Czy pasy bezpieczeństwa ratują nam życie?

Odpowiedź na pytanie zawarte w tytule nasuwa się sama. Pasy bezpieczeństwa ratują nam życie! Ale czasami, w skrajnych przypadkach mogą spowodować śmierć...

Kliknij
KliknijINTERIA.PL

Po raz pierwszy trzypunktowe pasy bezpieczeństwa seryjnie zastosowano w roku 1959, w modelu Volvo P120 (znany w wielu krajach jako Amazon. W ten sposób Volvo stał się pierwszym producentem samochodów, który standardowo wyposażył swe samochody w pasy. Tę nowinkę techniczną przyjęto bardzo sceptycznie. Dotychczas używane pasy biodrowe nie znalazły uznania, gdyż - jako podawała ówczesna prasa - "zawsze przeszkadzały" a ponadto ... "niewygodnie było na nich siedzieć".

Najskuteczniejszy element bezpieczeństwa

Ten jeden z najprostszych, a równocześnie najskuteczniejszych elementów bezpieczeństwa zawdzięczamy inżynierowi Nilsowi Bohlin. Był on konstruktorem pracującym w przemyśle lotniczym i zajmował się projektowaniem katapultowanych foteli pilota. Zainteresował się jednak czymś

odwrotnym - przytrzymaniem człowieka w fotelu, w najbezpieczniejszy możliwy sposób w czasie oddziaływania ogromnych opóźnień. Pomysły te wcielił w życie kiedy rozpoczął pracę w Volvo.

Pomysł wprowadzono w 1959 roku

Jak dzisiaj mówi : Uświadomiłem sobie, że górną i dolną część ciała trzeba bezpiecznie sztywno utwierdzić za pomocą dwóch pasów: jednego przebiegającego przez klatkę piersiową i jednego przez biodra.

Pomysł wprowadzony w życie w roku 1959 przeszedł liczne modyfikacje. Pasy statyczne zastąpiono bezwładnościowymi, zastosowano regulację wysokości mocowania i napinacze pirotechniczne, a ostatnio zblokowano działanie poduszki powietrznej i pasa, aby zawsze zadziałał we właściwym momencie.

Obowiązek od 1970 roku

Po raz pierwszy obowiązek stosowania pasów bezpieczeństwa na przednich siedzeniach samochodów osobowych wprowadzono w grudniu 1970 roku w stanie Victorii w Australii. W styczniu 1972 roku przepisem tym objęto cały kraj. Do końca 1991 roku do zapinania pasów zobowiązano obywateli blisko 80 krajów świata. Obecnie zaś analogiczne uregulowania posiada większość zmotoryzowanych państw.

Pasy bezpieczeństwa w Polsce

Historia pasów bezpieczeństwa w Polsce jest stosunkowo niedługa. Po raz pierwszy obowiązek zapinania ich wprowadzono w 1983 roku. Dotyczył on jednak jedynie osób siedzących na przednich siedzeniach i jazdy poza terenem zabudowanym. Dopiero w osiem lat później obowiązek ten rozszerzono na obszar całego kraju. Dodatkowo wprowadzono wymóg stosowania pasów na tylnych siedzeniach, ale tylko tam, gdzie były one zamontowane. Nakaz instalowania ich na tylnych miejscach w nowo wyprodukowanych samochodach zaczął obowiązywać dopiero od czerwca 1993 roku.

Obecnie obowiązujące rozwiązania prawne, dotyczące stosowania pasów bezpieczeństwa na terenie Polski, zawarte są w Ustawie "Prawo o ruch drogowym" z 20 czerwca 1997 roku.

Pasy zagrożeniem?

Ale pasy bezpieczeństwa stwarzają czasem zagrożenie. Dużym odzewem naszych Czytelników spotkała się informacja o pewnym wypadku samochodowym. Przypomnijmy fakty. O wyjątkowym szczęściu może mówić kobieta kierująca oplem astrą, która w miejscowości Siedlisko (woj. wielkopolskie) wjechała wprost pod pociąg towarowy i poza szokiem, nie doznała żadnych poważniejszych obrażeń.

"Przed niestrzeżonym przejazdem kolejowym, samochód wpadł w poślizg i wjechał na tory pod nadjeżdżający pociąg. Kobieta wypadła z auta, ponieważ prawdopodobnie nie miała zapiętych pasów bezpieczeństwa" - powiedział oficer dyżurny Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu. Po uderzeniu, auto zapaliło się.

Pasy: tak czy nie?

Po tej informacji na naszych łamach rozgorzała dyskusja przeciwników i zwolenników pasów bezpieczeństwa. Wielu naszych Czytelników wyrażało opinię, że zapinanie bądź nie zapinanie pasów powinno być indywidualną decyzją każdego z nas. A nakazy i przepisy to po prostu ograniczenie swobody obywatelskiej. Swego czasu taką postawę lansował Janusz Korwin-Mikke.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas