25 lat Lexusa

Ćwierć wieku temu w USA zadebiutowały pierwsze Lexusy, stworzone przez Toyotę do rywalizacji z niemieckimi i amerykańskimi producentami limuzyn. I chociaż Lexus nie był pierwszą japońską marką premium, to w porównaniu z Acurą i Infiniti odniósł niepodważalny sukces.

Lexus LS 400 miał pod maską jednostkę 4.0 V8 (245 KM).
Lexus LS 400 miał pod maską jednostkę 4.0 V8 (245 KM).Lexus
Mniejszy Lexus ES 250 bazował na topowej Camry z 2,5-litrowym silnikiem V6, wyróżniał się jednak dodatkowym wyposażeniem i kilkoma zmianami stylistycznymi, miał m.in. szyby bez ramek. Lexus

Początkowo oferta Lexusa obejmowała tylko dwa modele. Mniejszy ES 250 bazował na Toyocie Camry, zaś topową limuzynę LS 400 zaprojektowano zupełnie od zera z misją zbudowania "najlepszego luksusowego samochodu na świecie". W ciągu kilku lat powstało 450 prototypów modelu, które podczas testów przedprodukcyjnych pokonały łącznie 2,7 mln km. Równocześnie stworzono oprawę nowej marki, pierwotnie nazwanej "Alexis". Skojarzenia z bohaterką znanego serialu telewizyjnego zadecydowały jednak o zmianie nazwy na "Lexus".

LS 400 był pod wieloma względami klasowym wzorcem - miał aerodynamiczną karoserię (Cx=0,29), świetnie wyciszone wnętrze wykończone znakomitej jakości materiałami i benzynowy silnik V8, który zapewniał sportowe osiągi przy umiarkowanym zużyciu paliwa. To wszystko okraszono niewygórowaną ceną - początkowo 38 tys. dolarów, czyli o 26 tys. mniej od porównywalnego Mercedesa 420 SEL i o 17 tys. mniej od BMW 735i. Aby wykazać dopracowanie LS-a, na potrzeby reklamy auto rozpędzono na rolkach do 250 km/h z wieżą z kieliszków od szampana na masce. Konstrukcja przetrwała nienaruszona:

Nie bez znaczenia był jednak poziom obsługi, jaki obowiązywał w salonach Lexusa. Gdy jesienią 1989 roku okazało się, że pierwsza partia nowych LS-ów wymaga akcji serwisowej, w ciągu zaledwie trzech tygodni naprawiono 8000 samochodów. Ich nabywców nie wzywano jednak do serwisów - auta odbierano spod domów i tam je odstawiano, umyte, zatankowane i z niezobowiązującym prezentem na fotelu pasażera. Na czas wizyty w serwisie klienci otrzymali pojazdy zastępcze. Jeśli mieszkali zbyt daleko od najbliższego dealera (np. na Alasce), ekipa mechaników przeprowadzała naprawę na miejscu. A na czym polegała owa naprawa? Chodziło o problemy zasygnalizowane przez dwóch klientów: wadliwą dźwigienkę tempomatu oraz przegrzewające się trzecie światło stop. Opowieść o manierach Lexusa odbiła się szerokim echem wśród amerykańskiej opinii publicznej, a dopracowany do bólu LS już w 1990 r. sprzedawał się od konkurencyjnych limuzyn z Niemiec.

W latach 90. japońska firma zadebiutowała w Europie i konsekwentnie poszerzała ofertę. Wprowadzono m.in. zaliczany do klasy wyższej model GS z nadwoziem stylizowanym przez Giugiaro, SUV-a o nazwie RX oraz sedana i kombi klasy średniej oznaczone jako IS.

XXI wiek mija w Lexusie pod znakiem hybryd. Pierwszym modelem z takim napędem był zaprezentowany w 2004 r. RX 400h; później dołączyły do niego hybrydowe limuzyny (w tym IS oraz GS z jednostkami 4-cylindrowymi) i kompaktowy hatchback CT.

Przez wiele lat Lexusowi brakowało jednak modeli, które pomogłyby zerwać mu z wizerunkiem producenta aut komfortowych, ale pozbawionych pazura. Zmieniło się to dopiero pod koniec ubiegłej dekady. W 2007 roku zadebiutował IS F, zasilany 416-konnym silnikiem V8, a dwa lata później - supersamochód LFA z jednostką V10. Dzisiaj sportową rodzinę modeli "F" reprezentuje coupe RC F, najnowszy model Lexusa. Kolejną nowością będzie kompaktowy SUV o nazwie NX.

94 proc. Lexusów sprzedanych w Europie Zachodniej w 2013 roku miał napęd hybrydowy.

Dzisiaj Lexus systematycznie zwiększa sprzedaż po wstrząsie spowodowanym kataklizmami, jakie nawiedziły Japonię przed trzema laty. Szacuje się, że firma dostarczyła w ubiegłym roku rekordową liczbę 520 tys. aut. To o 9 proc. więcej niż w 2012 r. Ponad połowa przypada na rynek USA (273 tys. sztuk), a niespełna 10 proc. - na Europę (43 tys. aut).

25 lat Lexusa

25 lat Lexusa (więcej informacji)

Pierwsza generacja Lexusa GS 300 z 1991 roku.Lexus
Coupe SC, zaprezentowane w 1991 roku.Lexus
RX 400h - pierwsza hybryda Lexusa (2004).Lexus
Wyposażenie LS-a obejmowało m.in. wysokiej jakości nagłośnienie firmy Nakamichi.Lexus
Lexus LS 400 (1989)Lexus
LFA to pierwszy supersamochód Lexusa. Jego produkcję ograniczono do 500 egzemplarzy.Lexus
Kompaktowy Lexus CT 200h z układem napędowym z Toyoty Prius zadebiutował w 2010 roku.Lexus

msob

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas