Jechałem rajdowym GR Yarisem. Tego zawadiakę zbudował polski zespół

Przygotowania do 61. Rajdu Barbórka trwają. Zespoły, które w sobotę, 2 grudnia wyjadą na warszawskie i okoliczne OS-y, mają ostatnie dni na przygotowanie swoich maszyn do kultowej imprezy zwieńczającej sezon motorsportowy w Polsce. Jedna z załóg stanie do rywalizacji rajdową Toyoty GR Yaris, której możliwości miałem okazję poznać z prawego fotela.

Rajdowa Toyota GR Yaris wystartuje w 61. Rajdzie Barbórka
Rajdowa Toyota GR Yaris wystartuje w 61. Rajdzie BarbórkaJan Guss-GasińskiINTERIA.PL

W najbliższą sobotę, 2 grudnia na warszawskich i okolicznych trasach odbędzie się 61. Rajd Barbórka. Prestiżowa impreza będąca zwieńczeniem sezonu motorsportowego w Polsce, jak zawsze przyciągnie tłumy miłośników “czterech kółek". Podczas tegorocznej rundy załogi zmierzą się na odcinkach specjalnych Tor Słomczyn (1 / 2), Tor Służewiec (3 / 4), Polfa Tarchomin (5 / 6) i Autodrom Bemowo (7). Wisienką na torcie będzie słynny i najbardziej widowiskowy w harmonogramie Rajdu Barbórka odcinku specjalnym Kryterium Karowa.

Rajdowa Toyota GR Yaris wystartuje w 61. Rajdzie Barbórka

Na liście zgłoszeń 61. Rajdu Barbórka znalazło się 110 załóg. Jedna z nich w składzie Anna Gańczarek-Rał (Automobilklub Polski) - Maksymilian Staniszewski (Automobilklub Warmiński) stanie do rywalizacji rajdową Toyotą GR Yaris przygotowaną przez K.Rally Team. Czym ten podrasowany zawadiaka różni się od seryjnego hot hatcha? W teorii oraz w praktyce sprawdziłem to podczas wtorkowego treningu na Autodromie Słomczyn.

Trening w Słomczynie przed 61. Rajdem Barbórka

Trening w Słomczynie przed 61. Rajdem BarbórkaJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Trening w Słomczynie przed 61. Rajdem BarbórkaJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Trening w Słomczynie przed 61. Rajdem BarbórkaJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Trening w Słomczynie przed 61. Rajdem BarbórkaJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Trening w Słomczynie przed 61. Rajdem BarbórkaJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Trening w Słomczynie przed 61. Rajdem BarbórkaJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Trening w Słomczynie przed 61. Rajdem BarbórkaJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Trening w Słomczynie przed 61. Rajdem BarbórkaJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Trening w Słomczynie przed 61. Rajdem BarbórkaJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Trening w Słomczynie przed 61. Rajdem BarbórkaJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Trening w Słomczynie przed 61. Rajdem BarbórkaJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Trening w Słomczynie przed 61. Rajdem BarbórkaJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Trening w Słomczynie przed 61. Rajdem BarbórkaJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Trening w Słomczynie przed 61. Rajdem BarbórkaJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Trening w Słomczynie przed 61. Rajdem BarbórkaJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Trening w Słomczynie przed 61. Rajdem BarbórkaJan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Głośno, szybko i ciasno. Zająłem prawy fotel w rajdowym GR Yarisie

Będzie to już trzeci raz, kiedy Anna Gańczarek-Rał wystartuje w Rajdzie Barbórka. Ganczi - bo tak się przedstawia nasza bohaterka - ma na swoim koncie tytuł mistrzyni Polski w wyścigach torowych, ale rywalizuje również w wyścigach górskich i rajdach cross-country. Mówiąc w skrócie, jest jedną z najbardziej wszechstronnych zawodniczek w Polsce. W tegorocznej edycji Rajdu Barbórka zobaczymy ją sterami auta przygotowanego przez K.Rally Team.

Jako jedna z nielicznych osób, poza rzecz jasna pilotem, miałem okazję zasiąść na prawym fotelu w rajdowym GR Yarisie. Na głowę ubrałem balaklawę, a następnie założyłem kask, by finalnie przecisnąć się przez klatkę bezpieczeństwa i zając miejsce w ciasnym kubełkowym fotelu. Wnętrze rajdówki jest w dużej części rozebrane oraz pozbawione wygłuszeń, co w połączeniu z sekwencyjną skrzynią biegów i tzw. “przelotem" sprawia, że w trakcie jazdy nie słychać nic innego, jak ryk silnika i pędzące przez układ wydechowy spaliny.

Rajdową Toyotę GR Yaris w 61. Rajdzie Barbórka poprowadzi Anna Gańczarek-RałJan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Jak zatem kierowca komunikuje się z pilotem? Z pomocą przychodzi interkom wpinany do kasków, składający się z mikrofonu i słuchawki. Łączność jest i wreszcie się słyszymy. Po chwili ustawiamy się na linii startowej i ruszamy z hukiem. W mgnieniu oka z asfaltu przechodzimy na drogę szutrową, która niemal w całości pokonujemy walcząc o przyczepność. Po chwili wracamy na tor i pokonujemy szeroki łuk bokiem, wspierając się hydraulicznym hamulcem ręcznym, tudzież “hydrołapą". Kolejne zakręty pokazują, że to piekielnie stabilna i szybka maszyna. Gdyby posadzono mnie na fotelu kierowcy, zespół musiałby wyciągać mnie z auta siłą, choć emocji nie brakuje nawet na prawym fotelu.

Wtorkowy trening był dla "Ganczi" pierwszą okazją do sprawdzenia rajdówki na Torze SłomczynJan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Od ogółu do szczegółu. Taka rajdówka kosztuje kosmiczne pieniądze

Rajdowy GR Yaris waży zaledwie 1240 kg, a dysponuje mocą 320 KM i momentem obrotowym 490 Nm (przy 2800 obr/min). Mówimy o naprawdę sporych przyrostach, bowiem w “serii" 3-cylindrowy motor Toyoty o pojemności 1,6-litra generuje moc 261 KM i 360 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Poprawienie osiągów było możliwe dzięki zastosowaniu sterownika silnika firmy Motec, a także wprowadzeniu zmian w układzie dolotowym i wydechowym.

Samochód, którym “Ganczi" lada dzień wyjdzie na OS-y, został także wyposażony w mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu (z przodu i z tyłu), hydrauliczny hamulec ręczny, 6-biegową sekwencyjną skrzynię biegów, klatkę bezpieczeństwa, chłodnicę oleju silnikowego, spryskiwacz chłodnicy czy chociażby podgrzewaną przednią szybę. Jak udało mi się dowiedzieć, wprowadzenie tych i wielu innych modyfikacji pochłonęło ok. 70 tys. euro (ok. 300 tys. zł). Do tej kwoty należy jeszcze doliczyć cenę zakupu samochodu.

Moc w rajdowym GR Yarisie została podniesiona z 261 do 320 KMJan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Warto jednak dodać, że na zbudowanie rajdówki potrzeba nie tylko ogromnego budżetu, ale też sporo czasu, ponieważ dostrajanie takiego auta potrafi trwać miesiącami. W przygotowaniu tego konkretnego egzemplarza pomagał Teemu Asunmaa, 10-krotny mistrz Finlandii i 6-krotny zwycięzca rajdu Arktycznego.

Wiek to tylko liczba. Klasyki również wystartują w Rajdzie Barbórka

W 61. Rajdzie Barbórka w klasach Y1, Y2, H1, H2 oraz H3 wystartują także samochody historyczne i youngtimery. Jednym z nich będzie Toyota Celica GT-Four - poprowadzi ją załoga w składzie Michał Horodeński - Arkadiusz Sałaciński, która w 2018 roku zdobyła mistrzowski tytuł w Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski (HRSMP). W styczniu wyścigowo-rajdowy duet zmierzy się z piaskami Arabii Saudyjskiej podczas rajdu Dakar Classic 2024 za sterami Toyoty Land Cruiser HDJ80. Choć rajdowa Celica jest już pełnoletnia, wrażenia z prawego fotela są równie niesamowite, czego również przekonałem się podczas wtorkowego treningu na Słomczynie.

Na OS-ach 61. Rajdu Barbórka zobaczymy również klasyki i youngtimeryJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas