By po wypadku nie kopał prąd

Inżynierowie z niemieckiego automobilklubu ADAC przeprowadzili testy zderzeniowe elektrycznego mitsubishi i-MiEV.

Test zderzeniowy i-MiEV-a
Test zderzeniowy i-MiEV-aInformacja prasowa (moto)

Rezultaty okazały się bardzo korzystne dla tego pierwszego na świecie seryjnie produkowanego auta z napędem elektrycznym i pokazały, że nowoczesny elektryczny samochód nie ustępuje pod względem bezpieczeństwa autom wyposażonym w silnik spalinowy.

Podczas testu systemy bezpieczeństwa mitsubishi wykryły kolizję, wyłączając elementy wysokonapięciowe. Nie doszło także do uszkodzenia 88 baterii litowo-jonowych.

W wyniku testów ADAC okazało się też, że bardzo krótka, ale sztywna strefa kontrolowanego zgniotu i-MIEV pochłania energię zderzenia offsetowego przy prędkości 64 km/h i pokryciu czołowym 40%. Deska rozdzielcza nieznacznie przemieściła się do wnętrza kabiny a przestrzeń na nogi została lekko zdeformowana. Jednakże przestrzeń przeżycia dla pasażerów pozostała nienaruszona. Prawidłowo zadziałały czołowe poduszki bezpieczeństwa i napinacze pasów. Dopracowania wymaga natomiast konstrukcja kabiny w obszarze dolnych kończyn.

W kolejnej części testu, przeprowadzonej zgodnie z normami amerykańskimi na tył samochodu pod kątem najechała stalowa konstrukcja ważąca 1400 kilogramów i rozpędzona do prędkości 80 km/h. Także podczas tej próby kabina mitsubishi zachowała stabilność.

Informacja prasowa (moto)

Samochody elektryczne muszą spełniać wymogi bezpieczeństwa a żadne kompromisy w tej kwestii nie wchodzą w grę. ADAC domaga się zatem, aby pojazdy elektryczne o lekkiej konstrukcji, które pojawią się w przyszłości na rynku były wyposażane w stabilną klatkę bezpieczeństwa. Kluczową sprawą jest zapewnienie całkowicie bezpiecznej konstrukcji i montażu systemów wysokonapięciowych samochodów z napędem elektrycznym.

Takie bezpieczne rozwiązania zastosowano w i-MIEVie. Testy ADAC potwierdziły, że systemy zabezpieczeń chronią przed porażeniem prądem nie tylko kierowcę i pasażerów pojazdu, ale także ekipę ratowniczą.

Test mitsubishi i-MiEV na filmie

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas