Bezpiecznie? Na autostradach

Od 10 lat Polska znajduje się na pierwszym miejscu w Unii Europejskiej nie tylko pod względem liczby ofiar śmiertelnych, ale także kosztów, jakie ponosi państwo z powodu tragedii drogowych

W 2008 r. jedna ofiara wypadku drogowego kosztowała państwo 1,47 mln zł. od 2000 r. ta kwota uległa podwojeniu - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".

Zdaniem Banku Światowego, wypadki drogowe pochłaniają 2 proc. PKB, czyli tyle ile Polska przeznacza na cele związane z obronnością! To są nie tylko bezpośrednie koszty zdarzeń, ale również utracone możliwości wytwórcze tych, którzy odchodzą na zawsze.

Statystyki pokazują, że wśród ofiar wypadków przeważają osoby w przedziale wieku 15 - 45 lat, a 80 proc. z nich to mężczyźni. Tracimy więc najbardziej wydajnych zawodowo członków naszej populacji.

Wypadek busa pod Nowym Miastem

18 osób jadących rejestrowanym na 6 osób VW transporterem zginęło w wyniku czołowego zderzenia z samochodem ciężarowym.

Samodzielna Pracownia Ekonomiki Instytutu Badawczego Dróg i Mostów wyliczyła, że 1 tys. km autostrady może rocznie pomniejszyć liczbę zabitych na polskich drogach o 200 osób, a rannych o 1300. Wynika to stąd, że na autostradach ruch jest lepiej uporządkowany i dzięki temu dochodzi do mniejszej liczby wypadków. To zadaje kłam twierdzeniom policji, że za wszelkie zło na polskich drogach odpowiada zbyt wysoka prędkość. Przecież na autostradach jeździ się najszybciej...

Doświadczenia innych państw UE pokazują, że system dobrych dróg oraz sieć fotoradarów i surowe konsekwencje wobec łamiących przepisy, pozwalają na znaczną redukcję ilości wypadków drogowych - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas