Wakacyjny poradnik podróży
W czasie letnich wakacji wielu kierowców z pewnością będzie podróżować po Europie. Dzięki poniższym wskazówkom podróżniczym jazda w upalne dni nie będzie stanowić żadnych problemów.
1. SŁOŃCE: PRZYJACIEL I WRÓG
Wysokość temperatury w nagrzanym od słońca samochodzie jest często niedoceniana. VAB (belgijska firma assistance) dokonało dokładnych pomiarów temperatury panującej we wnętrzu pojazdu, podczas gdy na zewnątrz oscylowała ona między 31° a 35°C. Zdarzyło się, że temperatura kierownicy osiągnęła 65°C. Z kolei temperatura deski rozdzielczej dochodziła nawet do 80°C. Temperatura wewnątrz pojazdu wzrosła do 55°C i rosła dalej.
Podróżując w upalne dni, można doświadczyć fizycznych różnych dolegliwości, często spowodowanych upałem i silnymi promieniami słońca.
Dolegliwości na skutek działania słońca:
* Odwodnienie (ze względu na zbyt dużo słońca)
* Zmęczenie, brak koncentracji
* Zawroty głowy, duszności, nudności
* Podwyższone tętno
* Ból głowy
* Skurcze mięśni
Upewnij się, że samochód wytracił ciepło, zanim ruszysz
* Ustaw ochronę przeciwsłoneczną na przedniej szybie.
* Połóż ręcznik na desce rozdzielczej do absorbowania ciepła.
* Parkuj w cieniu, w miarę możliwości.
* Otwórz drzwi na dwie minuty. Włącz klimatyzację, ustaw ją na maksimum, aby usunąć nadmiar ciepła przed jazdą.
Zapobieganie przegrzaniu w trasie
* Ustaw klimatyzację o 5 stopni niżej od temperatury zewnętrznej, ale nie niżej niż 20 ° C.
* Upewnij się, że masz w samochodzie świeżą wodę i mokre chusteczki odświeżające.
* Unikaj jazdy podczas najgorętszych godzin w ciągu dnia (12:00 do 15:00 godz.)
* Upewnij się, że zapewniony jest maksymalny przepływ świeżego powietrza. Otwórz jedno z tylnich okien i uchyl trochę okno po stronie kierowcy.
Zapobieganie spadkowi wydajności klimatyzacji
* Zmieniaj filtry wentylacyjne regularnie - zły stan filtrów może powodować alergie.
* Ponieważ wentylacja usuwa wilgoć z powietrza i ciała - pij wodę, aby zapobiec odwodnieniu.
* Jeśli nosisz soczewki kontaktowe, zwilżaj oczy regularnie.
* Bezpośrednia wentylacja powinna być skierowana na przednią szybę, a nie kierowcę czy pasażerów.
2. JADĄC NOCĄ, NIE PRZECENIAJ SWOICH MOŻLIWOŚCI
Jeśli chcesz dostać się do miejsca docelowego w czasie sezonu turystycznego, jazda w nocy może mieć swoje zalety. Niemniej, VAB zaleca stosowanie środków ostrożności. Jeden na dwóch kierowców zwykle śpi krócej niż powinien. W związku z tym podejmuje niepotrzebne ryzyko. Prawie 20% wypadków w nocy spowodowanych jest zmęczeniem.
Dlaczego lepiej nie jechać nocą
* Ciemność, podczas jazdy nocą szybko zaczyna nużyć.
* Oślepiające światła nadjeżdżających z naprzeciwka pojazdów wymagają od ciebie wysokiej koncentracji.
* Dzieci często mają trudności z zasypianiem, a zatem są stałym źródłem rozpraszania uwagi.
* Jeśli pasażerowie zasną, zwiększa się wówczas ryzyko zapadnięcia w sen także kierowcy podczas nużącej nocnej jazdy.
* W nocy jest około trzy razy więcej wypadków niż w ciągu dnia.
Zatrzymaj się, jeśli rozpoznasz któryś z tych sygnałów:
* ciężkie powieki
* trudność z przypomnieniem sobie co się stało w ciągu ostatnich kilku kilometrów
* ziewanie
* zbaczasz w trakcie jazdy z drogi w lewo lub w prawo i szybko korygujesz kierunek
* nagle za bardzo zbliżyłeś się do pojazdu jadącego przed tobą
* zauważyłeś sygnalizację świetlną za późno lub ledwo co na czas
* masz tendencję do jazdy w kierunku nadjeżdżających pojazdów
* trudność ze skupieniem uwagi na obiektach oraz trudność z utrzymaniem otwartych powiek
* problemy z koncentracją
* kiwanie głową
Jak unikać zmęczenia
Aby móc określić dla siebie prawidłowy rodzaj odpoczynku, najlepiej jest trzymać się normalnego wzorca snu i czuwania.
* Upewnij się, że wystarczająco odpoczniesz w noc przed wyjazdem.
* Nigdy nie jedź natychmiast po pracy bez odpowiedniego odpoczynku wcześniej.
* Weź pod uwagę swój zegar biologiczny. Zdaj sobie sprawę z własnych wzlotów i upadków, staraj się dostosować. Ruszaj w trasę, kiedy czujesz się wypoczęty i skoncentrowany.
* Jedz lekki posiłek i nie pij alkoholu.
* Nie zobowiązuj się do sztywnego czasu wyjazdu i przyjazdu. Pozwoli to na bezstresową jazdę i sprawi, że będzie ona przyjemna.
3. LISTA KONTROLNA DLA PASAŻERÓW I KIEROWCY
KIEROWCA
* Prawidłowa pozycja siedząca jest ważna: siedź możliwie prosto, zegnij lekko ręce i nogi pozostawiając stopy w prawidłowej odległości od pedałów. Prawidłowy poziom zagłówka: korona zagłówka powinna być na głowie.
* W pełni załadowany samochód reaguje inaczej niż podczas samotnej jazdy, droga hamowania wydłuża się. Dostosuj styl jazdy gdy droga się zmienia. Bądź bardziej ostrożny przy podejmowaniu zakrętów.
* Rób 20-minutową przerwę co 200 km lub raz na 2 godziny.
* W obszarach górskich hamuj silnikiem, aby oszczędzić hamulce. Najlepiej jest zjeżdżać ze szczytu na tym samym biegu, na którym wjeżdżałeś.
* Znajdź w Internecie przepisy ruchu odpowiednie dla każdego kraju, po którym podróżujesz.
DRUGI KIEROWCA LUB PASAŻER
* Rozmawiaj z kierowcą, aby jazda nie była dla niego nużąca.
* Sprawdź, czy masz prawidłową mapę na wypadek usterki GPS.
DZIECI
* Weź ulubione zabawki i komiksy dzieci, książki, muzykę i DVD (jeśli masz odtwarzacz w samochodzie).
* Zainstaluj ekrany chroniące przed słońcem na bocznych oknach.
BAGAŻ
* Nie pozostawiaj bagażu bez odpowiedniego zabezpieczenia. W razie wypadku jest to bardzo niebezpieczne.
* Rozłóż bagaże w miarę równomiernie w samochodzie. Te o najcięższej wadze powinny być umieszczone na osi.
* Korzystaj z zamykanego bagażnika dachowego przestrzegaj zaleceń i ograniczeń producenta .
* Miękkie torby podróżne są wygodniejsze w pakowaniu niż twarde.
AUTO
* Sprawdź dokładnie pojazd przed wakacjami, najlepiej na miesiąc przed wyjazdem. Większość warsztatów oferuje przeglądy wakacyjne, gdzie szczególną uwagę poświęca się badaniu poziomu oleju, opon, świateł, hamulców i czyszczeniu wentylacji.
* Sprawdź ciśnienie w oponach, także w kole zapasowym.
* Jeśli masz koło awaryjne (dojazdowe) lub wypełniacze zamiast zwykłej opony zapasowej, to pamiętaj, że jest to tylko rozwiązanie tymczasowe, dla ograniczonej liczby kilometrów przy małej prędkości.
* Weź ze sobą zapasowy komplet żarówek i bezpieczników. W niektórych krajach są one obowiązkowe.
* Należy także wziąć zapasowy klucz, od którego uzależnione jest działanie większości elektroniki w samochodzie.
4. NAJLEPSZY CZAS WYJAZDU I KALENDARZ NATĘŻENIA RUCHU
W miesiącach wakacyjnych, największy ruch ma miejsce w weekendy, szczególnie w połowie i na koniec lipca oraz sierpnia .
Według policyjnych statystyk, w Europie, najbardziej niebezpieczny weekend jest od 30 lipca do 3 sierpnia, wtedy też wielu turystów rusza na europejskie drogi. Nie lekceważ także kolejnych tygodni. Południowe kraje, jak Hiszpania i Włochy, także mają swoje święta w sierpniu.
Jak uniknąć największych utrudnień w Europie w ruchliwe weekendy:
* W piątek: wyjazd po 9:00 godzinie oznacza około 6 godzin jazdy bez utrudnienia
* W sobotę: wyjazd po 13:00 oznacza jazdę bez utrudnienia
* W niedzielę: możesz jeździć cały dzień bez utrudnienia.
* Najlepiej, aby wrócić do kraju w piątek lub niedzielę rano.
* Wracając, uwzględnij spowolniony ruch na złej jakości drogach po wjeździe na teren Polski
5. RUCH ZA GRANICĄ
W Europie nie ma jeszcze ujednoliconych przepisów ruchu drogowego. Możesz znaleźć inne przepisy ruchu drogowego w odniesieniu do każdego kraju w internecie.
6. NALEPKI, OPŁATY DROGOWE W EUROPIE
Jest coraz więcej miejsc w Europie, gdzie trzeba uiścić opłatę drogową by móc jechać dalej. Czasami płaci się na miejscu w celu wykorzystania biletu tylko na odcinku autostrady, tunelu lub mostu, na przykład, we Francji.
Artykuł opracowany został przez ekspertów KBC Autolease.