Już pięć milionów Audi Quattro!
W Audi obchodzą właśnie mały jubileusz. W niemieckiej fabryce w Neckarsulm powstało pięciomilionowe auto wyposażone w jeden ze znaków firmowych marki - system napędu na cztery koła.
Autem z numerem 5 000 000. okazało się być białe Audi A6 Allroad z trzylitrowym silnikiem TDI.
W zeszłym roku padł prawdziwy rekord. Aż 43 proc. klientów decydujących się na nowe Audi zamówiło samochód z napędem Quattro, przy czym niemiecki producent określa w ten sposób każdy typ napędu wszystkich kół - zarówno permanentny, jak i dołączany typu Haldex. Najpopularniejszym modelem układem napędowym 4x4 okazało się być w minionych dwunastu miesiącach Audi Q5.
Przypomnijmy, że nazwa Quattro wywodzi się od pojazdu, który stał się kamieniem milowym w historii niemieckiej marki. Audi Quattro zadebiutowało 33 lata temu - w 1980 roku - na salonie motoryzacyjnym w Genewie. Samochód cieszył się tak dużym powodzeniem, że przetrwał w ofercie producenta z Ingolstadt aż do 1991 roku. Auto posiadało stały napęd wszystkich kół z centralnym dyferencjałem.
Audi Qauttro na dobre zapisało się w na kartach motoryzacji, jako pojazd, który na zawszę odmienił historię sportów motorowych. Samochód położył kres panowaniu na rajdowych szlakach aut z napędem na tylne koła.
Już w czasie pierwszych startów na odcinkach specjalnych czasy kierowców startujących w Audi Quattro były lepsze od ówczesnej rajdowej elity nawet o kilkanaście minut! Początkowo auto nie zapisało się jednak w żaden szczególny sposób - z powodu dużej usterkowości samochody rzadko dojeżdżały do mety. Gdy konstruktorzy uporali się z tym problemem samochód stał się rajdową klasą samą dla siebie. Startujący za kierownicą Audi Quattro kierowcy dwukrotnie (w 1983 i 1984 roku) sięgali po tytuł mistrza świata.
Co ciekawe, mimo zapoczątkowania prawdziwej rewolucji - zespół Audi tylko raz - w 1984 roku - zdobył rajdowy tytuł mistrzowski w klasyfikacji konstruktorów. Lata 1985 i 1986 należały już do Peugeotów 205, następnie rozpoczęła się - trwająca rekordowe sześć lat - rajdowa "epoka" Lancii Delty.
W ostatnich latach Audi odchodziło od napędu Quatrro z centralnym dyferencjałem. Główny powód to ekologia - w rozwiązaniu tym 4 koła były napędzane permanentnie, co powodowało wzrost zużycia paliwa i emisję spalin. Obecnie większość samochodów posiada napęd dołączający tylną oś typu Haldex, który cechuje się niższym zużyciem paliwa, ale nie jest tak sprawny jak klasyczne Quattro z centralnym dyferencjałem. Nazwę jednak zachowano.