Amerykańskie terenówki Toyoty

Na europejskim rynku terenówek Toyotę reprezentują dwa globalne modele – Land Cruiser i Hilux. Jednak Amerykanie jeżdżą po bezdrożach zupełnie innymi samochodami tej marki. Można się o tym przekonać, gdy zajrzy się na stoisko Toyoty na targach Los Angeles Auto Show 2019.

Toyota 4Runner
Toyota 4RunnerINTERIA.PL

Najważniejszym samochodem 4x4 Toyoty na tegorocznych targach w Los Angeles jest niewątpliwie nowy RAV4 Prime (Plug-in Hybrid) o mocy 306 KM. Kolejną nowością jest czwarta generacja nieco większego Highlandera, oferowanego z napędem hybrydowym 2,5 l lub z 3,5-litrowym silnikiem V6. Nie są to jednak typowe terenówki na ramie, lecz SUV-y opracowane na platformie GA-K - tej samej, na której powstała Toyota Camry i Avalon oraz Lexus ES.

Gamę terenówek zbudowanych na ramie w amerykańskiej ofercie Toyoty otwierają pick-upy Tacoma i Tundra - oba zauważalnie większe od Hiluxa. Terenowe samochody z zakrytym nadwoziem na platformie ramowej (które Amerykanie - inaczej niż Europejczycy - również zaliczają do SUV-ów), to 4Runner, Sequoia i luksusowy Land Cruiser 200 z silnikiem V8. Ten ostatni model był dostępny na europejskim rynku równolegle z oferowanym obecnie Land Cruiserem 150, ale został wycofany z naszego kontynentu ze względu na normy emisji spalin.

Na targach w Los Angeles można obejrzeć także podrasowane auta z serii TRD Pro 2020 - czyli jeszcze lepiej przygotowane do jazdy po bezdrożach, fabryczne wersje 4Runnera, Sequoi, Tundry i Tacomy.

Oto krótki przegląd samochodów Toyoty, jakimi Amerykanie mogą swobodnie poruszać się po swoich farmach i ranczach.

Amerykańskie terenowe Toyoty

Tacoma to duży pick-up o długości 5,39 m lub 5,73 m, szerokości 1,89–1,91 m i masie 2 ton. Dla porównania, aktualny Hilux mierzy 5,33 m. Obecna, trzecia generacja Tacomy jest produkowana od 2015 roku. Do wyboru jest 2,7-litrowy silnik benzynowy o mocy 163 KM oraz 3,5-litrowy V6 o mocy 281 KM, który może zmieniać system pracy na cykl Atkinsona dzięki inteligentnemu systemowi zmiennych faz rozrządu VVT-iW. Auto oferowane jest z napędem 4x2 lub 4x4 i z manualną bądź automatyczną skrzynią biegów. Jego możliwości terenowe wspierają elektroniczne systemy jak Multi-terrain Select czy Crawl Control. Amerykańska Toyota oferuje 6 wersji wyposażenia Tacomy, w tym aż trzy opracowane przez TRD – sportowe ramię Toyoty w USA. INTERIA.PL
Pick-up Toyota Tundra to potężny samochód o szerokości 2,03 m i trzech długościach nadwozia – 5,33 m, 5,8 m lub 6,29 m. Druga generacja zadebiutowała w 2007 roku, a w 2014 roku Tundra przeszła gruntowną modernizację, otrzymując m.in. całkowicie nowe wnętrze. Za napęd służy 5,7-litrowy silnik V8 o mocy 386 KM sparowany z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów, a moc jest przekazywana na tylne koła lub na obie osie. Standardowym wyposażeniem auta jest pakiet systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense z czujnikiem radarowym oraz system multimedialny z ekranem dotykowym 7 lub 8 cali, Apple CarPlay, Android Auto™ i Amazon Alexa. Samochód jest dostępny w 6 wersjach wyposażenia, w tym TRD Pro z układem wydechowym TRD, off-roadowymi amortyzatorami Fox, kutymi 18-calowymi kołami BBS i terenowymi oponami Michelin. 
Choć Land Cruiser 200 jest mniejszy od Sequoi, jego bazowa cena jest niemal o 40 tys. dolarów wyższa. To luksusowe terenowe auto o globalnym zasięgu, które już od lat co roku wygrywa Rajd Dakar w klasie aut produkcyjnych T2. To kolejny dowód, że potężny Land Cruiser z linii Station Wagon to off-roadowa legenda nie do zatrzymania. Pomagają w tym – obok superodpornej ramy – także zaawansowane systemy elektroniczne: Crawl Control z układem Off-road Turn Assist, Bird’s Eye View Camera 360 stopni, działająca podczas jazdy do przodu i do tyłu, Multi-terrain Monitor, Multi-terrain Select i Kinetic Dynamic Suspension System (KDSS). W amerykańskiej wersji Land Cruiser jest wyposażony w niedostępny w Europie, 5,7-litrowy, 386-konny silnik V8 z Tundry oraz 8-stopniową skrzynię automatyczną. W luksusowym wnętrzu znajduje się 8 pokrytych perforowaną skórą siedzeń, a przednie fotele są podgrzewane i wentylowane.  
Samochód zbudowany na tej samej platformie ramowej co Tundra mierzy 5,21 m i jest napędzany tym samym 5,7-litrowym silnikiem V8 386 KM, który współpracuje z automatem o 6 biegach. Dostępne są układy przeniesienia napędu na 2 koła lub Multi-Mode 4WD z centralnym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu firmy Torsen. We wnętrzu może się zmieścić do 7 lub 8 osób – w pierwszym z tych układów pasażerowie w drugim rzędzie otrzymują fotele kapitańskie, takie same jak u kierowcy i pasażera z przodu. Z pięciu wersji wyposażenia dwie zostały opracowane przez TRD. 
Terenowy 4Runner jest minimalnie mniejszy od znanego z Europy Land Cruisera 150 – mierzy 4,82 m długości i 1,92 m szerokości, jednak pod maską kryje mocniejszy silnik – 4-litrowy, 273-konny V6 współpracujący z 5-stopniowym automatem. Do wyboru jest napęd na tył lub załączany 4x4. Jazdę terenową wspiera aktywna kontrola trakcji, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, wspomaganie wjazdu na wzniesienie i zjazdu ze wzniesienia. W wersji TRD Off-Road pojawia się dodatkowo blokada tylnego mechanizmu różnicowego oraz Multi-terrain Select i Crawl Control, w Europie znane z Land Cruisera. 
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas