Baterie w autobusach elektrycznych wytrzymały 7 lat. Miliony na wymianę

Krakowskie MPK musi wymienić baterie w 20 autobusach elektrycznych kupionych jako nowe w 2017 roku. Do przetargu na tzw. "retrofit" akumulatorów stanęły dwie firmy. Tańsza oferta opiewa na 12,1 mln zł brutto. Droższa - na ponad 14,2 mln zł.

Krakowskie autobusy elektryczne po 7 latach wymagają wymiany baterii za miliony złotych
Krakowskie autobusy elektryczne po 7 latach wymagają wymiany baterii za miliony złotychJan GraczyńskiEast News

Pod koniec stycznia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie rozpisało przetarg na wymianę baterii w 20 zakupionych w 2017 roku autobusach elektrycznych. Ściślej - chodzi o 17 Solarisów Urbino 12E (12-metrowe) i 3 Solarisy Urbino 18E - (18-metrowe, przegubowe).

Wymiana baterii w autobusach w Krakowie. Dwie firmy walczą o kontrakt

Otwarcie ofert w przetargu dotyczącym wymiany akumulatorów nastąpiło 28 marca. Jak informuje krakowskie MPK, chęć zmodernizowania baterii wyraziły dwie firmy:

  • Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. (oferta wyceniona na 14 204 999,72 zł brutto),
  • Ennovation Technology Sp. z o.o. (oferta wyceniona na 12 127 800,00 zł brutto).

Obecnie trwa weryfikacja ofert. Zwycięzcę poznamy do 26 kwietnia. Każda z ofert - zgodnie z wymogami zamawiającego - zakłada zwiększenie pojemności baterii akumulatorów. Wykonawca będzie też musiał zamontować w wozach dodatkowy układ chłodzenia akumulatorów oraz nowy komputer BMS zarządzający energią i procesem ładowania (przez wtyczkę lub pantograf). 

Kraków wymienia baterie w elektrycznych autobusach. Wytrzymały 7 lat

Umowa ramowa, w ramach której powstaną poszczególne umowy wykonawcze, ma być zawarta na okres 4 lat. Nie jest więc tak, że po siedmiu latach eksploatacji zakupione przez Kraków w 2017 roku elektryczne Solarisy nie nadają się już do jazdy.

Autobusy, których dotyczy ten przetarg są eksploatowane przez MPK od siedmiu lat, tym samym pojemność baterii, w które zostały wyposażone, uległa zmniejszeniu. Od tego czasu nastąpił także znaczy rozwój technologii bateryjnej i dzisiaj jest ona znacznie wydajniejsza niż jeszcze kilka lat temu.
tłumaczą przedstawiciele MPK Kraków

Użytkowane obecnie przez MPK Kraków Solarisy Urbino 12E wyposażone są w akumulatory o pojemności 160 kWh. Przegubowe Solaris Urbino 18E wykorzystują baterie o pojemności 200 kWh. Po modernizacji, w przypadku Solarisów U12E pojemność baterii wynosić ma co najmniej 210 kWh, a w przegubowych Solarisach U18E - aż 280 kWh.

MPK w Krakowie wymienia baterie w autobusach. 3 lata gwarancji

Proces wymiany baterii akumulatorów we wszystkich 20 autobusów potrwać ma cztery lata. Na modernizację pierwszego z pojazdów przewidziano 12 tygodni. Kolejne mają być dostarczane w dwukrotnie szybszym tempie. Krakowskie MPK przewiduje maksymalnie 6 tygodni na prace przy każdym następnym autobusie. Gwarancja na wykonane prace wynosić ma 3 lata. 

Lexus LBX wkracza na rynek. Podbije serca kobiet?Interia plINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas