Droga S3 kończy się w polu. Czesi biorą się do roboty
Droga ekspresowa S3 w przyszłości ma zapewniać sprawny dojazd do Czech za sprawą połączenia z autostradą D11 po stronie naszych sąsiadów. Drogi jednak nie ma i polska ekspresówka kończy się w polu. Wkrótce jednak to się zmieni. Czesi rozpoczęli pracę na brakującym odcinku.
Spis treści:
Droga S3 doprowadzi do Czech. Sąsiedzi biorą się do roboty
Czeskie ministerstwo transportu poinformowało, że rozpoczęła się budowa liczącego łącznie 21,2 km odcinka autostrady D11 od Trutnova do granicy z Polską. Najpierw wykonawca wybuduje trzykilometrowy odcinek w pobliżu granicy z naszym krajem. Będzie on stanowił bezpośrednie połączenie z drogą ekspresową S3. Czesi zapowiadają, że fragment ten powinien zostać oddany do użytku wiosną 2026 roku. Czeskie ministerstwo transportu zapowiada, że kierowcy będą mogli z niego skorzystać w 2028 roku. Budowa 21,2-kilometrowego fragmentu kosztować będzie 11,7 mld koron czeskich (ok. 2 mld zł).
Minister transportu Czech, Martin Kupka, wskazał, że autostrada D11 jest jednym z najważniejszych elementów krajowej sieci drogowej - łączy ona Pragę ze wschodem kraju. Dodał również, że po ukończeniu trasa ułatwi Czechom dojazd do Morza Bałtyckiego.
Droga D11 od Pragi do granicy z Polską. Czesi budują ją od prawie 50 lat
Budowę autostrady z Pragi do miejscowości Hradec Kralove i dalej do granicy z Polską rozpoczęto jeszcze w czasach Czechosłowacji, w 1978 roku. Obecnie kierowcy mogą skorzystać ze 113 z docelowych 154 km trasy - oprócz wspomnianego odcinka między Trutnovem i granicą z Polską brakuje jeszcze liczącego 19,6 km fragmentu Jaromer - Trutnov. Pierwotne plany zakładają więc, że droga zostanie ukończona w 50. rocznicę rozpoczęcia prac.
Droga ekspresowa S3 będzie gotowa jeszcze w tym roku
Polska droga ekspresowa S3, która będzie bezpośrednio łączyć się z autostradą D11, jest już niemal w całości gotowa. Latem tego roku do użytku oddano liczący 16 km odcinek Bolków - Kamienna Góra z dwoma dwunawowymi tunelami o długości ok. 2,3 km i ok. 320 m. Pierwszy z nich dzierży obecnie miano najdłuższego tunelu pozamiejskiego w naszym kraju oraz najdłuższego tunelu wydrążonego w skale. Oddanie do ruchu tego odcinka oznacza, że trasa w województwie dolnośląskim została ukończona.
Łącznie kierowcy mają do dyspozycji 436 km S3 ciągnącej się od Troszyna w województwie zachodniopomorskim przez województwo lubuskie aż do Lubawki. Trzykilometrowy odcinek od węzła Lubawka do granicy z Czechami jest obecnie niedostępny - kierowcy będą mogli skorzystać z niego dopiero, kiedy nasi sąsiedzi ukończą prace na odcinku po swojej stronie granicy. Oprócz tego w realizacji są jeszcze dwa odcinki S3 między Świnoujściem i Troszynem. Zarówno fragment Świnoujście - Dargobądz (17 km) jak i Dargobądz - Troszyn (15,9 km) mają zostać oddane do użytku jeszcze w tym roku. Docelowo droga ekspresowa S3 zapewniać ma dojazd ze Świnoujścia do granicy z Czechami w nieco ponad cztery godziny.