555 km za 49 złotych
11 samochodów rywalizowało o tytuł najoszczędniejszego na liczącej 555 km trasie (Warszawa – Mińsk Mazowiecki – Łomża – Pisz – Mrągowo – Olsztyn – Mława – Płońsk – Warszawa) Supertestu Ekonomii 2004 , zorganizowanego przez Auto Klub Dziennikarzy Polskich przy pomocy Automobilkubu Stołecznego MAK i Statoil Polska.
Z zaproszenia do udziału w nim skorzystały firmy : Citroen Polska , DaimlerChrysler Automotive Polska , Fiat Auto Poland, General Motors Poland, Kulczyk Tradex , MMC Car Poland, Peugeot Polska, Renault Polska, Skoda Auto Polska i Toyota Motor Poland . Wyniki Supertestu dowodzą, że spokojna , równa jazda się opłaca.
Zwycięski samochód – Toyota Yaris 1,4 D – zużył na pokonanie trasy Supertestu zaledwie 15,17 l oleju napędowego (2,77 l/100 km), co kosztowało 49 zł i 45 gr.
Zdecydowanie największy - bo 7 miejscowy - i najcięższy w stawce Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD, skazany na największe zużycie, potrzebował tylko 6,64 l oleju napędowego na 100 km .
W klasyfikacji aut uczestniczących w Superteście pod względem zasięgu na jednym zbiorniku najlepszy okazał się Renault Clio 1.5 dCi, który dysponując 50 litrami paliwa , przy średnim zużyciu na trasie imprezy 3.06 l/100 km, mógłby przejechać 1635 km.
Nawet dysponujący zbiornikiem o najmniejszej pojemności (35 l) Fiat Panda z benzynowym silnikiem 1.1 , spalając w teście średnio 4,29 l/100 km, ma zasięg o jakim na co dzień możemy tylko pomarzyć – 816 km.
Ten sam samochód okazał się najtańszym w eksploatacji, jeśli weźmiemy pod uwagę cenę zakupu (29 100 zł), cenę paliwa (3,96 za litr „95”) i wspomniane średnie zużycie. Przy założeniu , że auto przejedzie 100 tys., jeden kilometr jazdy kosztuje w przypadku Pandy 46 gr .
W przypadku najoszczędniejszej , ale droższej Toyoty Yaris kilometr jazdy kosztuje 55 gr . Nie bez znaczenia jest ponadto fakt, że spokojna, równa jazda jest zarazem bezpieczniejsza, nie prowokuje bowiem do wykonywania ryzykownych manewrów.
Wakacyjne podróże - z racji rosnących cen paliw - mogą być bardziej kosztowne niż rok temu. Mogą, ale nie muszą – co wykazał Supertest Ekonomii 2004
Wyniki (samochód, zużycie paliwa w teście):
1. Opel Corsa 1.4 Twinport 4,24
2. Fiat Panda 1.1 4,29
Klasyfikacja generalna
1. Toyota Yaris 1.4 2,77
2. Skoda Fabia 1.4 TDI 2,99
3. Citroen C3 1.4 HDi 3,01
A oto samochody, które brały udział w teście:
CHRYSLER GRAND VOYAGER 2.5 CRD
Silnik : Turbodiesel Common Rail , 2499 cm3 , 4-cyl. 16V , 105 kW (143 KM) , 347Nm
przy 2000 obr/min.
Vmax: 185 km/h
Zużycie EU : 6.4 / 7.7 / 9.9 l/100 km
Dł./szer./wys. (mm) : 4805/1995/1800
Masa własna (kg) : 1850
Poj. zbiornika paliwa (l) : 75,5
Liczba miejsc : 7
Cena : 136 396 zł.
CITROEN C3 1.4 HDi
Silnik : Turbodiesel Common Rail , 1398 cm3 , 4 cyl. 16V , 66kW ( 92 KM) ,
200 Nm przy 1750 obr./min.
Vmax : 180 km/h
Zużycie EU : 3.7 / 4.2 / 5.3 l / 100 km
Dł./szer./wys.(mm) : 3850 / 1670 / 1520
Masa własna (kg) : 1070
Poj. zbiornika paliwa (l) : 47
Liczba miejsc : 5
Cena : 49 200 zł.
FIAT PANDA 1.1
Silnik : Benzynowy , 1108 cm3 , 4 cyl. 8 V , 40 kW ( 54 KM) ,
88 Nm przy 2750 obr./min.
Vmax : 150 km/h
Zużycie EU : 4.8 / 5.7/7.2 l/100 km
Dł./szer./wys. (mm) : 3540 / 1580/1540
Masa własna (kg) : 840
Poj. zbiornika paliwa (l) : 35
Liczba miejsc : 5
Cena : 29 100 zł.
FIAT PUNTO 1.3 JTD MULTIJET
Silnik : Turbodiesel Common Rail , 1251 cm3 , 4 cyl. 16V,
51 kW ( 70 KM) , 180 Nm
przy 1750 obr./min.
Vmax : 164 km/h
Zużycie EU : 3.9 / 4.5 / 5.6 l/100 km
Dł./szer./wys.(mm) : 384 / 166 / 148 ( wersja 3d)
Masa własna (kg) : 965
Poj. zbiornika paliwa (l) : 47
Liczba miejsc : 5
Cena : 49 200 zł.
MITSUBISHI SPACE STAR 1.9 DI-D
Silnik : Turbodiesel Common Rail , 1870 cm3 , 4 cyl. 8V,
75 kW( 102 KM) , 215 Nm
przy 1700 obr./min.
Vmax : 185 km/h
Zużycie EU : 4.6 / 5.5 / 7.1 l/100 km
Dł./szer./wys.(mm) : 4050/1695/1520
Masa własna (kg) : 1245
Poj. zbiornika paliwa (l) : 55
Liczba miejsc : 5
Cena : 68 900 zł.
OPEL AGILA 1.3 CDTI
Silnik : Turbodiesel Common Rail , 1248 cm3 , 4 cyl. 16V,
51 kW(70 KM), 170 Nm przy 1750 obr./min
Vmax :153 km/h
Zużycie EU : 4.4/5.2/6.6 l/100 km
Dł./szer./wys (mm) : 3500/1620/1695
Masa własna (kg) : 1055
Poj. zbiornika paliwa (l) : 41
Liczba miejsc : 5
Cena : 46 550 zł.
OPEL CORSA 1.4 TWINPORT, EASYTRONIC
Silnik : Benzynowy, 1364 cm3, 4 cyl. 16V,
66 kW(90 KM), 125 Nm przy 4000 obr./min
Vmax :177 km/h
Zużycie EU : 6 /7.9/11.2 l/100 km
Dł./szer./wys (mm) : 3840/1645/1440
Masa własna (kg) : 980
Poj. zbiornika paliwa (l) : 44
Liczba miejsc : 5
Cena : 47 800 zł.
PEUGEOT 307 2.0 HDi
Silnik : Turbodiesel Common Rail , 1997 cm3, 4 cyl.
66 kW ( 90 KM) , 205 Nm przy 1900 obr./min.
Vmax : 179 km/h
Zużycie EU : 4.3/5.2/6.9 l/100 km
Dł./szer./wys (mm) : 4420/1755/1570
Masa własna (kg) : 1245
Poj. zbiornika paliwa (l) : 60
Liczba miejsc : 5
Cena : 58 200 zł.
RENAULT CLIO 1.5dCi
Silnik : Turbodiesel Common Rail , 1461 cm3 , 4 cyl. 16V,
48 kW(65KM) , 160 Nm przy 2000 obr./min
Vmax : 163 km/h
Zużycie EU : 3.7 / 4.3/5.4 l/100 km
Dł./szer./wys (mm) : 3775/1640/1420
Masa własna (kg) :960
Poj. zbiornika paliwa (l) : 50
Liczba miejsc : 5
Cena : 48 700 zł.
SKODA FABIA SEDAN 1.4 TDI
Silnik : Turbodiesel Common Rail , 1422 cm3 , 3 cyl. 6V,
55kW(75 KM) , 195 Nm przy 2200 obr.min
Vmax : 168 km/h
Zużycie EU : 3.9/4.4/5.5 l/100 km
Dł./szer./wys (mm) : 4220/1645/1450
Masa własna (kg) : 1060
Poj. zbiornika paliwa (l) : 45
Liczba miejsc : 5
Cena : 51 910 zł.
TOYOTA YARIS 1.4
Silnik : Turbodiesel , 1364 cm3 , 4 cyl. 8V,
55kW( 75 KM) , 170 Nm przy 2000 obr./min.
Vmax : 170 km/h
Zużycie EU : 3,7/4.2/5.1 l/100 km
Dł./szer./wys (mm) :3640/1660/1500
Masa własna (kg) : 925
Poj. zbiornika paliwa (l) : 45
Liczba miejsc : 5
Cena : 46 200 zł.
VOLKSWAGEN GOLF 1.9 TDI
Silnik : Turbodiesel , 1896 cm3 , 4 cyl. 8V,
74kW(101 KM) , 240 Nm przy 1800 obr./min.
Vmax : 188 km/h
Zużycie EU : 4.3/5.1/6.6 l/100 km
Dł./szer./wys (mm) : 4375/1735/1440
Masa własna (kg) : 1290
Poj. zbiornika paliwa (l) : 55
Liczba miejsc : 5
Cena : 69 090 zł
Zobacz ostatnie wydanie naszego biuletynu.