Brexit zagrożeniem dla firm motoryzacyjnych

​Scenariusz, w którym dochodzi do Brexitu bez osiągnięcia porozumienia stworzy zagrożenia dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego - wskazują ekonomiści banku inwestycyjnego Goldman Sachs. Chodzi m.in. o cła na samochody i wyższe koszty zaopatrzenia w surowce.

W Wielkiej Brytanii znajduje się m.in. duży zakład Hondy produkujący głównie na eksport
W Wielkiej Brytanii znajduje się m.in. duży zakład Hondy produkujący głównie na eksportGetty Images

Zdaniem ekonomistów Goldman Sachs scenariusz, zakładający Brexit bez osiągnięcia porozumienia "stworzy liczne zagrożenia dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego".

Jak wskazano w czwartkowym komunikacie banku, obejmują one: "cła na samochody, wyższe koszty zaopatrzenia w surowce/komponenty oraz, w mniejszym stopniu bezpośrednio, możliwość wystąpienia rozbieżności regulacyjnych między Zjednoczonym Królestwem a UE".Przyjmując czarny scenariusz, analitycy GS oszacowali, że w 2021 r. zysk operacyjny przed opodatkowaniem (EBIT) Groupe PSA może być mniejszy o ok. 7 proc.. "Odpowiednio dla Renault byłoby to -6 proc." - prognozują. Z kolei w przypadku BMW i Volkswagena potencjalne straty byłby niższe - ok. 4,5 proc."Przy najgorszym możliwym założeniu (powrót do taryf WTO), szacowane straty mogą być zdecydowanie wyższe" - ocenili.Wielka Brytania opuściła UE 31 stycznia. W okresie przejściowym, obowiązującym do końca 2020 r., strony starają się wynegocjować umowę w sprawie przyszłych relacji.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas