Audi RS Q3 - 310 KM w kompaktowym SUV-ie
Podczas salonu samochodowego w Genewie zadebiutuje produkcyjna wersja Audi RS Q3. Pod maskę kompaktowego SUV-a trafi 5-cylindrowy silnik turbo o mocy 310 KM.
Zapowiedzią modelu był prototyp RS Q3 Concept, zaprezentowany w ubiegłym roku podczas wystawy motoryzacyjnej w Pekinie. Odmiana produkcyjna różni się od niego detalami nadwozia, które zamiast z włókna węglowego wykonano z aluminium lub z tworzyw sztucznych. Typowo dla najmocniejszych modeli Audi, model otrzymał agresywny pakiet ospojlerowania ze srebrnymi lusterkami oraz 19-calowymi obręczami z lekkich stopów (w opcji - 20-calowe).
Audi RS Q3
Audi RS Q3
Zmiany dotknęły również jednostkę napędową, której moc stopniała z 355 do 310 KM. 2,5-litrowy silnik ma 5 cylindrów w rzędzie, bezpośredni wtrysk benzyny, turbodoładowanie i generuje maksymalny moment obrotowy 420 Nm w szerokim przedziale od 1500 do 5200 obr./min.
Siła napędowa trafia do kół obu osi za pośrednictwem 7-biegowej, dwusprzęgłowej przekładni zautomatyzowanej S tronic i elektronicznie sterowanego, hydraulicznego sprzęgła wielopłytkowego (napęd Haldex), zainstalowanego przy tylnej osi.
Osiągi? Na osiągnięcie pierwszej "setki" RS Q3 potrzebuje 5,5 s, a przyspieszanie kończy na 250 km/h (prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie). Zużycie paliwa? Według Audi, średnio zaledwie 8,8 l/100 km, na co wpływ ma seryjny układ start-stop.
W porównaniu do słabszych wersji niemieccy inżynierowie zmodernizowali odpowiednio podwozie samochodu. Lista zmian obejmuje niższy o 25 mm prześwit oraz wentylowane i perforowane tarcze hamulcowe z 8-tłoczkowymi zaciskami na przedniej osi. Dla lepszego rozkładu masy akumulator przeniesiono spod maski do bagażnika. RS Q3 uzbrojono w układ ESP z możliwością całkowitej dezaktywacji i funkcję Launch Control, pozwalającą jak najsprawniej ruszyć z miejsca.
Premiera Audi RS Q3 odbędzie się 5 marca br., w dniu inauguracji targów motoryzacyjnych w Genewie.
msob