Czy warto hamować silnikiem bez wrzucania na luz?

Hamowanie silnikiem to oszczędność paliwa, ale także wyższe bezpieczeństwo.

Hamować silnikiem czy na luzie?
Hamować silnikiem czy na luzie?Informacja prasowa (moto)

Hamowanie silnikiem jest lepsze od hamowania na luzie lub jazdy na wciśniętym pedale sprzęgła.

W każdym samochodzie hamowanie silnikiem powoduje odcięcie dopływu paliwa. Układ wtryskowy przestaje podawać paliwo, gdy obroty silnika są podwyższone, a pedał gazu jest puszczony. Rozwiązanie takie powszechnie wprowadzono pod koniec lat 80. i pozwoliło ono obniżyć zużycie paliwa o ok. 5% w cyklu miejskim.

Gdy kierowca przy wytracaniu prędkości wrzuca na luz lub wciska sprzęgło, silnik przechodzi do pracy na biegu jałowym i potrzebuje dawkowania paliwa niezbędnego do podtrzymania biegu jałowego.

Osobną kwestią jest bezpieczeństwo. Bezwładność silnika stabilizuje ruch auta. O ile jadąc na biegu kierowca nie będzie miał problemu z nagłym ominięciem przeszkody przy 60 km/h, o tyle przy jeździe na luzie auto może zarzucić tyłem.

Odcięcie dopływu paliwa przy hamowaniu silnikiem następuje w każdej jednostce napędowej - zarówno benzynowej, jak i wysokoprężnej.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas