Do 3 razy wydajniejsze baterie Li-Ion

Naukowcy z Uniwersytetu Stanforda opracowali nową technologię akumulatorów litowo-jonowych, zapewniająca im do 3 razy większą wydajność. To szansa nie tylko dla smartfonów i tabletów, ale również dla aut elektrycznych.

Baterie litowo-jonowe stosowane obecnie w większości aut elektrycznych są ciężkie, kosztowne i niezbyt wydajne - po 8-10 godzinach ładowania zapewniają 100-150 km zasięgu (na zdjęciu: Nissan Leaf).
Baterie litowo-jonowe stosowane obecnie w większości aut elektrycznych są ciężkie, kosztowne i niezbyt wydajne - po 8-10 godzinach ładowania zapewniają 100-150 km zasięgu (na zdjęciu: Nissan Leaf).Nissan

Jak to działa? W nowym rodzaju akumulatora wykorzystano anodę z czystego litu. Dotychczas lit znajdował się w elektrolicie i osadzał się na anodzie wykonanej z węgla lub krzemu - mimo wysokiej gęstości energii zbudowane z niego anody były niestabilne, nagrzewały się i doprowadzały do utraty pojemności akumulatora. Naukowcy uporali się z tymi problemami dzięki zastosowaniu osłony węglowej o strukturze plastra miodu i grubości 20 nanometrów. Uzbrojona w osłonę anoda z litu zapewnia akumulatorowi znacznie większą wydajność, a jednocześnie okazuje się trwalsza i lżejsza od stosowanych obecnie.

Nowe akumulatory mogą nawet 2- lub 3-krotnie wydłużyć czas pracy zasilanych nimi urządzeń - zarówno telefonów i smartfonów, jak i elektrycznych aut. Na razie jednak nie wiadomo, kiedy technologia może trafić do produkcji seryjnej.

msob

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas