INTELLEK na nieprzyjemne zapachy
Niezależnie czy jedziesz przez betonowe kaniony wielkiej metropolii, czy przez otwarte wiejskie pola zawsze możesz napotkać obszary zanieczyszczonego powietrza, którego woń nie specjalnie odpowiada Tobie, lub współpodróżnym. Opracowany przez Delphi Corporation czujnik jakości powietrza INTELLEK posiada "zmysł zapachu", który zwiększa komfort jazdy poprzez podniesienie jakości powietrza w pojeździe. Czujnik zastosowany w samochodzie "wącha" powietrze w otoczeniu, dostające się do pojazdu z zewnątrz przez wloty wentylacyjne i wykrywa powietrze niskiej jakości.
Zanieczyszczone powietrze może zawierać tlenek węgla (CO) lub tlenki azotu (NOx) oraz inne substancje organiczne z reguły znajdujące się w spalinach. Wdychanie powietrza zawierającego tlenek węgla i tlenki azotu w większych stężeniach może być niebezpieczne dla zdrowia.
-
Kiedy czujnik wykryje zanieczyszczone powietrze, powiadamia o tym fakcie system automatycznej regulacji wentylacji, który może zamknąć wlot powietrza i na krótki okres uruchomić zamknięty obieg powietrza do momentu, w którym samochód nie opuści obszaru występowania zanieczyszczeń
- powiedział John Kirk, zajmujący się opracowaniem czujników w Delphi Mechatronic Systems. -
Celem jest minimalizowanie ilości zanieczyszczonego powietrza i nieprzyjemnych zapachów, które dostają się do wnętrza pojazdu
.
Ogólnie rzecz biorąc, czujnik działa jak elektroniczny nos wąchający powietrze i z dużą precyzją wykrywający zanieczyszczenia. Czujnik umieszczony jest przy wlotach powietrza (w większości samochodów przy podstawie przedniej szyby) i jest zdolny wykryć zmianę stężenia tlenku węgla w zakresie +/- 5 ppm (części na milion) oraz zmianę stężenia tlenków azotu w zakresie +/- 0.1 ppm. Dane z czujnika powietrza mogą zostać wykorzystane przez automatyczny system kontroli klimatu HVAC w celu regulacji pozycji wlotu powietrza, zapobiegając dostaniu się zanieczyszczonego powietrza do wnętrza pojazdu.
Dotąd kierowca mógł ręcznie zamknąć wloty wentylacyjne po wykryciu na zewnątrz zanieczyszczonego powietrza. Czujnik powietrza Delphi umożliwia jednak systemowi HVAC działanie automatyczne, dokładniejsze i szybsze niż reakcje kierowcy. Wyłączenie wentylacji odbywa się więc bez udziału "czynnika ludzkiego". Co więcej, choć wiele gazów posiada charakterystyczne zapachy, najbardziej szkodliwe gazy, takie jak tlenek węgla są bezwonne. Z drugiej strony, jeśli wentylacja jest wyłączona zbyt długo, szyby mogą zaparować, a brak świeżego tlenu może spowodować zmęczenie kierowcy. System HVAC posiada funkcję automatycznego włączenia wentylacji po dwóch minutach, nawet jeśli czujnik cały czas wykrywa na zewnątrz zanieczyszczone powietrze.
Czujnik jakości powietrza INTELLEK jest czujnikiem dwuelementowym. Tradycyjne czujniki jednoelementowe nie umożliwiały wykrywania wszystkich gazów redukujących i utleniających, gdyż często jeden gaz maskował obecność drugiego. Czujniki dwuelementowe pozwalają na wyeliminowanie tej niedogodności. Gazy utleniające obejmują zwykle tlenki azotu i związki siarki, znajdujące się w spalinach silników oraz opary przemysłowe, hodowlane, a nawet smród skunksa. Gazy redukujące to, na przykład, tlenek węgla.
-
Czujniki jednoelementowe łatwo było "oszukać", gdy jeden gaz maskował obecność innego. Dlatego standardem w branży stają się czujniki oparte na dwóch elementach. Delphi zdaje sobie sprawę z tej zmiany i jest w tej dziedzinie liderem. Czujnik jakości powietrza INTELLEK dla zastosowania w motoryzacji znajdzie się w masowej produkcji w roku 2004. Egzemplarze próbne będą dostępne dla producentów samochodów już we wrześniu tego roku
- powiedział Kirk.