Ford wie, jak wyeliminować jazdę pod prąd

Niewiele błędów popełnianych przez kierowców może mieć tak tragiczne konsekwencje jak wjechanie "pod prąd" na pas ruchu na autostradzie lub drodze dwupasmowej. Aby nie dopuścić do sytuacji, która może być największym koszmarem każdego kierowcy, w najnowszej odsłonie modelu Focus, Ford wprowadza zupełnie nowe rozwiązanie - system Wrong Way Alert, ostrzegający przed jazdą "pod prąd".

Ford znalazł sposób na jazdę pod prąd
Ford znalazł sposób na jazdę pod prądInformacja prasowa (moto)

Wypadki spowodowane jazdą pod prąd z reguły kończą się bardzo poważnymi obrażeniami, a często także pociągają za sobą ofiary śmiertelne, ze względu na nakładanie się na siebie znacznych prędkości pojazdów biorących udział w zderzeniu czołowym. W 2017 roku tylko w samych Niemczech aż 22 osoby poniosły śmierć w wypadkach spowodowanych przez kierowców jadących pod prąd na autostradach i drogach szybkiego ruchu.

Sytuacja, w której pojazd na drodze jedzie w kierunku przeciwnym do pozostałych pojazdów dała początek określeniu "kierowca-widmo": kierowcy tacy są określani w Niemczech mianem "Geisterfahrer", w Holandii - "spookrijder", zaś we Francji - "conducteur fantome". Tylko w samym 2016 roku, niemieckie stacje radiowe przerywały swoje programy aż 2200 razy, aby nadać ostrzeżenia o kierowcach jadących "pod prąd".

- Konsekwencje takich wypadków z reguły bywają tragiczne. Kierowcy, którzy są zmęczeni jazdą, zdezorientowani złym lub niewystarczających oznakowaniem dróg, albo słabą widocznością przy złej pogodzie, mogą skręcić na drogę w niewłaściwym kierunku, stwarzając tym samym śmiertelne zagrożenie dla siebie i dla innych użytkowników drogi szybkiego ruchu - mówi Jan Guesten, inżynier w dziale systemów wspomagających kierowcę, Ford of Europe.

System ostrzegania Wrong Way Alert stanowi rozwinięcie znanej już szerzej technologii rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Sign Recognition) Forda, która wykorzystuje informacje GPS z systemu nawigacji w samochodzie, umożliwiające precyzyjne zlokalizowanie pojazdu, oraz umieszczoną na przedniej szybie kamerę czołową, która rejestruje znaki zakazu i nakazu, np. znaki ograniczenia prędkości, i wyświetla je na tablicy rozdzielczej, bądź wyświetlaczu przeziernym HUD na przedniej szybie. W sytuacji gdy kierowca minie dwa znaki zakazu wjazdu, ustawione po obu stronach drogi dojazdowej do autostrady lub drogi dwupasmowej, system Wrong Way Alert emituje akustyczny sygnał ostrzegawczy oraz wyświetla czerwony znak "zakaz wjazdu" wraz z komunikatem "Sprawdź kierunek jazdy!"

Informacja prasowa (moto)

Ford przetestował to najnowsze rozwiązanie, które na początku będzie dostępne dla klientów w Austrii, Niemczech i Szwajcarii, na swoim torze doświadczalnym w Lommel w Belgii, wykorzystując w czasie prób znaki zakazu wjazdu ustawione na typowych drogach dojazdowych do dróg głównych. W celu sprawdzenia działania urządzenia w warunkach skrzyżowań o bardzo zróżnicowanych układach dróg, kamerę systemu ustawiono naprzeciw monitora komputerowego, na którym wyświetlane były wirtualne drogi dojazdowe i skrzyżowania z wykorzystaniem rzeczywistych danych z systemów GPS.

System ostrzegania Wrong Way Alert jest jednym z wielu supernowoczesnych rozwiązań, dających większą pewność prowadzenia, oferowanych w najnowszym wcieleniu Forda Focusa. Wśród nich są także urządzenia, które automatycznie włączają hamulce samochodu w sytuacji, gdy pojawia się niebezpieczeństwo najechania na osobę pieszą lub kolizji z rowerzystą, a także funkcja umożliwiająca kierowcy bezpieczne ominięcie przeszkody znajdującej się przed samochodem. Z kolei kamera z tyłu samochodu przekazuje obraz obejmujący 180 stopni, ułatwiając bezpieczne cofanie z miejsc parkingowych lub wjazdów.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas