Zastąpi legendę

Burmistrz Londynu Boris Johnson w zajezdni autobusowej w dzielnicy Acton zaprezentował w czwartek od dawna oczekiwany futurystyczny projekt nowego londyńskiego piętrusa, łączącego tradycję z nowoczesnością.

Nowy londyński autobus
Nowy londyński autobusInformacja prasowa (moto)

Makieta rzeczywistej wielkości, w kolorze czerwonym, ma z tyłu odsłoniętą platformę do wskakiwania i wyskakiwania między przystankami. Nawiązuje wystrojem do klasycznego modelu Routemastera.

Autobus ma dwie klatki schodowe, trzy wejścia, panoramiczne okna i energooszczędny silnik.

Jest to tradycyjny czerwony Routemaster, choć nie do końca taki, jakim mieszkańcy Londynu go pamiętają. Na razie autobus nie ma swojej nazwy; roboczo bywa nazywany NB4L, co oznacza: Nowy Autobus Dla Londynu.

"Trudno oprzeć się nostalgii stojąc na tylnej platformie tego zachwycającego pojazdu, ale nie sposób nie dostrzec, iż jest on kwintesencją najnowszej technologii i rozwiązań projektowych, co czyni go autobusem odpowiednim dla Londynu w XXI wieku" - powiedział Johnson podczas prezentowania makiety.

"Jest dużym przeżyciem zobaczyć, jak dwuwymiarowy projekt, zaakceptowany w maju, przybrał kształt tego wyjątkowego autobusu. Nie mogę się doczekać, by zainaugurować wprowadzenie go do ruchu" - dodał.

Routemaster - jeden z najbardziej typowych elementów Londynu, obok jaskrawoczerwonych skrzynek na listy i czarnych taksówek - został wycofany z obiegu blisko pięć lat temu przez poprzedniego burmistrza Kena Livingstone'a, faworyzującego autobusy przegubowe, jakie widzi się w wielu państwach europejskich.

Johnson w kampanii wyborczej na urząd burmistrza z 2008 r. obiecał, że przywróci piętrusy, uznając ich wycofanie nie tylko za obrazę tradycji, ale także za rozwiązanie niepraktyczne, ponieważ przegubowce są jego zdaniem trudne do manewrowania i niebezpieczne dla rowerzystów.

Ze względów politycznych nie podobało mu się także i to, że przegubowce miały jeździć po Londynie na wenezuelskiej ropie, co uznał za "zupełne caracas" (w tym przypadku szaleńczy pomysł - PAP).

Do końca 2011 r. przegubowce mają zniknąć ze wszystkich 12 tras, na których kursowały. Dotychczas usunięto je z pięciu. Pierwszy prototyp NB4L ma być gotowy w 2011 r., a pierwsze nowe autobusy, będzie ich pięć, pojawią się na ulicach z początkiem 2012 r.

Kontrakt na projekt i budowę pierwszej partii pojazdów uzyskała firma Wrightbus z Irlandii Płn. we współpracy z biurem projektów Heatherwick Studio.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas