BMW M3/M4 - informacje i zdjęcia

Porsche ma model 911, a BMW... gdyby wskazać samochód-ikonę tej marki, wybór jest tylko jeden - M3. Teraz BMW M3 (i M4) debiutuje w nowej odsłonie, lżejszej, szybszej i na powrót z rzędową "szóstką" pod maską. Tym razem turbodoładowaną.

BMW M4
BMW M4BMW

Nowa "emka" niewiele odbiega od prototypu zaprezentowanego podczas wrześniowego salonu we Frankfurcie. Z zewnątrz zdradzającą agresywnie stylizowane zderzaki, podniesiona maska, aerodynamicznie ukształtowane lusterka i 18-calowe obręcze (19-calowe w opcji). W kabinie - trójramienna kierownica, sportowe fotele i okładziny z włókien węglowych.

W przeciwieństwie do poprzedniej generacji modelu, odmiana sedan oferowana będzie jako M3, a coupe (i w przyszłości kabriolet) - jako M4.

Przez lata BMW M3 nabierało mocy i z rzędowej "czwórki" urosło w końcu do widlastej "ósemki". Nowy model wróci do tradycji rzędowych "szóstek". Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, pod jego maską zagości wspomagany dwiema turbosprężarkami silnik R6 o pojemności 3 litrów, który moc 431 KM generuje w zakresie 5500-7300 obr./min. Maksymalny moment obrotowy o wartości 550 Nm dostępny jest w zakresie 1850-5500 obr./min. Siła napędowa trafia do tylnych kół za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni ręcznej lub 7-stopniowej przekładni zautomatyzowanej DCT z dwoma sprzęgłami - ta druga z funkcją Launch Control, gwarantującą jak najszybszy start z miejsca.

Dla porównania, poprzednia generacja M3 napędzana była wolnossącą V-ósemką o pojemności 4 litrów, mocy 420 KM przy 8300 obr./min i 400 Nm maksymalnego momentu przy 3900 obr./min.

Posiadacze smartfonów będą mogli skorzystać z darmowej aplikacji M Laptimer, analizującej styl jazdy kierowcy.

Kolejna odsłona modelu jest nie tylko mocniejsza, ale i lżejsza. Za sprawą większego udziału lekkich materiałów - kompozytów (CFRP) i aluminium, zmian w budowie skrzyń biegów oraz mniejszego silnika masa własna samochodu spadła względem poprzednika o 80 kg. W obu wersjach nadwoziowych zastosowano dach wykonany z kompozytów (w sedanie - po raz pierwszy). Gotowe do jazdy M4 Coupe waży 1497 kg.

Lepsze są również osiągi - przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,3 s ze skrzynią ręczną i 4,1 s ze zautomatyzowaną (poprzednik: 4,8/4,6 s). Prędkość maksymalną w obu wypadkach ograniczono do 250 km/h, jednak na życzenie dostępny jest Pakiet Kierowcy M, podnoszący elektroniczną poprzeczkę do 280 km/h.

Przy okazji spadło zużycie paliwa, i to aż o 25 proc. Według BMW zarówno coupe, jak i sedan zużywają średnio 8,8 l/100 km ze skrzynią manualną oraz 8,3 l/100 km ze zautomatyzowaną. Pomaga w tym seryjny system start-stop, układ odzyskiwania energii podczas hamowania i wskaźnik optymalnego momentu zmiany biegu.

Nowe M3/M4 otrzymało aktywny tylny dyferencjał, elektryczne wspomaganie z trzema trybami pracy (Comfort, Sport i Sport Plus) oraz odpowiednio zestrojone układy aktywnego bezpieczeństwa. Jeśli czujniki wykryją nadsterowność, system Stability Clutch Control automatycznie rozłączy sprzęgło w celu przywrócenia samochodu na tor jazdy. Jest i coś dla rozrywki. Modele ze skrzynią zautomatyzowaną będą uzbrojone w system Smokey Burnout, który ma pozwalać "regulować stopień poślizgu przy niskich prędkościach". Słowem, palić gumę.

Zawieszenie "emek" zostało obniżone i usztywnione względem wersji cywilnych. Poszerzono rozstaw kół (o 34 mm z przodu i o 18 mm z tyłu), zastosowano rozpórkę z włókien węglowych oraz elementy aluminiowe. W standardzie model ma ceramiczno-kompozytowe hamulce, lżejsze i bardziej odporne na przegrzanie od konwencjonalnych.

BMW M3

BMW M3

BMW M3 (2014)BMW
BMW M3 (2014)BMW
BMW M3 (2014)BMW
BMW M3 (2014)BMW
BMW M3 (2014)BMW
BMW M3 (2014)BMW
BMW M3 (2014)BMW
BMW M3 (2014)BMW
BMW M3 (2014)BMW
BMW M3 (2014)BMW
BMW M3 (2014)BMW
BMW M3 (2014)BMW
BMW M3 (2014)BMW
BMW M3 (2014)BMW
BMW M3 (2014)BMW
BMW M3 (2014)BMW
BMW M3 (2014)BMW
BMW M3 (2014)BMW

BMW M4

BMW M4

BMW M4 (2014)BMW
BMW M4 (2014)BMW
BMW M4 (2014)BMW
BMW M4 (2014)BMW
BMW M4 (2014)BMW
BMW M4 (2014)BMW
BMW M4 (2014)BMW
BMW M4 (2014)BMW
BMW M4 (2014)BMW
BMW M4 (2014)BMW
BMW M4 (2014)BMW
BMW M4 (2014)BMW
BMW M4 (2014)BMW
BMW M4 (2014)BMW
BMW M4 (2014)BMW
BMW M4 (2014)BMW
BMW M4 (2014)BMW
BMW M4 (2014)BMW
BMW M4 (2014)BMW
BMW M4 (2014)BMW
BMW M4 (2014)BMW
BMW M4 (2014)BMW
BMW M4 (2014)BMW

Światowa premiera nowego BMW M3/M4 odbędzie się 13 stycznia 2014 roku, podczas salonu samochodowego w Detroit. Sprzedaż w Europie ruszy wiosną, a w USA - latem przyszłego roku. Produkcją M4 zajmą się zakłady w Monachium, a M3 - fabryka w Regensburgu, gdzie powstały już 222 293 sztuki poprzednich generacji modelu.

Pierwsza generacja BMW M3

BMW M3 (E30)BMW

Zaprezentowana w 1982 roku "trójka" bez wątpienia należy do grona motoryzacyjnych ikon lat 80. Doskonałe silniki i właściwości jezdne pomogły jej utrzeć nosa Mercedesowi, który rok później pokazał swoją małą limuzynę - 190-kę. To BMW udało się trafić w gusta młodych i dobrze zarabiających. Na koncie ma nawet role w filmach, m.in. "Ptaszek na uwięzi" czy "Gliniarz z Beverly Hills".

BMW M3 (E30)BMW

Pod maskę cywilnych wersji trafiały benzynowe silniki o mocy od 102 (316i) do 197 KM (333i) oraz diesle, rozwijające 86 lub 115 KM (324d lub 324td). W 1986 roku produkcja modelu pokonała barierę miliona sztuk, a w 1991 roku wersja coupe i sedan (2 i 4 drzwi) ustąpiła miejsca nowej generacji - E36. Kombi i kabriolet produkowane były jeszcze - odpowiednio - do 1993 i 1994 roku. Łącznie z taśm zjechało ponad 2,2 miliona egzemplarzy BMW serii 3.

BMW M3 (E30)BMW

Zupełnie osobny rozdział to BMW M3, którego produkcja ruszyła w 1985 roku. Znacznie zmodyfikowana karoseria z cywilną odmianą dzieliła tylko maskę i dach. Do napędu auta posłużyła rzędowa "czwórka" o pojemności 2,3 lub 2,5 litra i mocy 195-238 koni, połączona z 5-biegową skrzynią Getrag. 195-konna wersja osiągała setkę w 7,5 s i rozpędzała się maksymalnie do 235 km/h, a 220-konna - odpowiednio, 6,7 s i 241 km/h. Latem 1988 roku do coupe dołączył wariant kabriolet.

Model M3 zapisał się kartach motoryzacyjnej historii także jako jeden z najbardziej utytułowanych na sportowych torach. Do połowy 1991 roku z bram fabryki wyjechało około 18 tysięcy M-trójek w wersji coupe i kabriolet, a wśród nich limitowane serie Evolution, Roberto Ravaglia, Johnny Cecotto oraz Sport Evolution. Na włoski i portugalski rynek trafiło 3748 sztuk BMW 320iS, zwanego "włoską emką". Z powodu restrykcji podatkowych zastosowano w nim motor 2-litrowy (192 KM).

Dla porównania, ostatnie wcielenie modelu - oznaczone jako E90/E92/E93 - znalazło ponad 66 tys. nabywców.

msob

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas