfurcie nad Menem. Natomiast niedawno odbyła się pierwsza prezentacja prototypowego samochodu w Budapeszcie.

Wcześniej pojawiały się wątpliwości, czy w związku z kryzysem w motoryzacji i trudną sytuacją grupy General Motors, zapowiadane od dawna wdrożenie produkcji w Gliwicach nowego modelu stanie się faktem. Przedstawiciele firmy zapewniali jednak, że przygotowania trwają i produkcja nowego modelu ruszy.

Według danych GM, w 2008 r. z taśm gliwickiego zakładu zjechało ponad 171,6 tys. samochodów, wobec niespełna 187,3 tys. rok wcześniej. W związku z kryzysem w branży motoryzacyjnej do połowy tego roku w Gliwicach wyprodukowano znacznie mniej aut - 48,8 tys. Zatrudnienie w fabryce zmniejszyło się o ok. 500 osób. W końcu grudnia 2008 r. gliwicka fabryka zatrudniała ok. 2850 pracowników.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas