Auta. Ekopodatek jest OK!

Zastąpienie akcyzy samochodowej podatkiem ekologicznym jest korzystne zarówno dla przemysłu motoryzacyjnego, jak i nabywców nowych aut - uważają eksperci Konfederacji Pracodawców Polskich.

W resorcie finansów trwają prace nad projektem ustawy o podatku ekologicznym, który ma zastąpić akcyzę. Rozwiązanie to polega na odejściu od dotychczasowego opodatkowania samochodów osobowych, liczonego od wartości i pojemności silnika, na rzecz wprowadzenia nowego systemu opartego na wartościach i czynnikach ekologicznych.

W opinii ministerstwa nowe rozwiązanie ma wspierać kupowanie samochodów nowszych i bardziej ekologicznych, a nie przywożonych z zagranicy aut starszych czy wycofanych z użytku.

"Branża motoryzacyjna potrzebuje wprowadzenia takich rozwiązań, które będą stymulować popyt na auta nowe" - uważa wiceprezydent Konfederacji Pracodawców Polskich Krystian Poloczek. Dodał, że spośród wszystkich sektorów gospodarki, branża motoryzacja najmocniej odczuła skutki światowego kryzysu gospodarczego.

Reklama

Zdaniem Poloczka, w czasie kryzysu nowy samochód jest dobrem, na które popyt drastycznie spada, co mocno odczuwają polskie przedsiębiorstwa motoryzacyjne. "Dlatego już dziś branża motoryzacyjna potrzebuje wprowadzenia takich rozwiązań, które będą stymulować popyt na auta nowe" - dodaje.

Eksperci KPP chcą, by sposób naliczania opłaty ekologicznej pozwolił stopniowo eliminować z ruchu drogowego pojazdy, które nie spełniają norm ekologicznych, a tym samym pobudzić popyt na pojazdy nowe, które są bezpieczne i oszczędne.

"Stawka podatku ekologicznego uzależniona byłaby od wielkości emisji szkodliwych substancji bez zróżnicowania na typy silnika (diesel, benzyna, napęd elektryczny, napęd hybrydowy)" - uważają eksperci KPP

W ich opinii brak takiego rozwiązania (wprowadzenia podatku ekologicznego) powodować będzie, że na drogach nadal "poruszać się będą +wraki+, bez ubezpieczenia i przeglądu technicznego, zatruwające środowisko naturalne".

Konfederacja Pracodawców Polskich jest największą organizacją pracodawców w Polsce. Reprezentuje ponad 6 tys. firm, zatrudniających łącznie przeszło 2 mln pracowników.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: ekspert | branża | popyt | Auta
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy