Fiat Ducato ma już 35 lat!
Miarą sukcesu dojrzałego mężczyzny jest ponoć spłodzenie syna, wybudowanie domu i zasadzenie drzewa.
Ten prężny 35-latek wybudował niezliczoną ilość domów, dowiózł do szpitali tysiące rodzących matek i przewiózł miliony sadzonek! Mija właśnie równe 35 lat od debiutu auta, którego wkład w rozwój europejskiej gospodarki trudno przecenić. 23 października 1981 roku na drogi Starego Kontynentu wyjechał pierwszy Fiat Ducato - lider rankingów sprzedaży pojazdów użytkowych na kluczowych europejskich rynkach.
Dziś mało kto pamięta, że pierwsza generacja samochodu była wynikiem współpracy koncernów Fiat i PSA. Włosi i Francuzi wspólnie postanowili opracować platformę dla średniej wielkości auta dostawczego.
By zapewnić konstrukcji jak najwięcej możliwości adaptacji postawiono na przedni napęd. Dzięki temu możliwe było opracowanie znanego z współczesnych przenionapędówek "power-packa" - zintegrowanych w jeden gotowy moduł silnika i elementów układu napędowego. Takie podejście uprościło produkcję i pozwoliło wygospodarować więcej przestrzeni ładunkowej. Największy wariant mógł się pochwalić rewelacyjną pojemnością 9,8 m3 przy dopuszczalnej masie całkowitej 2800 kg. Z czasem (w 1984 roku) przekonstruowano zawieszenie tylnej osi (montowane "płasko"). Rok później pojawiła się odmiana Maxi legitymująca się DMC do 3500 kg. Ofertę - już w 1989 roku - uzupełniła też wersja z napędem na obie osie.
Wraz z pierwszą generacją Ducato debiutowały - produkowane w tej samej, włoskiej, fabryce w Val di Sagno - bliźniacze modele francuskich marek: Citroen C25, Peugeot J5 i Talbot Express. Dziś mało kto pamięta, że auto miało też inne rodzeństwo. We Włoszech występowało również jako Alfa Romeo (!) AR6. W Jugosławii oferowana była Zastawa Ducato.
Obecnie w ofercie Fiata znajduje się trzecia generacja (wliczając w to poważniejsze liftingi można mówić nawet o sześciu) dostawczego hitu. Od początku produkcji powstało aż 10 tys. konfiguracji Ducato różniących się wymiarami czy typem zabudowy. Samochód na dobre wpisał się w drogowy krajobraz przeszło 80 krajów. W ostatnim czasie, za sprawą powołania koncernu Fiat Chrysle Automobiles - trafił nawet na drogi USA.
Również w Polsce model stał się też jednym z najchętniej wybieranych "dostawczaków". Auto przez ostatnich dziewięć lat z rzędu występowało na naszym rynku w charakterze lidera sprzedaży! Tylko w zeszłym roku na nowy egzemplarz zdecydowało się 8 159 polskich nabywców.