555 km za 49 złotych

11 samochodów rywalizowało o tytuł najoszczędniejszego na liczącej 555 km trasie (Warszawa – Mińsk Mazowiecki – Łomża – Pisz – Mrągowo – Olsztyn – Mława – Płońsk – Warszawa) Supertestu Ekonomii 2004 , zorganizowanego przez Auto Klub Dziennikarzy Polskich przy pomocy Automobilkubu Stołecznego MAK i Statoil Polska.

Kliknij
KliknijINTERIA.PL

Z zaproszenia do udziału w nim skorzystały firmy : Citroen Polska , DaimlerChrysler Automotive Polska , Fiat Auto Poland, General Motors Poland, Kulczyk Tradex , MMC Car Poland, Peugeot Polska, Renault Polska, Skoda Auto Polska i Toyota Motor Poland . Wyniki Supertestu dowodzą, że spokojna , równa jazda się opłaca.

INTERIA.PL

Zwycięski samochód – Toyota Yaris 1,4 D – zużył na pokonanie trasy Supertestu zaledwie 15,17 l oleju napędowego (2,77 l/100 km), co kosztowało 49 zł i 45 gr.

Zdecydowanie największy - bo 7 miejscowy - i najcięższy w stawce Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD, skazany na największe zużycie, potrzebował tylko 6,64 l oleju napędowego na 100 km .

W klasyfikacji aut uczestniczących w Superteście pod względem zasięgu na jednym zbiorniku najlepszy okazał się Renault Clio 1.5 dCi, który dysponując 50 litrami paliwa , przy średnim zużyciu na trasie imprezy 3.06 l/100 km, mógłby przejechać 1635 km.

Nawet dysponujący zbiornikiem o najmniejszej pojemności (35 l) Fiat Panda z benzynowym silnikiem 1.1 , spalając w teście średnio 4,29 l/100 km, ma zasięg o jakim na co dzień możemy tylko pomarzyć – 816 km.

Ten sam samochód okazał się najtańszym w eksploatacji, jeśli weźmiemy pod uwagę cenę zakupu (29 100 zł), cenę paliwa (3,96 za litr „95”) i wspomniane średnie zużycie. Przy założeniu , że auto przejedzie 100 tys., jeden kilometr jazdy kosztuje w przypadku Pandy 46 gr .

W przypadku najoszczędniejszej , ale droższej Toyoty Yaris kilometr jazdy kosztuje 55 gr . Nie bez znaczenia jest ponadto fakt, że spokojna, równa jazda jest zarazem bezpieczniejsza, nie prowokuje bowiem do wykonywania ryzykownych manewrów.

Wakacyjne podróże - z racji rosnących cen paliw - mogą być bardziej kosztowne niż rok temu. Mogą, ale nie muszą – co wykazał Supertest Ekonomii 2004

Wyniki (samochód, zużycie paliwa w teście):

1. Opel Corsa 1.4 Twinport 4,24

2. Fiat Panda 1.1 4,29

Klasyfikacja generalna

1. Toyota Yaris 1.4 2,77

2. Skoda Fabia 1.4 TDI 2,99

3. Citroen C3 1.4 HDi 3,01

A oto samochody, które brały udział w teście:

CHRYSLER GRAND VOYAGER 2.5 CRD

Silnik : Turbodiesel Common Rail , 2499 cm3 , 4-cyl. 16V , 105 kW (143 KM) , 347Nm

przy 2000 obr/min.

Vmax: 185 km/h

Zużycie EU : 6.4 / 7.7 / 9.9 l/100 km

Dł./szer./wys. (mm) : 4805/1995/1800

Masa własna (kg) : 1850

Poj. zbiornika paliwa (l) : 75,5

Liczba miejsc : 7

Cena : 136 396 zł.

CITROEN C3 1.4 HDi

Silnik : Turbodiesel Common Rail , 1398 cm3 , 4 cyl. 16V , 66kW ( 92 KM) ,

200 Nm przy 1750 obr./min.

Vmax : 180 km/h

Zużycie EU : 3.7 / 4.2 / 5.3 l / 100 km

Dł./szer./wys.(mm) : 3850 / 1670 / 1520

Masa własna (kg) : 1070

Poj. zbiornika paliwa (l) : 47

Liczba miejsc : 5

Cena : 49 200 zł.

FIAT PANDA 1.1

Silnik : Benzynowy , 1108 cm3 , 4 cyl. 8 V , 40 kW ( 54 KM) ,

88 Nm przy 2750 obr./min.

Vmax : 150 km/h

Zużycie EU : 4.8 / 5.7/7.2 l/100 km

Dł./szer./wys. (mm) : 3540 / 1580/1540

Masa własna (kg) : 840

Poj. zbiornika paliwa (l) : 35

Liczba miejsc : 5

Cena : 29 100 zł.

FIAT PUNTO 1.3 JTD MULTIJET

Silnik : Turbodiesel Common Rail , 1251 cm3 , 4 cyl. 16V,

51 kW ( 70 KM) , 180 Nm

przy 1750 obr./min.

Vmax : 164 km/h

Zużycie EU : 3.9 / 4.5 / 5.6 l/100 km

Dł./szer./wys.(mm) : 384 / 166 / 148 ( wersja 3d)

Masa własna (kg) : 965

Poj. zbiornika paliwa (l) : 47

Liczba miejsc : 5

Cena : 49 200 zł.

MITSUBISHI SPACE STAR 1.9 DI-D

Silnik : Turbodiesel Common Rail , 1870 cm3 , 4 cyl. 8V,

75 kW( 102 KM) , 215 Nm

przy 1700 obr./min.

Vmax : 185 km/h

Zużycie EU : 4.6 / 5.5 / 7.1 l/100 km

Dł./szer./wys.(mm) : 4050/1695/1520

Masa własna (kg) : 1245

Poj. zbiornika paliwa (l) : 55

Liczba miejsc : 5

Cena : 68 900 zł.

OPEL AGILA 1.3 CDTI

Silnik : Turbodiesel Common Rail , 1248 cm3 , 4 cyl. 16V,

51 kW(70 KM), 170 Nm przy 1750 obr./min

Vmax :153 km/h

Zużycie EU : 4.4/5.2/6.6 l/100 km

Dł./szer./wys (mm) : 3500/1620/1695

Masa własna (kg) : 1055

Poj. zbiornika paliwa (l) : 41

Liczba miejsc : 5

Cena : 46 550 zł.

OPEL CORSA 1.4 TWINPORT, EASYTRONIC

Silnik : Benzynowy, 1364 cm3, 4 cyl. 16V,

66 kW(90 KM), 125 Nm przy 4000 obr./min

Vmax :177 km/h

Zużycie EU : 6 /7.9/11.2 l/100 km

Dł./szer./wys (mm) : 3840/1645/1440

Masa własna (kg) : 980

Poj. zbiornika paliwa (l) : 44

Liczba miejsc : 5

Cena : 47 800 zł.

PEUGEOT 307 2.0 HDi

Silnik : Turbodiesel Common Rail , 1997 cm3, 4 cyl.

66 kW ( 90 KM) , 205 Nm przy 1900 obr./min.

Vmax : 179 km/h

Zużycie EU : 4.3/5.2/6.9 l/100 km

Dł./szer./wys (mm) : 4420/1755/1570

Masa własna (kg) : 1245

Poj. zbiornika paliwa (l) : 60

Liczba miejsc : 5

Cena : 58 200 zł.

RENAULT CLIO 1.5dCi

Silnik : Turbodiesel Common Rail , 1461 cm3 , 4 cyl. 16V,

48 kW(65KM) , 160 Nm przy 2000 obr./min

Vmax : 163 km/h

Zużycie EU : 3.7 / 4.3/5.4 l/100 km

Dł./szer./wys (mm) : 3775/1640/1420

Masa własna (kg) :960

Poj. zbiornika paliwa (l) : 50

Liczba miejsc : 5

Cena : 48 700 zł.

SKODA FABIA SEDAN 1.4 TDI

Silnik : Turbodiesel Common Rail , 1422 cm3 , 3 cyl. 6V,

55kW(75 KM) , 195 Nm przy 2200 obr.min

Vmax : 168 km/h

Zużycie EU : 3.9/4.4/5.5 l/100 km

Dł./szer./wys (mm) : 4220/1645/1450

Masa własna (kg) : 1060

Poj. zbiornika paliwa (l) : 45

Liczba miejsc : 5

Cena : 51 910 zł.

TOYOTA YARIS 1.4

Silnik : Turbodiesel , 1364 cm3 , 4 cyl. 8V,

55kW( 75 KM) , 170 Nm przy 2000 obr./min.

Vmax : 170 km/h

Zużycie EU : 3,7/4.2/5.1 l/100 km

Dł./szer./wys (mm) :3640/1660/1500

Masa własna (kg) : 925

Poj. zbiornika paliwa (l) : 45

Liczba miejsc : 5

Cena : 46 200 zł.

VOLKSWAGEN GOLF 1.9 TDI

Silnik : Turbodiesel , 1896 cm3 , 4 cyl. 8V,

74kW(101 KM) , 240 Nm przy 1800 obr./min.

Vmax : 188 km/h

Zużycie EU : 4.3/5.1/6.6 l/100 km

Dł./szer./wys (mm) : 4375/1735/1440

Masa własna (kg) : 1290

Poj. zbiornika paliwa (l) : 55

Liczba miejsc : 5

Cena : 69 090 zł

Zobacz ostatnie wydanie naszego biuletynu.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas