Jak sprawdzić, czy można ciągnąć wybraną przyczepę?

Jazdę z przyczepą reguluje nie tylko kodeks drogowy, ale i przepisy Konwencji Wiedeńskiej. Warto je znać, bo problemy z tym miewają nawet policjanci. Jak sprawdzić, czy można ciągnąć wybraną przyczepę?

Fot. 2N-Everpol
Fot. 2N-EverpolInformacja prasowa (moto)

Po pierwsze informację o tym, jak ciężką przyczepę możemy ciągnąć danym modelem auta, odczytamy z ostatniej strony dowodu rejestracyjnego pojazdu. Masa przyczepy z hamulcem jest podana w rubryce "O.1". Oczywiście chodzi tu o DMC (Dopuszczalną Masę Całkowitą przyczepy). Fakt, iż w danej chwili przyczepa jest niezaładowana nie ma tu znaczenia - liczy się jej masa dopuszczalna. Masa przyczepy bez hamulca jest podana w rubryce "O.2".Tu również chodzi o DMC przyczepy, a nie przy aktualnym załadunku.

Po drugie trzeba sprawdzić DMC przyczepy. Znajdziemy ją w dowodzie rejestracyjnym przyczepy (rubryka "F.2"). Jeżeli przyczepa ma hamulec, to wartość ta nie może być wyższa od wartości "O.1" z dowodu auta. Analogicznie - jeżeli przyczepa jest niehamowana, to jej DMC nie może być wyższe od "O.2" holownika.

Po trzecie liczy się prawo jazdy. To kategorii "B" uprawnia do kierowania samochodem o DMC (Dopuszczalnej Masie Całkowitej) do 3,5 t z przyczepą o DMC nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego. Łączna dopuszczalna masa całkowita pojazdów nie może przekraczać 3,5 t.

Jest tu jednak pewien wyjątek. Jeżeli przyczepa jest zarejestrowana jako "lekka" - ma dopuszczalną masę całkowitą (DMC) do 750 kg - to na mocy postanowień Konwencji Wiedeńskiej łączna masa zestawu może sięgnąć nawet 4250 kg (3500+750). Jeżeli holujemy przyczepę ciężką (powyżej 750 kg) i łączna masa zestawu przekroczy 3500 kg, to konieczne jest już posiadanie prawa jazdy "B+E".

Więcej na temat przyczep w najnowszym numerze tygodnika ""Motor" 21/2010 z 24 maja.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas