Bi-ksenon dla W8

Nowy VW Passat W8 jest wyposażony w system reflektorowy - bi-ksenonowy Helli - i tym samym dysponuje - obok Porsche 911 Turbo - najwydajniejszymi obecnie reflektorami. Skonstruowany przez Hellę reflektor bi-ksenonowy wytwarza światło mijania i drogowe dzięki jednej pojedynczej żarówce ksenonowej. Światło jest wyprowadzane z reflektora na szosę poprzez wielkopowierzchniową szklaną soczewkę o 70-milimetrowej średnicy.

article cover
INTERIA.PL

Ruchoma przesłona zapewnia odpowiedni rozkład światła: w pozycji uniesionej wytwarza przepisową dla świateł mijania granicę światło-cień, w opuszczonej otwiera swobodny prześwit dla świateł drogowych. Dodatkowy reflektor halogenowy świateł drogowych przejmuje wyłącznie funkcję sygnału świetlnego (migania).

Światło ksenonowe przystosowane jest do przyzwyczajeń oka ludzkiego. Kierowca prowadzi samochód bardziej zrelaksowany i nie męczy się tak szybko. Światło takie wzmacnia kontrasty i widzenie barwne, podczas złej pogody poprawia się widzenie przestrzenne. Zdolność orientacji przestrzennej jest mniej ograniczana mimo złych warunków widoczności. Zarówno niebezpieczeństwa czyhające na poboczu, jak i przeszkody na jezdni są rozpoznawane wcześniej, piesi i rowerzyści są lepiej widoczni.

Europejska ankieta EMNID, przeprowadzona wśród kierowców użytkujących światła ksenonowe potwierdza te zalety: według własnych wypowiedzi 85 proc. ankietowanych widzi w świetle ksenonowym nocą lepiej, a 75 proc. przyznaje, że szersze oświetlenie szosy oznacza wyższe bezpieczeństwo dla rowerzystów i pieszych.

Podczas uruchamiania systemu spryskiwania szyby przedniej do pracy przystępują także spryskiwacze włączonych reflektorów, dzięki czemu światła oświetlają drogę w najlepszy możliwy sposób.

Już od 1992 roku do krajobrazu motoryzacyjnego należą samochody z reflektorami ksenonowymi. To, co rozpoczęło się jako arcydrogie wyposażenie specjalne dla samochodów najwyższej klasy, jest teraz elementem opcjonalnym w klasie kompaktowej i subkompaktowej. Najnowsze przykłady to VW Polo GTI oraz Audi S3. Kolejne modele innych producentów pojawią się już wkrótce. W zeszłym roku podatkowym (1999-2000, 1. czerwca-31. maja) produkcja reflektorów ksenonowych stanowiła w Helli osiem proc. ogólnej produkcji reflektorów.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas