Wszystko o autach papieży
Od 1930 roku papieskie samochody produkuje Mercedes-Benz. Latem tamtego roku, niemal 80 lat temu, papież Pius XI otrzymał Mercedesa Nürburg jako prezent od firmy Daimler-Benz AG.
Dostojny pasażer wpadł w entuzjazm - wszyscy dostrzegli, jak wiele przyjemności papież Pius XI miał z godzinnej próbnej przejażdżki swym nowym Mercedesem po watykańskich ogrodach. "To majstersztyk nowoczesnej sztuki inżynierskiej!" - oświadczył Ojciec Święty, wysiadając z pullmanowskiej limuzyny bazującej na modelu Mercedes-Benz Nürburg 460.
Przekazana mu przez delegację firmy Daimler-Benz elegancka limuzyna z trójramienną gwiazdką na masce silnika przeszła do historii jako pierwszy samochód regularnie użytkowany przez papieża. Wybór samochodu, na którym miał być oparty konstrukcyjnie ten pierwszy papamobile nie był łatwym zadaniem. Dla Daimler-Benza jednak żaden inny pojazd na świecie nie był bardziej godny Zwierzchnika Kościoła niż Mercedes-Benz Nürburg 460, wprowadzony do produkcji w roku 1928. Miał on rzędowy, ośmiocylindrowy silnik o pojemności skokowej 4622 ccm i moc maksymalną 80 KM przy 3400 obr./min, pozwalający rozpędzić auto do prędkości 100 km/h.
Wnętrze tej pullmanowskiej limuzyny zostało zmodyfikowane tak, by skrupulatnie spełniało życzenia i potrzeby papieża. W tylnej części kabiny Nürburga zamontowano pokryty jedwabno-brokatową tapicerką tron dla Ojca Świętego. Sufit zdobił haft przedstawiający gołębicę symbolizującą Ducha Świętego. Designerzy do haftu dopasowali wykończenie pozostałych elementów kabiny w najlepszych gatunkach drzewa i metali. Papież mógł wydawać swojemu szoferowi dyspozycje co do prędkości jazdy i jej celu za pośrednictwem panelu sterowania. Wszystkie elementy wyposażenia i sterowania tego wyjątkowego Mercedesa zintegrowano w imponującą całość.
W kolejnych latach Nürburg służył jako pojazd dostosowany do statusu Następcy Świętego Piotra. I był doceniany nie tylko przez Piusa XI, ale i jego następców. Kiedy przejechał około 40 000 km, został "emerytowany" z aktywnej służby we flocie watykańskiej. Od tamtej pory jest eksponatem w Muzeum Watykańskim obok innych wyjątkowych pojazdów, jakimi podróżowali papieże.
Inne papamobile
Od czasów pierwszej papieskiej limuzyny Mercedes dostarcza regularnie reprezentacyjne samochody za Spiżową Bramę. Wśród innych modeli były:
1960: wersja landaulet Mercedesa 300 d (W 189) o przedłużonym rozstawie osi;
1965: wersja landaulet Mercedesa 600 (W 100) z długim rozstawem osi. Samochód ten jest obecnie wystawiany w Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie-Untertürkheim.
1966: Mercedes 300 SEL (W 109). Ten model nie był tak luksusowo wykończony i wyposażony, jak "600". W roku 1981 doposażono go w opancerzenie;
1967: dwa 6-osobowe Mercedesy 300 SEL o długim rozstawie osi (W 109) wykorzystywane przede wszystkim do przewożenia najdostojniejszych gości Watykanu;
1980: Mercedes 230 G (460, G 23), pierwszy papamobile ze szklaną nadbudówką;
1982: Mercedes 230 GE (460, G 23), także z nadbudową ze szkła;
1985: opancerzony Mercedes 500 SEL (V 126). ten samochód zastąpił Mercedesa 600 z roku 1965. To tym autem jechał papież Benedykt XVI podczas swych pierwszych oficjalnych podróży po Rzymie tuż po wyborze na Tron Piotrowy w roku 2005;
1997: opancerzony Mercedes S 500 L (V 140);
2002: Mercedes ML 430 (W 163) z przezroczystą nadbudową.