Audi wytwarza olej napędowy z wody i CO2!

Niezwykły i bardzo ekologiczny sposób pozyskiwania paliwa. Czy to początek rewolucji?

Federalna Minister Oświaty i Badań Naukowych prof. dr Johanna Wanka korzysta już z e-diesla Audi w swoim służbowym A8 3.0 TDI
Federalna Minister Oświaty i Badań Naukowych prof. dr Johanna Wanka korzysta już z e-diesla Audi w swoim służbowym A8 3.0 TDIAudi

Od wielu już lat przekonuje się nas, że jedyną właściwą drogą, która pomoże rozwiązać problem ograniczonych zasobów ropy naftowej, a także zanieczyszczenia środowiska, są pojazdy elektryczne. Okazuje się jednak, że wcale tak nie musi być i paliwa płynne wcale nie są skazane na przejście do historii. Udowadnia to Audi, które rozpoczęło produkcję pierwszych partii swojego e-diesla.

To syntetyczny olej napędowy, który wytwarzany jest jedynie z wody oraz dwutlenku węgla. Proces polega na wysokotemperaturowej elektrolizie (w temperaturze 800 stopni Celsjusza), która rozdziela parę wodną na wodór oraz tlen. Następnie w reaktorach syntezy pod ciśnieniem i w wysokiej temperaturze, wodór reaguje z dwutlenkiem węgla. Efektem tych procesów jest ciesz, zwana Blue Crude, składająca się z długołańcuchowych związków węglowodorowych.

Tak jak w przypadku oleju napędowego, aby uzyskać e-diesla potrzebne są jeszcze uszlachetniające procesy rafineryjne. Otrzymujemy w ten sposób paliwo, które nie zawiera siarki, ani aromatów, a do tego cechuje się wysoką liczbą cetanową. Obecnie można mieszać je z ropą, ale niebawem ma być możliwe stosowania e-diesla jako samodzielnego paliwa.

Co również istotne, cały proces jest bardzo wydajny i ekologiczny. Dwutlenek węgla pozyskuje się z biogazowni, a wkrótce ma być możliwe otrzymywanie go również z powietrza. Z kolei energia elektryczna potrzebna do uzyskania e-diesla pochodzi z odnawialnych źródeł.

Audi e-dieselAudi

Co ciekawe, nie jest to pierwszy taki projekt Audi, które od 2009 roku interesuje się procesami tworzenia ekologicznych paliw. Przykładowo w dolnosaksońskim miasteczki Werlte produkowany jest, według podobnych założeń co e-diesel, e-gaz. Korzystają z niego kierowcy zasilanego gazem Audi A3 Sportback g-tron.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas