Ford pracuje nad systemem autonomicznej jazdy

Jazda w korku jest niezwykle męcząca, stresująca i monotonna. Niestety na to właśnie skazani są kierowcy w Europie, średnio spędzając w korkach 30 godzin rocznie. Dlatego firma Ford prowadzi obecnie prace nad technologią, która pozwoli im zrelaksować się podczas codziennych dojazdów do pracy.

Ford zamierza rozwijać obecnie stosowane systemy asystujące kierowcy
Ford zamierza rozwijać obecnie stosowane systemy asystujące kierowcyINTERIA.PL

System Traffic Jam Assist ma utrzymywać pojazd pośrodku wybranego pasa ruchu oraz automatycznie hamować i przyspieszać zależnie od odległości od pojazdu poprzedzającego. Traffic Jam Assist to jeden z systemów autonomicznej jazdy, nad którymi trwają obecnie prace w laboratoriach firmy Ford.

Po napotkaniu zatoru na drodze kierowca może uruchomić system Traffic Jam Assist, naciskając jeden przycisk. Po aktywacji system określa pozycje pojazdów poprzedzających, wykorzystując w tym celu radar ukryty w osłonie chłodnicy. Dzięki kamerze za szybą czołową system potrafi również rozpoznać oznaczenia poziome na jezdni.

Kierowca może w każdej chwili odzyskać pełną kontrolę nad pojazdem, naciskając którykolwiek z pedałów, wykonując ruch kołem kierownicy lub włączając kierunkowskaz. Jednocześnie system nieustannie monitoruje sposób, w jaki użytkownik samochodu operuje kierownicą. Jeśli system wykryje brak interakcji po stronie kierowcy, wyśle mu dźwiękowe i wizualne sygnały ostrzegawcze, których częstotliwość uzależniona będzie od prędkości i sytuacji na drodze.

Mimo automatyzacji procesu jazdy kierowca cały czas zobowiązany będzie monitorować otoczenie pojazdu tak, aby móc w każdej chwili przejąć nad nim kontrolę.

"Codzienne stanie w korkach podczas dojazdu do pracy to dla wielu kierowców prawdziwy koszmar. W rezultacie już na początku dnia jesteśmy zestresowani, sfrustrowani i zmęczeni. System Traffic Jam Assist potrafi utrzymać bezpieczną odległość od pojazdu poprzedzającego i zapobiega niezamierzonej zmianie pasa ruchu, tym samym wyręczając kierowcę i uprzyjemniając jazdę w korku." - przekonuje Reid Steiger, specjalista ds. technologii autonomicznej jazdy, Ford of Europe.

W tym roku firma Ford przedstawiła plan Ford Smart Mobility, który zakłada dalszą automatyzację jazdy, wprowadzenie nowych technologii wspomagających kierowcę oraz zwiększenie funkcjonalności pokładowych systemów łączności. Dzięki Ford Smart Mobility użytkowanie pojazdu ma być jeszcze prostsze i wygodniejsze, a wprowadzone udoskonalenia skierowane będą do szerokiego grona odbiorców na całym świecie.

Jak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie firmy wśród 5,5 tys. osób codziennie dojeżdżających do pracy w największych europejskich metropoliach, dojazd do biura może być bardziej stresując niż sama praca. Ford pracuje również nad innymi systemami zwiększającymi autonomiczność jazdy. Mowa tu m.in. o systemie utrzymującym pojazd pośrodku pasa ruchu, o automatycznym, inteligentnym tempomacie, który umożliwia powrót do zadanej prędkości nawet po całkowitym zatrzymaniu pojazdu oraz o funkcji zdalnego parkowania już po opuszczeniu samochodu.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas