Wyższy niż Wieża Eiffla. Oto najwyższy most drogowy na świecie
Wśród malowniczych krajobrazów południowej Francji wznosi się konstrukcja, która przyciąga wzrok nie tylko swoją wielkością, ale i inżynieryjnym geniuszem. Millau Viaduct to most, o najwyższej konstrukcji na świecie. Stał się symbolem nowoczesności w otoczeniu naturalnego piękna.
Most Millau Viaduct uważany jest za prawdziwe arcydzieło inżynierii. Jego elegancka konstrukcja i imponująca wysokość czynią go jednym z najbardziej rozpoznawalnych mostów na świecie, a jego historia pełna jest fascynujących ciekawostek.
Millau Viaduct jest najwyższym mostem drogowym na świecie, ale jednocześnie również jednym z najdłuższych mostów wiszących. Jego najwyższy filar ma 343 metry wysokości, a cała konstrukcja rozciąga się na długość 2460 metrów. Do jego budowy wykorzystano aż 206 000 ton betonu i 36 000 ton stali.
Projekt Millau Viaduct powstał z potrzeby połączenia autostrad w regionie Masywu Centralnego we Francji. Zaprojektowany przez brytyjskiego architekta Normana Fostera oraz francuskiego inżyniera Michela Virlogeuxa, most stał się jednym z najważniejszych osiągnięć inżynierii XXI wieku. Budowa rozpoczęła się w 2001 roku i zakończyła w 2004 roku, co jest imponującym osiągnięciem biorąc pod uwagę skomplikowaną konstrukcję mostu.
Most ten ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku i nie jest prosty, ponieważ podobno mogłoby to powodować u kierowców wrażenie unoszenia się w powietrzu. Aby temu zapobiec, architekci zaprojektowali go tak, aby był lekko zakrzywiony - promień okręgu, który by stworzył, miałby długość 20 km. Kolejną cechą konstrukcyjną poprawiającą bezpieczeństwo jest niewielkie nachylenie drogi wynoszące 3 procent, które poprawia widoczność i uspokaja kierowcę. Most narażony jest na działanie silnego wiatru dochodzącego do 151 km/h. Dlatego projektanci umieścili na moście boczne ekrany, które redukują wpływ wiatru o połowę.
Millau Viaduct miał ogromny wpływ na rozwój regionu. Most przyciąga turystów z całego świata, co przekłada się na wzrost gospodarczy okolicznych miejscowości. Dziennie most pokonuje między 10 a 25 tysięcy samochodów, rocznie - około 5 milionów.
Co ważne, nie jest to most, który od ziemi dzieli największy dystans. Nitka drogi chińskiego mostu Beipanjiang wisi 565 metrów nad rzeką Beipan. Ale jego najwyższa kolumna ma zaledwie 269 metrów.
- Most Millau Viaduct (Francja) - 343 m
- Most Çanakkale 1915 (Turcja) - 334 m
- Most Pingtang (Chiny) - 332 m
- Most Husutong Yangtze River (Chiny) - 325 m
- Most Yavuz Sultan Selim (Turcja) - 322 m