Dzisiaj jest Dzień Jeepa. Wiedziałeś o tym?
4 kwietnia powraca Dzień Jeepa 4x4- specjalne wydarzenie przeznaczone dla wszystkich fanów marki Jeep oraz miłośników terenowej jazdy.
Od 4 kwietnia 2016 roku marka Jeep oficjalnie świętuje Dzień Jeepa 4x4. Data ta nie została wybrana przypadkowo i przez wszystkich fanów oraz miłośników marki kojarzona jest jednoznacznie z cyfrą 4, która w tych okolicznościach ma szczególne znaczenie. 4 kwietnia, czyli 4/4, jest więc logicznym terminem Dnia Jeepa 4x4, organizowanego zresztą po raz czwarty.
Za okazji Dnia Jeepa 4x4 został stworzony krótki przewodnik oraz pomocny słownik pojęć dotyczących bezpiecznej jazdy terenowej. Jak szybko jeździć?
Prędkość nie jest potrzebna podczas trudnej, terenowej jazdy, szczególnie, gdy pokonywane są ekstremalne odcinki drogi. W trybie 4WD, na niskim przełożeniu i przy minimalnej prędkości, samochody Jeep z napędem 4x4 są w stanie pokonać każdą przeszkodę. W wielu przypadkach przy manualnej skrzyni biegów, najlepszym wyjściem jest powolne puszczanie sprzęgła oraz pozwolenie samochodowi, by ten wolno się poruszał po przeszkodach na najniższym biegu jest. Wystarczy pomyśleć, że na słynnym szlaku Rubicon Trail, średnia prędkość wynosi zaledwie 1-5 mil na godzinę (1,6 - 8 km/h).
Jak radzić sobie na zboczach?
Pokonując zbocza, ZAWSZE poruszaj się w linii prostej w górę lub w dół. Przed rozpoczęciem jazdy w górę dobrze jest też dowiedzieć się, co znajduje się po drugiej stronie. U podstawy zbocza dodaj więcej gazu. Przy wierzchołku oraz przed przejechaniem na drugą stronę szczytu zmniejsz obroty. Jeżeli utkniesz podczas jazdy pod górę, wycofaj na wstecznym biegu w dół zbocza. Zjeżdżając ze zbocza, zawsze korzystaj z najniższego biegu i manualnego przełożenia. Podczas zjeżdżania ze zbocza z włączoną redukcją, nie wysprzęglaj pojazdu i pozwalaj, aby toczył się siłą rozpędu. Nieprzestrzeganie tej zasady może doprowadzić do poważnych uszkodzeń tarczy sprzęgła. Pozwól, aby przełożenia i kompresja silnika spowalniały Cię, a w razie potrzeby korzystaj wyłącznie z hamulca w celu dostosowania prędkości. W przypadku skrzyni automatycznej korzystaj z napędu z redukcją oraz najniższego przełożenia.
UWAGA: NIGDY nie podjeżdżaj pod zbocze pod kątem. Jeżeli zbocze jest wyjątkowo strome i nie masz pewności, czy ty oraz twój pojazd sobie poradzicie, lepiej nie podejmuj próby. Nigdy nie ustawiaj się w poprzek na stromym zboczu, ponieważ może to zagrozić stabilności pojazdu. Jazda terenowa może być nie lada wyzwaniem. Pamiętaj, aby jechać tak wolno, jak to możliwe I tylko tak szybko jak trzeba. Opieraj się na zdrowym rozsądku i na pierwszym miejscu zawsze stawiaj bezpieczeństwo.
A co z pełzaniem po skałach i innych przeszkodach?
Używamy słowa "pełzać" nie bez powodu. Korzystaj z niskiego biegu i napędu 4WD z redukcją, i pozwól pojazdowi pełznąć przez przeszkody, takie jak głazy czy kłody, tylko minimalnie wciskając pedał przyspieszenia. Nigdy nie próbuj przejeżdżać nad dużymi kamieniami. Pojazd o prześwicie 25 cm nie przejedzie nad 30‑centymetrowym głazem! Najeżdżaj kołami na kamienie i, pełzając, powoli pokonuj przeszkody. Zmniejszenie ciśnienia w oponach o 0,2-0,35 bara, poprawia to trakcję i pomaga uniknąć przebicia opony (po wyjechaniu na drogę pamiętaj, aby wrócić do normalnego ciśnienia). Pamiętaj, że najlepsza prędkość do pełzania wśród skał to 3-5 km/godz.
Jak zachowywać się na szlakach?
Staraj się opuszczać miejsce w stanie lepszym niż ten, w którym je zastałeś. Zwracaj uwagę na znaki i trzymaj się szlaków i obszarów, gdzie dozwolona jest jazda terenowa. Opieraj się na zdrowym rozsądku w celu ochrony piękna i ciszy tych wspaniałych miejsc. Jeżeli twoim zdaniem teren jest zbyt delikatny, wybieraj inną trasę.
Przydatne pojęcia:
Kąt natarcia: Maksymalny stopień nachylenia zbocza, na które pojazd może wjechać bez ryzyka otarcia lub uderzenia przodem pojazdu, najczęściej zderzakiem.
Kąt rampowy: Kąt definiujący możliwość przejazdu nad przeszkodą, kłodą, szczytem bez ocierania o element podwozia, ramę.
Kąt zejścia: Maksymalny stopień nachylenia zbocza, przy którym pojazd może bezpiecznie zjechać bez ryzyka otarcia lub uderzenia tyłem pojazdu, najczęściej zderzakiem.
Artykulacja zawieszenia: Zdolność kół jednej osi do jak najdłuższego utrzymywania kontaktu z podłożem, bez odrywania jednego z kół od ziemi, podczas jazdy w terenie.