DIRECT4, czyli nowy napęd 4x4 od Lexusa
Lexus zaprezentował nową elektronikę sterującą napędem na cztery koła, dedykowaną do samochodów hybrydowych i elektrycznych. Po raz pierwszy pojawi się w Lexusie RX 500h.
Spis treści:
Lexus opracował zupełnie nowy system sterujący rozdzielaniem momentu obrotowego pomiędzy osiami. System Direct4 dedykowany jest samochodom hybrydowym i elektrycznym.
DIRECT4 - bezpieczeństwo i wydajność
System ten wykorzystuje technologię e-axle, czyli zintegrowanie silnika elektrycznego i przekładni. Direct4 odpowiada tutaj za rozdział i natychmiastowe przekazanie momentu obrotowego na przednią i tylną oś. Musi więc odpowiednio zarządzać mocą i momentem silnika spalinowego oraz dwóch silników elektrycznych - przedniego i tylnego.
Elektronika DIRECT4 działa w oparciu o szereg danych z czujników samochodu, dzięki czemu, jak zapewnia producent, potrafi błyskawicznie dostosować ilość mocy i momentu obrotowego przekazywaną na przednie lub tylne koła, uwzględniając m.in. przyczepność kół. Takie działanie ma zapewnić bezpieczne i za razem dynamiczne pokonywanie zakrętów w niemal każdych warunkach.
DIRECT4 w Lexusie RX 500h
Opisywany układ sterowania przeniesieniem napędu zostanie po raz pierwszy zastosowany w Lexusie RX 500h. To najmocniejsza wersja RX-a nowej generacji, który zaprezentowany został w czerwcu. Układ napędowy RX-a 500h obejmuje silnik benzynowy 2.4 z turbodoładowaniem, dwa silniki elektryczne i 6-biegową skrzynią automatyczną.
Łączna moc całego układu napędowego to 371 KM. Przedni silnik elektryczny znalazł się między silnikiem spalinowym a skrzynią biegów. Z tyłu zastosowano układ e-Axle. W jego skład wchodzi silnik o mocy 80 kW (109 KM), przekładnia oraz moduł jednostki sterującej systemem DIRECT4.
Zobacz również:
System DIRECT4 w samochodach elektrycznych
System elektronicznego sterowania napędem na wszystkie koła znajdzie zastosowanie także w nadchodzących elektrycznych modelach Lexusa. Będzie on działał w oparciu o dane z modułu ECU, czyli prędkość pojazdu, przeciążenia i kąt skrętu kół.
Co ciekawe rozkład momentu obrotowego między osiami pojazdu może odbywać się w pełnym zakresie - od 0 do 100 proc. Pierwszym autem elektrycznym z system DIRECT4 będzie Lexus RZ 450e, którego premiera rynkowa planowana jest pod koniec roku.
***