Fiat i Car of the Year

Przeglądając wyniki europejskiego konkursu Car of the Year, łatwo zauważyć, że pojazdy koncernu Fiat często plasują się na czołowych pozycjach. Wynika to z faktu, iż plebiscyt preferuje wozy popularne a takie właśnie dominują w ofercie włoskiego producenta.

Dobry początek dał Fiat 124, który w 1967 roku zdecydowaną przewagą punktową zwyciężył, pozostawiając w pobitym polu takie samochody jak BMW 1600 i Jensen FF. Rok później nie wiele zabrakło, by sukces powtórzył Fiat 125, który dosłownie otarł się o pierwsze miejsce ulegając rewolucyjnemu a zarazem drogiemu NSU Ro 80.

Następny sezon przyniósł trzecie miejsce Alfie Romeo 1750, natomiast w kolejnym tytuł Car of the Year 1970 przypadł pierwszemu przednionapędowemu Fiatowi 128. Nawiasem mówiąc, na drugim miejscu uplasowało się Autobianchi A 112. Wielkim sukcesem Fiata zakończyło się współzawodnictwo w 1971 roku, kiedy to tytuł Car of the Year 1972 przyznano bardzo popularnemu w całej Europie modelowi 127. Rok później na trzecim miejscu znalazła się świetnie prowadząca się Alfa Romeo Alfetta, a następnie drugie miejsce przyznano 2-miejscowemu, sportowemu Fiatowi X1/9 z centralnie osadzonym zespołem napędowym. Drugie miejsce przypadło też Fiatowi Ritmo, który kilkunastoma punktami uległ Simce Horizon, a jednocześnie zdecydowanie wyprzedził Audi 80. W 1980 roku po raz pierwszy dała o sobie znać inna marka wchodząca w skład włoskiego koncernu - Lancia, kiedy to zwycięzcą okazała się słynna później Delta.

Reklama

Już w następnym sezonie drugie miejsce wywalczyła uniwersalna Panda, podobnie jak i Delta stylizowana przez Giorgetto Giugiaro. W 1984 roku za najlepszy pojazd dla Europejczyków jury uznało kolejną kreacje Giugiaro - Fiata Uno, które w zaciętej walce o punkty wyprzedziło Peugeota 205 i Volkswagena Golfa. W następnym roku na trzecim miejscu mieliśmy luksusową Lancię Thema i 12 miesięcy później na drugim Lancię Y10.

Samochód marki Fiat ponownie pojawił się jako Car of the Year 1989, a był to model Tipo, którego dziś uznaje się za prekursora kompaktów o wysokim, obszernym nadwoziu. Warto odnotować, ze nawet najmniejszy z Fiatów - Cinquecento potrafił uplasować się na wysokim drugim miejscu w 1993 roku. I wreszcie Fiat Punto, któremu przyznano tytuł Car of the Year 1995 rozpoczął niewiarygodnie dobra passę włoskich aut w tym konkursie.

Już w następnym roku triumfował Fiat Bravo/Brava, zaś tytuł Car of the Year 1998 przytłaczającą przewagą punktową wywalczyła Alfa Romeo 156 wyróżniona za doskonałość konstrukcyjną i za piękną stylizację. W walce o zaszczytny tytuł świetnie spisał się 5-miejscowy minivan Fiat Multipla, zajmując drugie miejsce.

Ogromną sensacją zakończyły się zmagania w ostatniej edycji tego plebiscytu. Ku zadowoleniu fanów, błyskawicznie budującej swój prestiż marki Alfa Romeo, model 147 otrzymał tytuł Car of the Year 2001, tym samym stając się pierwszym autem, które wchodzi w XXI wiek z najbardziej cenionym wyróżnieniem jakie istnieje w światowym przemyśle motoryzacyjnym.

Tu.znajdziecie galerię zdjęć nowej alfy romeo 147!

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Guardian | Alfa Romeo | romeo | Fiata | Fiat | car | Car of the Year
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy