Jeździsz autem na gaz? I naprawdę ci się to opłaca?

Przy rozważaniu opłacalności montażu instalacji LPG, kluczowym czynnikiem mogą się okazać dystanse pokonywane codziennie w drodze do pracy.

Czy LPG zawsze jest dobrą inwestycją?
Czy LPG zawsze jest dobrą inwestycją?Reporter

Typowy użytkownik samochodu wykorzystuje auto do codziennych dojazdów do pracy i tylko raz na pewien czas wybiera się w dalszą podróż. Siłą rzeczy czas zwrotu inwestycji w instalację LPG zależy w głównej mierze od tego, ile kilometrów pokonuje się w drodze do i z pracy.

Warto sobie zdać sprawę z tego, że przez pierwsze kilometry silnik jest zimny i wobec tego pracuje wyłącznie na benzynie. Dopiero po częściowym rozgrzaniu przełącza się na gaz. Kolejnym czynnikiem, który należy uwzględnić w wyliczeniach jest fakt, iż po przejściu na paliwo gazowe, jego zużycie wyrażone w l/100 km rośnie o 10-15 proc. z uwagi na niższą wartość energetyczną płynnego propanu-butanu niż benzyny.

Po wzięciu tego wszystkiego pod uwagę okazuje się, że wykres oszczędności wcale nie jest linią prostą lecz krzywą, która oddziela szybką opłacalność od wieloletniej inwestycji z niską stopą zwrotu. To właśnie od codziennie pokonywanego dystansu zależy, czy warto montować instalację gazową.

Informacja prasowa (moto)

Nie tylko pojemność

Truizmem jest twierdzenie, że im większe zużycie paliwa, tym oszczędność związana z eksploatacją na LPG jest wyższa. Gdy jednak wyrazić ją w procentach wydatków na paliwo, to zużycie nie ma większego znaczenia. Jeżeli ktoś ma do pracy 4 km, to choćby samochód potrzebował 15 l na 100 km - nie opłaca się montować instalacji LPG. Większość dystansu auto będzie pokonywać i tak na benzynie.

Informacja prasowa (moto)

Z naszych wyliczeń wynika, że granicą jest odcinek (w jedną stronę) na poziomie 10 km (20 km dziennie). Dopiero na mniej więcej trzecim kilometrze jazdy silnik przełączy się na zasilanie gazowe i dalszą część trasy pokona na tańszym paliwie.

Presja czasu

Zwrotu kosztów montażu instalacji LPG nie należy rozkładać na lata, gdyż nie jest pewne, jak będą się kształtowały ceny gazu w przyszłości. Już wiadomo, że unijni ustawodawcy pracują nad takim podniesieniem akcyzy na gaz LPG, aby jego cena zrównała się z ceną benzyny 95. Czy i kiedy to nastąpi - na razie nie wiadomo.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas