Hybrydowe autobusy okazały się awaryjne

Część z zakupionych ostatnio przez miasto autobusów hybrydowych, zamiast jeździć po kieleckich ulicach, stoi w zajezdni - przyczyną są problemy techniczne. „Staramy się jak najszybciej ustalić przyczynę awarii” – zapewniali na konferencji prasowej przedstawiciele producenta.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach użytkuje od 1 lutego 25 autobusów hybrydowych zakupionych przez miasto w ramach projektu "Rozwój infrastruktury transportu publicznego w Kielcach".

"Problem dotyczy autobusów 18-metrowych, tzw. przegubowców. Z 10 zakupionych takich pojazdów awarie wystąpiły w ośmiu. W dwóch wymieniono już tzw. inwertery, następnych sześć stoi w zajezdni - powiedziała na poniedziałkowej konferencji prasowej prezes MPK w Kielcach Elżbieta Śreniawska. Dodała, że problemy techniczne pojawiły się w autobusach podczas intensywnych opadów śniegu i niskich temperatur.

Reklama

Przedstawiciele producenta są zaskoczeni całą sytuacją. "Nie mieliśmy do tej pory przypadku, aby na 10 dostarczonych autobusów usterka wystąpiła aż w ośmiu. Podobne autobusy jeżdżą np. w Krakowie i nie mamy z nimi żadnych problemów. Wspólnie z dostawcą napędu hybrydowego analizujemy przyczynę awarii i postaramy się ją jak najszybciej usunąć" - zapewnił Krzysztof Musiał, dyr. sprzedaży Solaris Bus&Coach.SA.

Problem dotyczy urządzenia o nazwie inwerter (element napędu hybrydowego, który łączy napięcia wysokie i niskie), do którego dostała się woda. "W tej chwili analizujemy, jak do tego doszło. Nie mamy jeszcze całkowitej pewności, ale podejrzewamy, że błąd nastąpił podczas etapu produkcji" - zaznaczył Musiał, który dodał, że wadliwe inwertery zostaną jak najszybciej wymienione.

"W dwóch autobusach zrobimy to jeszcze w tym tygodniu, a w pozostałych do końca marca. W związku z zaistniałą sytuacją przedłużymy gwarancję na wszystkie autobusy, które miały okres przestoju" - zapowiedział.

Dyrektorka kieleckiego MPK zapewniła, że awarie autobusów nie wpłynęły na funkcjonowanie miejskiej komunikacji. Na linie, na których miały jeździć pojazdy hybrydowe skierowano tabor zastępczy.

Koszt zakupu pojazdów (56 mln zł) został sfinansowany w 85 proc. ze środków unijnych w ramach projektu "Rozwój infrastruktury transportu publicznego w Kielcach". Oprócz zakupu autobusów, zakłada on zainstalowanie 30 nowych tablic informacyjnych na przystankach oraz rozbudowę ulic Wapiennikowej i Cmentarnej.

Niedawno Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach podpisał z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji nową 10—letnią umowę o wartości ponad 600 mln zł na świadczenie usług komunikacyjnych w Kielcach i dziewięciu ościennych gminach. Tabor autobusowy MPK liczy 193 pojazdy; kielecka spółka jest właścicielem 128.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy