Buspasy dla komunikacji miejskiej. Dla policji i SM też?

W Olsztynie zakończyła się budowa buspasów w centrum miasta, wyodrębnionych tras przeznaczonych wyłącznie dla autobusów komunikacji miejskiej.

W Olsztynie zakończyła się budowa buspasów w centrum miasta, wyodrębnionych tras przeznaczonych wyłącznie dla autobusów komunikacji miejskiej.

Pierwsze autobusy przejadą wydzielonymi pasami w przyszłym tygodniu - podał w sobotę PAP Zarząd Dróg i Mostów.

W sobotę drogowcy rozpoczęli przywracanie organizacji ruchu dla samochodów obowiązującej przed rozpoczęciem budowy buspasów. Oddawanie jezdni od Placu Rosevelta aż do ul. Warszawskiej (do campusu studenckiego) potrwa do połowy przyszłego tygodnia.

Jak zapowiedział wicedyrektor Zarządu Dróg i Mostów Zbigniew Gustek po oddaniu do użytku zmodernizowanych jezdni, pod koniec tygodnia nowymi buspasami mają przejechać pierwsze autobusy.

Reklama

Budowa buspasów w Olsztynie rozpoczęła się w maju tego roku. Jest to część projektu dotyczącego modernizacji systemu transportu publicznego w Olsztynie. Cały projekt opiewa na kwotę 429 mln zł i zakłada m.in. zakup tramwajów, budowę torowisk i linii tramwajowych oraz jezdni przeznaczonych wyłącznie dla autobusów. Unijne dofinansowanie inwestycji wynosi 365 mln zł.

Budowa buspasów przeznaczonych wyłącznie dla autobusów komunikacji miejskiej, które mają początkowo długość 6 kilometrów kosztowała 32 mln zł. Nie jest wykluczone, że w następnych latach powstaną kolejne odcinki buspasów, gdy - jak zakładają władze miasta - mieszkańcy będą częściej korzystać ze środków komunikacji publicznej.

Oprócz buspasów projekt zmiany systemu komunikacji miejskiej zakłada uruchomienie linii tramwajowych, zakup tramwajów oraz budowę ulicy Obiegowej, która połączy najbardziej oddalone osiedla Olsztyna z centrum miasta. Miasto kupiło 15 składów tramwajowych, które będą jeździć po trasie łączącej osiedle Jaroty z głównym dworcem kolejowym, a także z uniwersyteckim kampusem w Kortowie oraz ze starówką. W myśl projektu w Olsztynie wprowadzony zostanie także elektroniczny system kierowania ruchem. W zależności od potrzeb, zwiększana ma być przejezdność bardziej zatłoczonych jezdni - włączona ma być tzw. "zielona fala", a dla tramwajów zbliżających się do skrzyżowań będzie uruchamiane zielone światło. Plan unowocześnienia systemu transportu zakłada także wprowadzenie karty miejskiej zamiast biletów autobusowych i tramwajowych.

Realizacja projektu modernizacji systemu transportu publicznego w Olsztynie zakończy się w 2014 roku.

PS. A W Krakowie jakiś czas temu buspasami zezwolono jeździć - ku zdumieniu mieszkańców - także policji i pojazdom straży miejskiej. Czy podobnie będzie w Olsztynie pokaże czas.

PAP/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: buspasy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy