524 tony przejechało śląskimi ulicami. Największy transport do Elektrowni Rybnik

Sławomir Matz
W Elektrowni Rybnik powstaje największy blok parowo-gazowy w Polsce. PGE Polska Grupa Energetyczna realizuje tę inwestycję od 2024 roku, gdy poinformowano o otrzymanym pozwoleniu na budowę. Od tego czasu wokół tej budowy dzieje się wiele ciekawego również w kontekście motoryzacyjnym.

Spis treści:
Budowa największego bloku parowo-gazowego w Polsce wymaga transportu dużych elementów potrzebnych do powstania tego kolosa. Z tego powodu w piątek, 18 lutego, rozpoczęło się przedsięwzięcie godne podziwu. Z Kędzierzyna-Koźla wyruszył transport najcięższego z serii ponadnormatywnych transportów do Elektrowni Rybnik.
Potężny element do Elektrowni Rybnik
Przewożono element, który waży 524 tony. Przejazd takiego transportu to nie lada wyzwanie logistyczne. Zwłaszcza, że miał on blisko 45 m długości, 5,6 m szerokości i 6,4 m wysokości. W wielu miejscach takich, jak na przykład most na rzece Bierawce, infrastruktura drogowa nie była przystosowana do takiego przejazdu. Konieczne było zatem jej dostosowanie.

Transport przemieszczał się po drogach krajowych w województwie śląskim. Można było go zobaczyć na drodze wojewódzkiej nr 408 podczas przejazdu przez Sośnicowice, a następnie na drodze powiatowej prowadzącej przez Smolnicę i Żernicę, aż do Knurowa. Następnie, 19 lutego, konwój poruszał się po DK78 przez most tymczasowy w Nieborowicach do punktu docelowego.

Dostosowano infrastrukturę drogową
Jednym z newralgicznych punktów całej trasy, po której odbywał się transport, okazał się most nad rzeką Bierawką w Nieborowicach. Przed przejazdem konieczne było dostosowanie infrastruktury do ładunku o takich gabarytach.
Zdecydowano się w tym celu zamontować specjalną konstrukcję nośną od długości 21 m. To prefabrykowany, stalowy most, który znalazł się nad podporami istniejącego mostu. Taka konstrukcja pozwoliła na przejazd pojazdu z ładunkiem bez nadwyrężania elementów nośnych istniejącego mostu.

Aby wszystko odbyło się bezpiecznie, konieczne było wykonanie przeglądu mostu przed i po przejeździe pojazdów z ładunkiem ponadnormatywnym. Maksymalna prędkość takich pojazdów to 10 km/h, która minimalizuje wpływ sił dynamicznych na konstrukcję mostu, które powstają podczas przyspieszania i hamowania.
Specjalna organizacja ruchu
Montaż konstrukcji wspomagającej obecny most wymagał ingerencji w dotychczasową organizację ruchu na odcinku DK 78 od krzyżowania z ul. Szpitalną w Nieborowicach do skrzyżowania z DW921 w Kuźni Nieborowskiej. Ten odcinek został wyłączony z użytkowania w nocy z 19 na 20 lutego w godzinach 21:00 – 6:00. Wyznaczono w tym czasie objazd drogami lokalnymi przez Knurów.
Dotychczas, jak informuje GDDKiA, odbyło się osiem takich przejazdów z elementami do budowy bloku parowo-gazowego w elektrowni Rybnik. Jak się okazuje, nie był to transport ostatni. Zaplanowane są jeszcze cztery przejazdy w kwietniu i trzy w maju.