Fabia RS Rally2 - nowe wcielenie rajdowej Skody

Motorsportowy oddział czeskiego producenta przedstawił następcę swojej utytułowanej rajdówki. Fabia RS Rally2 posiada nowy silnik, usprawniony układ napędowy, a także liczne funkcje wpływające na bezpieczeństwo kierowcy i pilota.

Fabia RS Rally2 - nowe wcielenie rajdowej Skody
Fabia RS Rally2 - nowe wcielenie rajdowej Skody materiały prasowe

Skoda Fabia jest jednym z najbardziej utytułowanych samochodów rajdowych na świecie. Od 2015 do 2022 roku jej dwie wyczynowe odmiany - Rally2 i Rally2 evo - dominowały w kategorii WRC2. W sumie modele te odniosły 1710 zwycięstw, w tym cztery triumfy w legendarnym Rajdzie Monte Carlo. Wykorzystując dotychczasowe doświadczenie, Skoda Motorsport postanowiła stworzyć następcę tych wyjątkowych maszyn.

Fabia RS Rally2 bazuje na drogowej wersji modelu Fabia czwartej generacji. Chociaż na pierwszy rzut oka pojazdy wydają się być podobne, w rzeczywistości nie posiadają zbyt wielu wspólnych elementów. Standardowe wyposażenie zostało zastąpione wysokowydajnymi zestawami, których zastosowanie ma zapewnić cenne ułamki sekund na rajdowych oesach.

Fabia RS Rally2 - nowy silnik 1.6

Główną nowością jest turbodoładowany silnik o pojemności 1,6-litra, który bazuje na pochodzącej z Volkswagena jednostce 2.0 TSI z serii EA888. Wytwarza on 289 KM, a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 430 Nm. Moc ta jest rozdzielana na wszystkie cztery koła za pośrednictwem 5-biegowej sekwencyjnej skrzyni biegów i dwóch mechanizmów różnicowych.

Skoda Fabia RS Rally2 materiały prasowe

Chociaż nowy samochód czerpie z aerodynamiki modelu produkcyjnego, Skoda Motorsport opracowała wysoce wydajny pakiet aerodynamiczny w oparciu o najlepszy w swojej klasie współczynnik oporu powietrza. W rezultacie nowa Fabia RS Rally2 generuje prawie dwukrotnie większą siłę docisku niż jej poprzedniczka.

Najważniejsze bezpieczeństwo

Inżynierowie Skody zadbali także o bezpieczeństwo. Środki i wyposażenie chroniące załogę w pojeździe rajdowym znacznie różnią się od tych, w modelu produkcyjnym. Poduszek powietrznych zainstalowanych w seryjnej Fabii nie można używać w rajdach, ponieważ czujniki i elektroniczne systemy sterowania reagują zbyt wrażliwie na wysokie przeciążenia na odcinkach asfaltowych i szutrowych lub podczas długich skoków.

Z tego powodu też koncepcja bezpieczeństwa opiera się na rozwiązaniach mechanicznych, takich jak klatka bezpieczeństwa i osłony boczne wykonane z włókna węglowego i pianki pochłaniającej energię. Bezpieczeństwo zwiększają również sześciopunktowe uprzęże i fotele sportowe ze zintegrowaną ochroną głowy.

Nowa Fabia RS Rally2 jest testowana od 2021 roku i jak zapewniają przedstawiciele Skody - już wkrótce będzie gotowa do debiutu.

***

Zakaz rejestracji samochodów spalinowych. A co z Polską?Polsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas