Drastyczne zaostrzenie kar dla pijanych kierowców

Kierowca, który zostanie skazany za prowadzenie pod wpływem alkoholu, straci prawo jazdy na okres od 3 do 15 lat i zapłaci co najmniej 5 tys. zł; za ponowną jazdę po alkoholu i spowodowanie wypadku będzie grozić dożywotnia utrata prawa jazdy - proponuje rząd.

Przygotowany przez resort sprawiedliwości projekt nowelizacji Kodeksu karnego prowadzący do zaostrzenia kar za prowadzenie samochodu po wypiciu alkoholu pojawił się na stronach internetowych Rządowego Centrum Legislacji.

Kierowca, który zostanie skazany za prowadzenie pod wpływem alkoholu, straci prawo jazdy na okres od 3 do 15 lat (obecnie jest to od roku do 10 lat) i zapłaci co najmniej 5 tys. zł nawiązki na fundusz pomocy pokrzywdzonym. W przypadku skazania za spowodowanie wypadku nawiązka na rzecz pokrzywdzonego wynosiłaby co najmniej 10 tys. zł. Wyrok w takiej sprawie ma być publicznie ogłaszany.

Zmiany w Kodeksie karnym mają obejmować przypadki ponownego prowadzenia pojazdu w stanie nietrzeźwości. Obecnie sąd może orzec dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów za spowodowanie wypadku pod wpływem alkoholu. Taka kara ma grozić także kierowcom prowadzącym pojazd po wypiciu alkoholu pomimo skazania za prowadzenie w stanie nietrzeźwości.

W myśl projektu kierowanie bez prawa jazdy byłoby przestępstwem, a nie wykroczeniem - jak obecnie. Za prowadzenie pojazdu, mimo utraty prawa jazdy, ma grozić kara do 2 lat więzienia.

Projekt wprowadza także zmiany w Kodeksie karnym wykonawczym. "Jeżeli sposób podania wyroku do publicznej wiadomości nie został określony w wyroku, sąd może orzec o podaniu wyroku do publicznej wiadomości przez umieszczenie odpisu lub wyciągu z wyroku, ze wzmianką dotyczącą prawomocności, na stronie internetowej sądu" - zaproponowano.

Autorzy projektu przekonują, że odpowiada on na potrzebę bardziej zdecydowanego i efektywnego działania na rzecz wyeliminowania zjawiska prowadzenia pojazdów w stanie nietrzeźwości. Potrzebę zaostrzenia przepisów projektodawcy tłumaczą faktem, że liczba pijanych kierowców wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie, stwarzając poważne zagrożenie na drogach.

W 2012 roku za jazdę po pijanemu skazano 12,5 tys. osób. Rok wcześniej było to ponad 10 tys. osób. "W porównaniu z ogólną liczbą pijanych kierowców liczby te sugerują, że reakcja karna jest niewystarczająco skuteczna. (...) Przedstawione wyżej propozycje dają możliwość sformułowania bardziej dolegliwej, a w efekcie bardziej odstraszającej represji karnej wobec sprawców, którzy decydują się na prowadzenie pojazdów, będąc w stanie nietrzeźwości" - podkreślono w uzasadnieniu.

"Wysiłek państwa i organizacji pozarządowych związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego powinien również iść w stronę wyeliminowania przyzwolenia społecznego dla takich postaw, a świadomość niebezpieczeństwa związanego z prowadzeniem pojazdu w stanie nietrzeźwości powinna być wysoko rozwinięta u każdego kierowcy. Z pewnością sprzyjałoby temu wytworzenie nawyku badania się przez kierowców za pomocą alkomatów na wypadek wątpliwości co do obecności alkoholu we krwi" - dodano.

Na początku roku premier Donald Tusk mówił, że od 2015 r. każdy pojazd obowiązkowo będzie musiał być wyposażony w alkomat - co do tej zmiany nie zapadły jeszcze wiążące decyzje.

Jak wyjaśniono w uzasadnieniu postulat ten wykracza poza ramy tego projektu. "Wyposażenie pojazdów mechanicznych w tego typu urządzenia z pewnością pozwoliłoby zmniejszyć liczbę pijanych kierowców, tym bardziej, że pewna ich grupa nie ma świadomości prowadzenia w stanie nietrzeźwości" - podkreślono.

Inicjatywa rządu ma związek z tragedią w Kamieniu Pomorskim, gdzie 1 stycznia kierowane przez pijanego 26-latka BMW wypadło z drogi i wjechało w grupę ludzi. Zginęło pięć dorosłych osób i jedno dziecko. 8-letni chłopiec i 10-letnia dziewczynka trafili do szpitala. Szczecińska prokuratura przedstawiła sprawcy tragedii zarzut spowodowania w stanie nietrzeźwym katastrofy w ruchu lądowym, za co grozi do 15 lat więzienia. Mężczyzna przyznał się do winy. Został aresztowany na trzy miesiące.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas