Jest pozwolenie na dalszą budowę "ekspresówki" Lublin-Warszawa

Pozwolenie na budowę kolejnego odcinka drogi ekspresowej S17 Lublin-Warszawa wydał wojewoda lubelski. To ponad 20-kilometrowy fragment trasy o długości 95 km, która w całości ma być gotowa w 2019 r. Łączny koszt inwestycji to 3,2 mld zł.

.
.East News

Pozwolenie, tzw. ZRID, dotyczy budowy odcinka od węzła Skrudki do granicy województw lubelskiego i mazowieckiego, o długości 20,2 km. To ostatni odcinek budowy S17 na terenie województwa lubelskiego.

"Obecnie nic nie wskazuje na to, aby inwestycja miała jakiekolwiek opóźnienia, w związku z tym w drugiej połowie 2019 roku będziemy mogli cieszyć się już szybką jazdą do Warszawy" - powiedział we wtorek wojewoda lubelski Przemysław Czarnek.

Decyzja ZRID umożliwia przejęcie nieruchomości pod budowaną drogę i rozpoczęcie procedury odszkodowawczej. Decyzją objęte jest około tysiąca osób, właścicieli nieruchomości.

Wykonawcą tego odcinka jest firma PORR Polska Infrastructure, a koszt inwestycji to 608,8 mln zł. Zakres inwestycji obejmuje budowę dwujezdniowego odcinka drogi ekspresowej o długości 20,2 km, a także m.in. trzech węzłów drogowych, dwóch miejsc obsługi podróżnych oraz 25 wiaduktów, mostów i kładek dla pieszych.

Budowa 95,5 km brakującej drogi ekspresowej między Lublinem a Warszawą podzielona została na siedem odcinków. Chodzi o trasę od Kurowa do węzła Lubelska pod Warszawą, z wyłączeniem obwodnicy Garwolina, która została już zbudowana. Budowę prowadzi lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Poszczególne odcinki zbudują różni wykonawcy wyłonieni w przetargach. Na terenie woj. lubelskiego powstaje jeszcze odcinek między węzłami Kurów i Skrudki (13,2 km), którego wykonawcą jest firma Mota Engil Central Europe, a koszt inwestycji to 270,8 mln zł. Decyzje ZRID na ten odcinek wojewoda lubelski wydał w grudniu ubiegłego roku.

Pozostałe pięć odcinków przebiega przez województwo mazowieckie. Wykonawcą trzech z nich jest spółka Budimex. Są to odcinki: 13 km od granicy województw do Gończyc (koszt 313,6 mln zł); 12,2 km od obwodnicy Gończyc do obwodnicy Garwolina (288,5 mln zł); 13 km drogi od obwodnicy Garwolina do obwodnicy Kołbieli (blisko 290 mln zł).

Pozostałe dwa odcinki - 8,7 km obwodnicy Kołbieli za około 225,5 mln zł i 15,2 km od obwodnicy Kołbieli do węzła Lubelska za 370,5 mln zł - wybuduje konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe.

Wojewoda mazowiecki na początku marca wydał decyzję ZRID dla dwóch odcinków. Dla kolejnych dwóch - od Garwolina do Kołbieli oraz od Kołbieli do węzła Lubelska - w mazowieckim urzędzie wojewódzkim trwa rozpatrywanie wniosków o wydanie ZRID. Natomiast dla obwodnicy Kołbieli, która jest oddzielnym odcinkiem, trwają jeszcze prace nad dokumentacją.

Inwestycja jest realizowana w trybie "projektuj i buduj", co oznacza, że wykonawca ma opracować dokumentację projektową, uzyskać zezwolenie na realizację inwestycji i wybudować drogę. Przed oddaniem trasy dla ruchu musi uzyskać decyzję o dopuszczeniu do użytkowania drogi.

Nawierzchnia drogi ekspresowej nr 17 wykonana będzie w technologii betonu cementowego. Wszyscy wyłonieni w przetargach wykonawcy zadeklarowali wybudowanie tras w ciągu 34 miesięcy (do czasu nie wlicza się okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca). Jeśli plany te zostaną zrealizowane i nie będzie opóźnień, to 95,5 km trasy od Kurowa do węzła Lubelska będzie oddane do użytku w 2019 r.

Po udostępnieniu trasy dla kierowców przejechanie 150 km drogi z Lublina do węzła Lubelska, który ma połączyć wschodnią i południową obwodnicę Warszawy, może zająć niecałe półtorej godziny.

W latach 2011-2014 r. zbudowano już 67 km drogi ekspresowej S17 na odcinku od Kurowa do miejscowości Piaski (Lubelskie) wraz z obwodnicą Lublina. Budowa tego fragmentu S17 pochłonęła 3,3 mld zł, z czego 2,2 mld zł stanowiło dofinansowanie z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas