20 najbrzydszych aut w historii motoryzacji

Choć o gustach się nie dyskutuje, postanowiliśmy zaryzykować. W efekcie został przygotowany ten subiektywny ranking „Motoru”.

Citroen Ami (1961-1977)
Citroen Ami (1961-1977)Citroen

Trudno uznać, że istnieje jeden obowiązujący, w każdej dziedzinie i na każdej szerokości geograficznej, kanon piękna. I bez dwóch zdań dotyczy to także motoryzacji. Wydaje się zatem, że powiedzenie, "piękno każdy widzi inaczej" jest truizmem. Są oczywiście takie samochody, które podobają się praktycznie wszędzie, ale gdy spojrzymy na ogół aut sprzedawanych np. w USA, Japonii czy Europie, jednak wyraźnie różnią się one od siebie.

Z drugiej strony, bez najmniejszego problemu potrafiliśmy wytypować 20 samochodów, które uznaliśmy za brzydkie. Ale od razu zaznaczamy, że jest to ranking czysto subiektywny, niepoparty żadnymi poważnymi badaniami. A o tym, że tak być musi, i że takie zestawienie trzeba traktować z przymrużeniem oka, utwierdziła nas rozmowa z pewną młodą przedstawicielką płci pięknej. Dla niej najładniejszym samochodem klasy miejskiej nie jest obecnie Alfa Romeo MiTo czy Mini tylko... poczciwa i skromna Skoda Fabia.

W przypadku wybranych przez nas pojazdów pokusiliśmy się o wskazanie poziomu zaskoczenia, jaki wywołuje ich wygląd oraz... szeroko rozumianej brzydoty.

Kontrowersyjne stylizacje:

20 najbrzydszych aut w historii motoryzacji

20 najbrzydszych aut w historii motoryzacji (czytaj więcej)

1. Subaru Impreza Casa Blanca (rok produkcji: 1999, kraj: Japonia)Wikipedia
1. Subaru Impreza Casa Blanca (rok produkcji: 1999, kraj: Japonia) - o tym, że Japończycy potrafią stworzyć auta balansujące (z naszej perspektywy) na granicy kiczu, przekonaliśmy się nieraz. Ale to, co zrobili z Imprezą w specjalnej wersji Casa Blanca, przechodzi ludzkie pojęcie. Rozumiemy modę na samochody retro, ale taką w stylu Mini. Subaru w ogóle ma jakiś dziwny zmysł projektowania aut delikatnie mówiąc kontrowersyjnych (np. Impreza hatchback, w której wszyscy widzieli Daewoo Lacetti czy Tribeca przed liftingiem). Dobrze, że Subaru nie wprowadziło Casy Blanki na rynek europejski i nie można jej spotkać na drodze, bo wypadki byłyby gwarantowane.Wikipedia
2. Pontiac Aztek (lata produkcji: 2000-2005, kraj: USA) - Aztek wygrał niejeden konkurs na najbrzydsze auto. Nie będziemy oryginalni, bo nam też Aztek bardzo się nie podoba. Ale przynajmniej w naszym rankingu nie zwyciężył. To już coś. Pod względem technicznym to dzieło GM nie wyróżnia się niczym szczególnym. Aztek miał pod maską widlastą szóstkę o pojemności 3,4 l i mocy 188 KM. Był sprzedawany w wersji z napędem przednim lub 4x4.Pontiac
15. Mini Marcos (lata produkcji: 1965-1973, kraj: Wielka Brytania) - Mini Marcos zupełnie nam się nie podoba (choć właściwie bardziej nas śmieszy), ale chylimy czoło przed osiągnięciami sportowymi tego malucha. W wyścigu 24h Le Mans w 1966 r. zajął 15 miejsce w klasyfikacji generalnej. Auto było napędzane silnikami 0,85 l lub 1,3 l o mocach od 38 do 77 KM.Wikipedia
6. Lightburn Zeta (lata produkcji: 1963-1965, kraj: Australia) - Zeta w założeniu miała stać się popularnym, drugim autem w rodzinie, takim australijskim Mini. Wykonana była z włókna szklanego i napędzana dwusuwowym silnikiem 0,3 l. Zeta powstała w firmie, która wcześniej zajmowała się produkcją m.in. pralek. Pewnie dlatego wygląda tak „oryginalnie”. Na drodze do sukcesu stanęły kiepskie osiągi i... Mini.Wikipedia
18. SsangYong Rodius (lata produkcji: 2004-2013, kraj: Korea Płd.) - ten wielki van został zaprojektowany przez Kena Greenley'a, absolwenta... Royal Collage of Art w Londynie. Jak widać, dogłębne kierunkowe wykształcenie nie przeszkadza w stworzeniu auta, które zarówno w USA, jak i w Europie zostało uznane za wyjątkowo paskudne. Pod kontrowersyjną karoserią Rodius skrywa jednak porządną technikę zapożyczoną z Mercedesa. Przejechaliśmy Rodiusem 50 tys. km i bardzo go lubiliśmy. Nie za wygląd.Motor
Na zdjęciach wersja Rodiusa po liftingu. Trudno uznać, że w jego efekcie samochód zyskał na urodzie.Motor
17. Dodge Charger Daytona (rok produkcji: 1969, kraj: USA) - Dodge Charger z lat 70. – tak, tak i jeszcze raz tak. Dodge Charger Daytona? Właściwie chcemy krzyknąć jeszcze głośniej trzy razy tak. Przede wszystkim za ten gigantyczny, siedmiolitrowy silnik V8 Hemi. Ale „ławka” z tyłu i długaśny „nos” powodują, że okrzyk więźnie w gardle.Dodge
8. Łada Landole (rok produkcji: 1998, kraj: Rosja) - jeśli Łada Niva wygląda dobrze przy Luazie, to na pewno nie ta w wersji Landole. Pomysł na zrobienie z niej quasi-buggy'ego – fajny, wykonanie – typowo rosyjskie. Choć chce się napisać... radzieckie.Bronto
13. Tatra T603 (lata produkcji: 1955-1975, kraj: Czechosłowacja) - luksus w czechosłowackim wykonaniu zupełnie do nas nie przemawia. Umieszczony z tyłu widlasty, benzynowy silnik ośmiocylindrowy 2,4-2,5 l – już zdecydowanie bardziej.Tatra
7. Tata Nano (lata produkcji: od 2008 r., kraj: Indie) - idea podobna jak w przypadku Garbusa – Nano to tanie auto dla ludu. I tak jak Garbus, brzydkie. W Europie jednak kariery raczej nie zrobi.Tata
9. Stutz Bearcat (lata produkcji: 1987-1992, kraj: USA) - oparte na technologii GM, auta Stutz w latach 80. były niezwykle ekskluzywne, ale dla nas to styl raczej dla nowobogackich, którzy za wszelką cenę chcą się wyróżnić z tłumu.Stutz
19. Scion xB (lata produkcji: 2004-2007, kraj: Japonia - na rynek USA) - trzylatki rysują zgrabniejsze samochody niż oferowana w USA pierwsza generacja minivana Scion xB, opartego na Toyocie bB. W Japonii tak wyglądające auta są bardzo popularne. W Europie ten trend chyba nigdy się nie przyjmie. Oby.Scion
3. Nissan S-Cargo (lata produkcji: 1989-1992, kraj: Japonia) - Japończycy umieją zaskoczyć. Tworząc model S-Cargo, wzorowali się na legendarnym Citroenie 2CV. Można uznać, że zrobili kawał dobrej roboty, bo S-Cargo rzeczywiście nieźle naśladuje styl protoplasty. Z naszego punktu widzenia nie jest to jednak żadna zaleta, bo imitacja jest zawsze gorsza od oryginału. I to dlatego S-Cargo ląduje na podium.Nissan
10. LuAZ 969 (lata produkcji: 1970-2005, kraj: ZSRR/Ukraina) - przy Luazie nawet Łada Niva (nie mówiąc już o Jeepie Wranglerze) wygląda nowocześnie i niezwykle elegancko. Powiedzmy sobie jednak szczerze – wygląd nie ma wielkiego znaczenia w przypadku tego czysto użytkowego pojazdu.luAZ
12. Fiat Multipla (lata produkcji: 1998-2005, kraj: Włochy) - Multipla II to przykład, jak bardzo dziwny design może przysłonić prawdziwe zalety auta. Ten Fiat przewiezie bowiem wygodnie 6 osób w dwóch rzędach foteli i zabierze sporo bagażu. A do tego dobrze się prowadzi i ma porządne silniki. I co z tego?Fiat
14. Citroen Ami (lata produkcji: 1961-1977, kraj: Francja) - Citroen, rewolucyjny design i takież same rozwiązania konstrukcyjne – to połączenie zupełnie naturalne. I absolutnie nie mamy nic przeciwko, by była to rewolucja w stylu wręcz boskiego modelu DS. Ale kierunek, jaki obrali styliści francuskiej marki tworząc na podstawie słynnego 2CV model Ami, jest dla nas szokujący. Mnóstwo ludzi nie podzielało jednak naszej opinii, bo mały przyjaciel (Ami) był przez lata bardzo popularny.Citroen
Pod przedziwnie ukształtowaną maską Citroena Ami umieszczano silniki typu boxer – 2- lub 4-cylindrowe, zaskoczenie o mocach 22-54 KM.Citroen
16. Austin Healey Sprite MK I (lata produkcji: 1958-1961, kraj: Wielka Brytania) - Sprite miał niecałe 3,5 m długości i był napędzany litrowym silnikiem o mocy zaledwie 43 KM. O obecności w zestawieniu zdecydował nie tylko przydomek tego autka: żaba.Austin Healey
11. AMC Pacer (lata produkcji: 1975-80, kraj: USA)AMC
11. AMC Pacer (lata produkcji: 1975-80, kraj: USA) - AMC Pacer jest przykładem, że Amerykanie nie mają zbyt szczęśliwej ręki do tworzenia niewielkich aut. Na tle ówczesnych samochodów z USA, Pacer wyglądał jak statek kosmiczny. Miał 4,36 m długości i aż 1,96 m szerokości. Właśnie dlatego AMC reklamowało go jako pierwszy szeroki mały samochód. Pod maską umieszczono jednostki 6- i 8-cylindrowe (pierwotnie planowano silnik Wankla). Nie były one specjalnie dynamiczne, a jednocześnie dużo paliły.AMC
4. Mini Moke (lata produkcji: 1977-1978, kraj: Wielka Brytania) - Mini Moke miał być pojazdem dla armii w stylu Jeepa. Nie został jednak zaakceptowany przez wojsko i rozpoczął karierę w cywilu. Wojskowi się zgapili. Moke mógłby straszyć wroga.Austin
20. Kia Opirus (lata produkcji: 2002-2010, kraj: Korea Płd.) - tak w Kii wyobrażano sobie kiedyś luksus na miarę Mercedesa klasy E. Jak widać, kopiowanie nie zawsze przynosi dobre rezultaty. Na szczęście dla klientów, Koreańczycy już teraz nie kopiują.Kia
5. Mohs Ostentatienne Opera (rok produkcji: 1967, kraj: USA) - jeden z samochodów stworzonych przez człowieka, który zawiadował firmą budującą wodnosamoloty. Część podzespołów do tego cuda wykonywała zaś na zlecenie firma produkująca maszyny rolnicze. Teraz chyba już nikogo nie dziwi wygląd tego „potwora”. Do Mohsa Ostentatienne Opery wsiadało się tyłem, przez uchylaną klapę i dach. To chyba jeden z najdziwniejszych samochodów świata.Mohs

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: producenci, archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas