BMW świętuje 30 lat napędu 4x4

Bawarska marka jak mało która, przywiązana jest do napędu na tylną oś. Nie znaczy to jednak, że nie dostrzegała ona zalet przekazywania mocy na wszystkie koła. Wręcz przeciwnie - BMW ma długą tradycję związaną z układami 4x4.

BMW 325i Allrad
BMW 325i AllradInformacja prasowa (moto)
BMW 325i AllradInformacja prasowa (moto)

Pierwszym BMW ze stałym napędem na cztery koła było 325i Allrad, które pojawił się na rynku w 1985 roku. W modelu tym moc rozdzielana była w proporcji 37 % na przód i 63 % na tył. Wbrew obecnym trendom, zgodnie z którymi "uterenawia" się wersje kombi, samochód oferowany był jako sedan.

BMW 325iXInformacja prasowa (moto)

Rok 1988 przyniósł zmianę nazwy modelu na 325iX, a do gamy dołączyła również wersja Touring, czyli kombi.

BMW 525iXInformacja prasowa (moto)

Po klasie średniej, przyszedł czas na wyższą - w 1991 roku na rynku pojawiło się BMW 525iX. Po raz pierwszy rozdział mocy między osiami kontrolowany jest elektronicznie (choć początkowo wykorzystywano hydraulicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe). Standardowo proporcje wynoszą 36:64.

BMW X5Informacja prasowa (moto)

Koniec lat 90. Ubiegłego stulecia to początek rozkwitu segmentu SUVów. Do nowego segmentu dołączyło również BMW, rozpoczynając w 1999 roku sprzedaż X5. Model ten wykorzystywał przekładnię planetarną, która rozdzielała moc w proporcjach 38:62.

BMW serii 3Informacja prasowa (moto)

Dokładnie rok później, zmodyfikowana wersja napędu na cztery koła z X5, trafiła do BMW serii 3.

Napęd xDrive w BMW serii 5 TouringInformacja prasowa (moto)

Rok 2003 można uznać z przełomowy, ponieważ wtedy właśnie BMW zaprezentowało swój nowy system 4x4, który otrzymał nazwę xDrive. Wykorzystywał on elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe, które odznaczało się błyskawiczną reakcją. Współpracowało ono też ściśle z układem kontroli stabilności DSC, czyli odpowiednikiem ESP. Napęd ten wyróżnia się tym, że reaguje zanim jeszcze jedno z kół zacznie się ślizgać, a nie dopiero po wykryciu utraty przyczepności.

BMW serii 3 xDriveInformacja prasowa (moto)

Przez kolejne lata xDrive pojawiało się w kolejnych modelach BMW - serii 3 i serii 5, zarówno w wersjach sedan, jak i Touring.

BMW X6Informacja prasowa (moto)

W roku 2007 BMW zaprezentowało model X6, który rozpoczął trend tworzenia przez bawarskiego producenta aut łączących cechy różnych klas. Otrzymał on napęd xDrive połączony z systemem Dynamicznej Kontroli Osiągów (Dynamic Performance Control), który pozwala na rozdzielanie mocy nie tylko między osiami, ale także pomiędzy tylnymi kołami.

BMW X6 MInformacja prasowa (moto)

Dwa lata później BMW zaprezentowało kolejne nowości ze znaczkiem xDrive. Z jednej strony spektrum była pierwsza bawarska hybryda z napędem na cztery koła (X6 Active Hybrid), a z drugiej pierwsze modele przygotowane przez dywizję M, wyposażone w xDrive (X5 M oraz X6 M).

BMW X1Informacja prasowa (moto)

Również w 2009 roku na rynku pojawił się najmniejszy SUV w  gamie BMW - X1. Zastosowany w nim napęd xDrive i elektronika, z którą współpracuje, podczas pokonywania zakrętu potrafią przyhamować wewnętrzne koło, jednocześnie zwiększając ilość mocy trafiającą na koła, co pozwala na zwinniejsze pokonywanie zakrętów.

BMW i8Informacja prasowa (moto)

Zupełnie inne podejście do napędu 4x4 BMW zaprezentowało w swoim modelu i8. W jego przypadku silnik spalinowy napędza jedynie tylne koła, natomiast przednie korzystają z motoru elektrycznego.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas