Alfa Romeo Giulia GTA wyprzedana

Po prezentacji w maju ubiegłego roku, 500 numerowanych egzemplarzy Alfy Romeo Giulii GTA zostało już wyprzedanych. 6 sztuk z tej limitowanej serii trafi do klientów w Polsce.

Alfa Romeo Giulia GTAm
Alfa Romeo Giulia GTAmInformacja prasowa (moto)

Odmiana GTA (oraz jej ekstremalna, dwumiejscowa wariacja GTAm) bazują oczywiście na Giulii Quadrifoglio. Moc podwójnie doładowanego silnika V6 2,9 l została zwiększona z 510 do 540 KM, zmniejszono masę własną (w GTAm o 100 kg), poprawiono aerodynamikę, zmodyfikowano zawieszenie i wprowadzono szereg mniejszych lub większych usprawnień. Wersja GTA wyceniona była na 875 tys. zł, a GTAm na ponad 900 tys. zł.

Ta niezwykłe wcielenia Giulii, były inspirowane Giulią GTA z 1965 roku. Ówczesny zespół wyścigowy Autodelta opracowywał w Balocco model GTA z 1965 r., grupa inżynierów i mechaników pracowała w godzinach nadliczbowych nad projektem, który uczynił z auta prawdziwy samochód "torowy". Podobnie nad projektem pracował obecny zespół, który stworzył aktualną Giulię GTA. Zaangażowani w prace rozwojowe inżynierowie i mechanicy dopracowywali projekt o kryptonimie "Potwór" w tych samych miejscach, w których powstawała Giulia '65. Na cześć tego samego "ducha" GTA nosi dziś tę samą historyczną plakietkę Autodelty. W 1965 roku powstało 500 egzemplarzy Giulii GTA (liczba wymagana do uzyskania homologacji sportowej w kategorii Turismo Group 2) i podobnie teraz, taka sama liczba egzemplarzy była zarezerwowana dla fanów marki.

Alfa Romeo Giulia GTAmInformacja prasowa (moto)

Na tym jednak podobieństwa się nie kończą. Dotyczą one również technicznej strony projektu. Jeśli chodzi o zmniejszenie masy, w obydwu samochodach zastosowano ultralekkie materiały, z których wykonane są takie elementy, jak: klamki wewnętrznych drzwi, tylne szyby z poliwęglanu i felgi (te ostatnie w GTA z 1965 roku wykonane były ze stopu magnezu, natomiast teraz felgi aluminiowe wyróżniają się specjalnym designem inspirowanym Formułą 1 z pojedynczą centralną śrubą mocującą, zastosowaną po raz pierwszy w sedanie. Na uwagę zasługują lekkie materiały, z których wykonano  nadwozie (Peraluman 25 w GTA 1965 i szerokie zastosowanie włókna węglowego w obecnym modelu).

Alfa Romeo Giulia GTA

Alfa Romeo Giulia GTA 
Alfa Romeo Giulia GTA 
Alfa Romeo Giulia GTA 
Alfa Romeo Giulia GTA 
Alfa Romeo Giulia GTA 
Alfa Romeo Giulia GTA 
Alfa Romeo Giulia GTA 
Alfa Romeo Giulia GTA 
Alfa Romeo Giulia GTA 
Alfa Romeo Giulia GTA 
Alfa Romeo Giulia GTA 
Alfa Romeo Giulia GTA 
Alfa Romeo Giulia GTA 
Alfa Romeo Giulia GTA 
Alfa Romeo Giulia GTA 
Alfa Romeo Giulia GTA 

Kolejne podobieństwa dotyczą poprawy aerodynamiki, dzięki zastosowaniu dodatkowych wlotów powietrza w obu modelach. W 1965 roku dziedzina ta nie była jeszcze tak rozwinięta, podczas gdy przy projektowaniu obecnego modelu GTA skorzystano ze współpracy z Sauber Engineering i jej 50-letniego doświadczenia w sportach motorowych. Zespół Sauber Engineering aktywnie uczestniczył w poszczególnych etapach projektowania, prototypowania i produkcji odpowiednich komponentów, korzystając z własnego tunelu aerodynamicznego, jednego z najnowocześniejszych w Europie.

Ostatnie podobieństwo między dwoma modelami polega na wsparciu przy dopracowaniu osiągów udzielonym przez profesjonalistów: kierowców rajdowych, Teodora Zeccoliego i Andreę de Adamicha, którzy odnieśli największe sukcesy za kierownicą pierwszej Giulii GTA oraz dwóch kierowców z zespołu Alfa Romeo Racing ORLEN F1, Antonia Giovinazziego i Kimiego Räikkönena, biorących aktywny udział w sesjach testowych na torze, podczas których udzielili cennych wskazówek dotyczących komponentów aerodynamicznych i właściwości jezdnych pojazdu.

***

Moto flesz (5)INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas