A4 będzie dłuższa
Przetarg na budowę drugiego odcinka autostrady A4 Kraków-Tarnów pomiędzy Szarowem i Tarnowem ogłosił krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Inwestor przewiduje, że 57-kilometrowa trasa będzie gotowa w drugiej połowie 2011 roku.
Po zakończeniu budowy tego fragmentu drogi autostrada A4 będzie wiodła od granicy zachodniej w Zgorzelcu przez Wrocław, Katowice, Kraków do Tarnowa.
Jak poinformowała w środę rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA Magdalena Chacaga, 57-kilometrowy odcinek pomiędzy węzłami Szarów i Krzyż koło Tarnowa podzielono na trzy inwestycje: Szarów - Brzesko, Brzesko - Wierzchosławice i Wierzchosławice - Krzyż. Do 2 lutego chętni na budowę autostrady powinni złożyć oferty. Potem maksymalnie dziesięć firm lub konsorcjów spośród tych, którzy złożą ważne oferty, zostanie zaproszonych do udziału w dalszym postępowaniu.
GDDKiA planuje, że budowa autostrady A4 od Szarowa do Tarnowa rozpocznie się w drugiej połowie tego roku na trzech odcinkach jednocześnie, by za dwa lata cała trasa była gotowa.
Nowy odcinek drogi jest projektowany jako dwujezdniowa droga klasy A. Każda z dwóch jezdni autostrady będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pas awaryjny (3 m) oraz pobocze gruntowe (1,25 m). Ponadto przewidziano rezerwę terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu po zewnętrznej stronie każdej jezdni. Na trasie autostrady powstaną cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice i Krzyż. Zbudowanych zostanie sześć Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP).
Od kwietnia 2007 roku trwa budowa pierwszego 20- kilometrowego odcinka autostrady A4 Kraków-Tarnów pomiędzy Krakowem a Szarowem. Według zapewnień GDDKiA, inwestycja przebiega zgodnie z harmonogramem i zostanie oddana do użytku w połowie tego roku.
Autostrada z Krakowa do Tarnowa będzie częścią biegnącej z Europy zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej.