Branża motoryzacyjna w Polsce potrzebuje rządowej pomocy

Miejsca pracy w polskiej branży motoryzacyjnej są zagrożone, ale jak wyjaśnia prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, firmy potrzebują innego wsparcia, niż finansowe.

article cover
Informacja prasowa (moto)

Jak zaznaczył prezes PZPM, trudna sytuacja przemysłu spowodowana pandemią z 2020 r., w 2021 jeszcze się pogorszyła. "Zakłócenia w łańcuchach dostaw i brak części do produkcji, zwłaszcza półprzewodników wykorzystywanych w urządzeniach elektronicznych, w ostatnich miesiącach spowodowały przestoje w produkcji nowych samochodów. Perspektywa kolejnych miesięcy nie wskazuje na poprawę sytuacji i możliwość wznowienia produkcji" - wskazał.

Według Farysia, to odbije się na kondycji przedsiębiorstw i uderzy w pracowników. "Przestój w produkcji oznacza brak pracy dla załogi, a jeśli przerwa będzie się wydłużać, przedsiębiorcy będą ograniczać zatrudnienie, dlatego potrzebne jest to wsparcie ze strony państwa, aby pracodawcy nie musieli zwalniać pracowników" - zaznaczył.

Jak wyjaśnił, nie chodzi o pieniądze. "Branża nie potrzebuje wsparcia finansowego z budżetu państwa, potrzebuje za to nowoczesnego i elastycznego prawa pracy oraz możliwości przesunięcia płatności składek na ubezpieczenia społeczne" - podał. Dodał, że są to narzędzia, które pozwolą przedsiębiorcom utrzymać płynność finansową, a tym samym miejsca pracy.

Jak podkreślił, dotyczy to całej branży, nie tylko producentów samochodowych, ale też, a może przede wszystkim firm produkujących podzespoły, które w Polsce tworzą ponad 225 tys. miejsc pracy.

Jak zaznaczył szef PZPM, ta sprawa jest na tyle oczywista i ważna, że zjednoczyła pracodawców i związkowców, czego dowodem jest uchwała nr 101 Rady Dialogu Społecznego w sprawie uruchomienia przez Rząd RP Programu pomocy i ochrony miejsc pracy i wynagrodzeń dla przedsiębiorców i pracowników przemysłu motoryzacyjnego w Polsce, na zasadach wprowadzonych ustawą antycovidową z 31 marca 2020 roku z późniejszymi zmianami.

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego powstał w 1992 roku. Zrzesza 53 członków - producentów i przedstawicieli producentów pojazdów w Polsce.

***

Moto flesz (10)INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas