Brexit zagrożeniem dla firm motoryzacyjnych
Scenariusz, w którym dochodzi do Brexitu bez osiągnięcia porozumienia stworzy zagrożenia dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego - wskazują ekonomiści banku inwestycyjnego Goldman Sachs. Chodzi m.in. o cła na samochody i wyższe koszty zaopatrzenia w surowce.
Zdaniem ekonomistów Goldman Sachs scenariusz, zakładający Brexit bez osiągnięcia porozumienia "stworzy liczne zagrożenia dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego".
Jak wskazano w czwartkowym komunikacie banku, obejmują one: "cła na samochody, wyższe koszty zaopatrzenia w surowce/komponenty oraz, w mniejszym stopniu bezpośrednio, możliwość wystąpienia rozbieżności regulacyjnych między Zjednoczonym Królestwem a UE".
Przyjmując czarny scenariusz, analitycy GS oszacowali, że w 2021 r. zysk operacyjny przed opodatkowaniem (EBIT) Groupe PSA może być mniejszy o ok. 7 proc.. "Odpowiednio dla Renault byłoby to -6 proc." - prognozują. Z kolei w przypadku BMW i Volkswagena potencjalne straty byłby niższe - ok. 4,5 proc.
"Przy najgorszym możliwym założeniu (powrót do taryf WTO), szacowane straty mogą być zdecydowanie wyższe" - ocenili.
Wielka Brytania opuściła UE 31 stycznia. W okresie przejściowym, obowiązującym do końca 2020 r., strony starają się wynegocjować umowę w sprawie przyszłych relacji.