DIRECT4, czyli nowy napęd 4x4 od Lexusa

Lexus zaprezentował nową elektronikę sterującą napędem na cztery koła, dedykowaną do samochodów hybrydowych i elektrycznych. Po raz pierwszy pojawi się w Lexusie RX 500h.

Pierwszym modelem z systemem DIRECT4 będzie flagowy Lexus RX 500h
Pierwszym modelem z systemem DIRECT4 będzie flagowy Lexus RX 500hmateriały prasowe

Lexus opracował zupełnie nowy system sterujący rozdzielaniem momentu obrotowego pomiędzy osiami. System Direct4 dedykowany jest samochodom hybrydowym i elektrycznym.

DIRECT4 - bezpieczeństwo i wydajność

System ten wykorzystuje technologię e-axle, czyli zintegrowanie silnika elektrycznego i przekładni. Direct4 odpowiada tutaj za rozdział i natychmiastowe przekazanie momentu obrotowego na przednią i tylną oś. Musi więc odpowiednio zarządzać mocą i momentem silnika spalinowego oraz dwóch silników elektrycznych - przedniego i tylnego.

Elektronika DIRECT4 działa w oparciu o szereg danych z czujników samochodu, dzięki czemu, jak zapewnia producent, potrafi błyskawicznie dostosować ilość mocy i momentu obrotowego przekazywaną na przednie lub tylne koła, uwzględniając m.in. przyczepność kół. Takie działanie ma zapewnić bezpieczne i za razem dynamiczne pokonywanie zakrętów w niemal każdych warunkach.

DIRECT4 w Lexusie RX 500h

Opisywany układ sterowania przeniesieniem napędu zostanie po raz pierwszy zastosowany w Lexusie RX 500h. To najmocniejsza wersja RX-a nowej generacji, który zaprezentowany został w czerwcu. Układ napędowy RX-a 500h obejmuje silnik benzynowy 2.4 z turbodoładowaniem, dwa silniki elektryczne i 6-biegową skrzynią automatyczną.

Łączna moc całego układu napędowego to 371 KM. Przedni silnik elektryczny znalazł się między silnikiem spalinowym a skrzynią biegów. Z tyłu zastosowano układ e-Axle. W jego skład wchodzi silnik o mocy 80 kW (109 KM), przekładnia oraz moduł jednostki sterującej systemem DIRECT4.

System DIRECT4 w samochodach elektrycznych

System elektronicznego sterowania napędem na wszystkie koła znajdzie zastosowanie także w nadchodzących elektrycznych modelach Lexusa. Będzie on działał w oparciu o dane z modułu ECU, czyli prędkość pojazdu, przeciążenia i kąt skrętu kół.

Co ciekawe rozkład momentu obrotowego między osiami pojazdu może odbywać się w pełnym zakresie - od 0 do 100 proc. Pierwszym autem elektrycznym z system DIRECT4 będzie Lexus RZ 450e, którego premiera rynkowa planowana jest pod koniec roku.

***

Moto Flesz - odcinek 50. Rosną koszty budowy dróg, auta elektryczne w Polsce mają pod górkęINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas