Jazda "na luzie" zmniejsza spalanie. Tak czy nie?

Zużycie paliwa zależy w dużej mierze od stylu jazdy kierowcy, jego dbałości o stan samochodu i rozsądnego korzystania z wyposażenia auta.

article cover
Informacja prasowa (moto)

Biorąc pod uwagę te właśnie elementy, można pokusić się o wskazanie metod na ograniczenie spalania.

1. Nie przesadzaj z prędkością jazdy

Zużycie paliwa gwałtownie rośnie po przekroczeniu 120 km/h. Nasz test wykazał, że zmniejszenie prędkości ze 140 do 130 km/h pozwala w Skodzie Octavii 1.8 TSI ograniczyć spalanie o 1,2 l/100 km, a w Toyocie Land Cruiser 3.0 D-4D aż o 2,8 l/100 km. Nawet w najbardziej oszczędnych autach różnica będzie wynosiła ponad 0,5 l/100 km. Dojechanie do celu kilka minut wcześniej nie jest warte straconych pieniędzy.

2. Zadbaj o aerodynamikę

Nawet jazda z pustymi relingami oznacza stratę w trasie ok. 0,5 l paliwa na 100 km, a z niewykorzystanym boksem na dachu - ok. 1,5 l/100 km. Z kolei jazda z rowerami na dachu to przy szybszej jeździe wynik podwyższony nawet o 3 l/100 km. Rowery znacznie efektywniej wozi się za samochodem. Wtedy wzrost oporów jest o połowę niższy. Nawet taki szczegół jak opony ma wpływ na aerodynamikę. Szerokie ogumienie może podnieść zużycie paliwa nawet o 0,1 l/100 km właśnie z racji zwiększonego oporu czołowego.

3. Rozsądnie korzystaj z klimatyzacji

Urządzenia mechaniczne i elektryczne w aucie czerpią swoją moc z paliwa - albo silnik napędza je bezpośrednio (kompresor klimatyzacji), albo pośrednio, poprzez alternator. Wpływ klimatyzacji na zużycie paliwa jest tym większy, im wolniej jedziemy. O ile przy 120 km/h klimatyzacja powoduje wzrost spalania od 0,1 l/100 km (w dieslu) do 0,4 l/100 km (silnik benzynowy), to przy 60 km/h jest to odpowiednio 0,4 l/100 km i 0,75 l/100 km.

4. Nie jedź na luzie

Do podtrzymania pracy na biegu jałowym silnik potrzebuje pewnej dawki paliwa. Gdy hamuje się silnikiem (wrzucony bieg, noga zdjęta z gazu, średnie obroty silnika), dawkowanie paliwa zostaje wstrzymane. Jest przywracane dopiero gdy obroty spadną do ok. 1300 na min. Warto więc hamować silnikiem przy każdym wytracaniu prędkości, bo wtedy podróżujemy "za darmo".

Wybierz najważniejsze wydarzenie 2011 roku. Wystarczy kliknąć TUTAJ .

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas