Chińczycy pokazali nowy samochód. Przejedzie 2100 km bez tankowania
Chiński koncern BYD oficjalnie wprowadził na rynek nową platformę hybrydową plug-in, która umożliwia przejechanie ponad 2 tys. kilometrów bez ładowania i tankowania. Rozwiązanie charakteryzuje się większą wydajnością układu elektrycznego, licznymi udoskonaleniami wprowadzonymi w jednostce spalinowej oraz większym zbiornikiem paliwa.
Chiński koncern BYD to obecnie jeden z kluczowych graczy na globalnym rynku samochodów hybrydowych i elektrycznych. Tylko w 2023 roku dostarczył on więcej pojazdów bateryjnych niż amerykańska Tesla. Swoją przewagę przedsiębiorstwo buduje nie tylko na konkurencyjnych cenach, ale też licznych inwestycjach w rozwój nowych technologii i innowacyjnych rozwiązań.
Przykładem niech będzie platforma samochodowa DM (Dual Mode), która od 2018 roku stanowi bazę dla zelektryfikowanych modeli producenta. Jak poinformował chiński serwis Autohome - obecnie na rynku zadebiutowała jej najnowsza wersja, wyposażona w hybrydowy układ napędowy typu plug-in.
Jego serce stanowi silnik spalinowy o pojemności 1,5 litra, który generuje 99 KM i 126 Nm. Motor jest wspierany przez jeden z dwóch dostępnych silników elektrycznych o mocach 161 KM oraz 215 KM. Nowa konstrukcja zapewnia sprawność cieplną na poziomie 46,06 procent, co według BYD czyni ja najbardziej wydajną spośród wszystkich seryjnie produkowanych jednostek napędowych. Chińczykom udało się tego dokonać za sprawą zaawansowanych technologii, które bezpośrednio sterują spalaniem, smarowaniem i chłodzeniem silnika.
Producent dokonał udoskonaleń także w kwestii dostępnych baterii. Efektywna pojemność poszczególnych akumulatorów z serii Blade została podniesiona o ponad 15 proc. Zwiększono również moc ich ładowania do 6,6 kW. Jak podkreśla BYD - przy użyciu ładowarki DC system może naładować akumulator od 30 do 80 procent w 21 minut.
Rezultatem powyższych udoskonaleń jest zużycie paliwa wynoszące zaledwie 2,9 l/100 km. Oznacza to, że samochody wyposażone w nowy układ hybrydowy BYD są w stanie przejechać nawet 2100 km bez konieczności ładowania lub tankowania. Jednocześnie modele wyposażone w akumulatory o pojemności 10,08 kWh mogą podróżować przez 80 km w trybie całkowicie bezemisyjnym. W przypadku pojazdów wyposażonych w akumulatory 15,78 kWh zasięg ten wzrasta do 120 km.
Nowe układy hybrydowe BYD zadebiutowały już w pierwszych pojazdach dostępnych na chińskim rynku. Na najnowszej wersji platformy Dual Mode bazują m.in. modele BYD Qin L DM-i i BYD Seal 06 DM-i. Ich ceny rozpoczynają kwoty rzędu 14 - 20 tys. dolarów, a więc równowartości 60-80 tys. złotych. Na obecną chwilę nie wiadomo jednak, czy i kiedy samochody trafią na rynek europejski. Przyznać jednak trzeba, że bez wątpienia będą w stanie przyciągnąć sporo uwagi.