BMW i8 znika z rynku

Produkcja hybrydowego supersamochodu BMW zakończy się już w kwietniu. Niestety nie ma co liczyć na pojawienie się następcy. A jeśli już jakiś będzie, to najpewniej z napędem czysto elektrycznym.

BMW i8 Roadster
BMW i8 RoadsterINTERIA.PL

BMW i8 zadebiutowało w 2013 roku jako coupe, które zrobiło ogromne wrażenie swoim "kosmicznym" wyglądem i zaskoczyło koncepcją napędu. Za plecami podróżujących, zamiast przynajmniej ośmiocylindrowego silnika, znalazła się doładowana, trzycylindrowa jednostka o pojemności 1,5 l, wspomagana doładowaniem. Dodatkowy zastrzyk mocy zapewnia motor elektryczny. Co ciekawe, układ ten sprawdzał się naprawdę dobrze, nawet w takim samochodzie.

BMW i8 oraz i8 Roadster

BMW i8 oraz i8 RoadsterBMW
BMW i8 oraz i8 RoadsterBMW
BMW i8 oraz i8 RoadsterBMW
BMW i8 oraz i8 RoadsterBMW
BMW i8 oraz i8 RoadsterBMW
BMW i8 oraz i8 RoadsterBMW
BMW i8 oraz i8 RoadsterBMW
BMW i8 oraz i8 RoadsterBMW
BMW i8 oraz i8 RoadsterBMW
BMW i8 oraz i8 RoadsterBMW
BMW i8 oraz i8 RoadsterBMW
BMW i8 oraz i8 RoadsterBMW
BMW i8 oraz i8 RoadsterBMW
BMW i8 oraz i8 RoadsterBMW
BMW i8 oraz i8 RoadsterBMW
BMW i8 oraz i8 RoadsterBMW
BMW i8 oraz i8 RoadsterBMW
BMW i8 oraz i8 RoadsterBMW
BMW i8 oraz i8 RoadsterBMW
BMW i8 oraz i8 RoadsterBMW
BMW i8 oraz i8 RoadsterBMW
BMW i8 oraz i8 RoadsterBMW
BMW i8 oraz i8 RoadsterBMW
BMW i8 oraz i8 RoadsterBMW
BMW i8 oraz i8 RoadsterBMW

Silnik spalinowy z technologią BMW TwinPower Turbo napędza tylne koła, a motor elektryczny przednie. W rezultacie daje to hybrydowy napęd na obie osie, który ma pozytywny wpływ na trakcję, zwinność i stabilność jazdy. Dzięki temu oraz dzięki spontanicznemu oddawaniu mocy silnika elektrycznego o maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm dostępnym już w chwili ruszania z miejsca sportowy charakter BMW i8 czuć również podczas jazdy na samym napędzie elektrycznym, a więc bez lokalnej emisji spalin. W trybie elektrycznym samochód rozwija prędkość do 120 km/h.Kabina pasażerska wykonana z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym oraz wykonany z aluminium moduł napędowy obejmujący oprócz silnika, elektroniki i układu jezdnego również funkcje konstrukcyjne i zderzeniowe, umożliwił nie tylko uzyskanie masy własnej poniżej 1500 kg, ale również równomierny rozkład masy na osie w stosunku 50:50. Z kolei umieszczony centralnie i nisko akumulator wysokonapięciowy obniżył środek ciężkości samochodu. Ponadto w wyborze materiałów do wnętrza oraz w produkcji BMW i8 położono w dużej mierze unikalny nacisk na zrównoważony rozwój. Skóra stosowana na powierzchniach siedzeń i deski rozdzielczej jest garbowana ekstraktem z liści oliwnych. Surowcem do produkcji materiałów włókienniczych jest granulat poliestrowy, który pochodzi m.in. z recyklatu PET.

W momencie wprowadzenia na rynek i8 było pierwszym na świecie samochodem seryjnym wyposażonym w innowacyjne światła laserowe. Później wprowadzono je również w innych modelach - najpierw w serii 7, a następnie w wielu innych. Światła laserowe BMW zapewniają niezwykle intensywne oświetlenie drogi i znaczne większy zasięg świateł drogowych. Również ich zużycie energii jest znacznie niższe nawet w porównaniu z i tak już bardzo wydajnymi reflektorami diodowymi.

Prekursor wszystkich modeli hybrydowych plug-in w BMW Group był również pionierem nowej generacji silników spalinowych. W BMW i8 po raz pierwszy zastosowano nowy trzycylindrowy silnik benzynowy z technologią BMW TwinPower Turbo. Jednostka o pojemności 1,5 l charakteryzowała się zarówno bardzo kompaktową konstrukcją, jak i wyjątkowo wysoką mocą właściwą. 154 KM z litra pojemności ustanowiła nowy rekord w seryjnych modelach BMW (w sumie 231 KM).

Jesienią 2017 roku i8 przeszło modernizację, a do gamy dołączyła wersja Roadster. Poprawiono również parametry hybrydowego napędu plug-in. Akumulator wysokonapięciowy w obu modelach miał teraz pojemność zwiększoną z 20 do 34 Ah i pojemność energetyczną brutto 11,6 kWh. Zoptymalizowana technologia ogniw umożliwiła też zwiększenie mocy maksymalnej silnika elektrycznego o 12 KM do 143 KM. Razem z silnikiem spalinowym dało to moc systemową 374 KM. Dzięki temu BMW i8 Coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4,4 s, a i8 Roadster w czasie 4,6 s. Oba modele uzyskują prędkość maksymalną 250 km/h. Zasięg elektryczny wynosi 55 km w Coupe oraz 53 km w Roadsterze.

BMW i8 RoadsterINTERIA.PL

W konstrukcji dachu Roadstera wykorzystano innowacyjne procesy produkcyjne. Aluminiowe elementy łączące mechanizm miękkiego dachu z karoserią nowego wykonane są po raz pierwszy w nowatorskiej technologii druku 3D. Ta nowa w branży samochodowej metoda produkcyjna komponentów aluminiowych umożliwia taki kształt wzmocnień, jakiego nie dałoby się uzyskać za pomocą konwencjonalnych technologii odlewniczych, i gwarantuje optymalny stosunek sztywności komponentów do ich masy. Dzięki doświadczeniu pozyskanym w BMW i addytywne procesy produkcyjne mogą być obecnie stosowane w stale rosnącej liczbie komponentów oraz w modelach różnych serii.

Obecnie w fabryce w Lipsku produkowanych jest między innymi 200 pojazdów limitowanej edycji Ultimate Sophisto BMW i8. Jeden z tych modeli edycji specjalnej już w grudniu 2019 roku opuścił linię montażową jako 20-tysięczny egzemplarz modelu hybrydowego plug-in. Przy takim wolumenie produkcji i8 wyprzedziło już niejeden legendarny samochód sportowy BMW. Pośród kamieni milowych w historii samochodów sportowych jego sprzedaż znacznie wyprzedza klasyczne modele, takie jak BMW M1, które w wersji drogowej wyprodukowane zostało w liczbie zaledwie 399 sztuk, a także BMW Z8, które powstało łącznie w liczbie 5000 egzemplarzy. Ponadto BMW i8 od lat posiada ponad 50-procentowy udział w światowym rynku samochodów sportowych ze zelektryfikowanym napędem.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas