Wakacyjny poradnik podróży

W czasie letnich wakacji wielu kierowców z pewnością będzie podróżować po Europie. Dzięki poniższym wskazówkom podróżniczym jazda w upalne dni nie będzie stanowić żadnych problemów.

Czasami temperatura deski dochodzi nawet do 80°C
Czasami temperatura deski dochodzi nawet do 80°CINTERIA.PL

1. SŁOŃCE: PRZYJACIEL I WRÓG

Wysokość temperatury w nagrzanym od słońca samochodzie jest często niedoceniana. VAB (belgijska firma assistance) dokonało dokładnych pomiarów temperatury panującej we wnętrzu pojazdu, podczas gdy na zewnątrz oscylowała ona między 31° a 35°C. Zdarzyło się, że temperatura kierownicy osiągnęła 65°C. Z kolei temperatura deski rozdzielczej dochodziła nawet do 80°C. Temperatura wewnątrz pojazdu wzrosła do 55°C i rosła dalej.

Podróżując w upalne dni, można doświadczyć fizycznych różnych dolegliwości, często spowodowanych upałem i silnymi promieniami słońca.

Dolegliwości na skutek działania słońca:

* Odwodnienie (ze względu na zbyt dużo słońca)

* Zmęczenie, brak koncentracji

* Zawroty głowy, duszności, nudności

* Podwyższone tętno

* Ból głowy

* Skurcze mięśni

Upewnij się, że samochód wytracił ciepło, zanim ruszysz

* Ustaw ochronę przeciwsłoneczną na przedniej szybie.

* Połóż ręcznik na desce rozdzielczej do absorbowania ciepła.

* Parkuj w cieniu, w miarę możliwości.

* Otwórz drzwi na dwie minuty. Włącz klimatyzację, ustaw ją na maksimum, aby usunąć nadmiar ciepła przed jazdą.

INTERIA.PL

Zapobieganie przegrzaniu w trasie

* Ustaw klimatyzację o 5 stopni niżej od temperatury zewnętrznej, ale nie niżej niż 20 ° C.

* Upewnij się, że masz w samochodzie świeżą wodę i mokre chusteczki odświeżające.

* Unikaj jazdy podczas najgorętszych godzin w ciągu dnia (12:00 do 15:00 godz.)

* Upewnij się, że zapewniony jest maksymalny przepływ świeżego powietrza. Otwórz jedno z tylnich okien i uchyl trochę okno po stronie kierowcy.

Zapobieganie spadkowi wydajności klimatyzacji

* Zmieniaj filtry wentylacyjne regularnie - zły stan filtrów może powodować alergie.

* Ponieważ wentylacja usuwa wilgoć z powietrza i ciała - pij wodę, aby zapobiec odwodnieniu.

* Jeśli nosisz soczewki kontaktowe, zwilżaj oczy regularnie.

* Bezpośrednia wentylacja powinna być skierowana na przednią szybę, a nie kierowcę czy pasażerów.

2. JADĄC NOCĄ, NIE PRZECENIAJ SWOICH MOŻLIWOŚCI

Jeśli chcesz dostać się do miejsca docelowego w czasie sezonu turystycznego, jazda w nocy może mieć swoje zalety. Niemniej, VAB zaleca stosowanie środków ostrożności. Jeden na dwóch kierowców zwykle śpi krócej niż powinien. W związku z tym podejmuje niepotrzebne ryzyko. Prawie 20% wypadków w nocy spowodowanych jest zmęczeniem.

INTERIA.PL

Dlaczego lepiej nie jechać nocą

* Ciemność, podczas jazdy nocą szybko zaczyna nużyć.

* Oślepiające światła nadjeżdżających z naprzeciwka pojazdów wymagają od ciebie wysokiej koncentracji.

* Dzieci często mają trudności z zasypianiem, a zatem są stałym źródłem rozpraszania uwagi.

* Jeśli pasażerowie zasną, zwiększa się wówczas ryzyko zapadnięcia w sen także kierowcy podczas nużącej nocnej jazdy.

* W nocy jest około trzy razy więcej wypadków niż w ciągu dnia.

Zatrzymaj się, jeśli rozpoznasz któryś z tych sygnałów:

* ciężkie powieki

* trudność z przypomnieniem sobie co się stało w ciągu ostatnich kilku kilometrów

* ziewanie

* zbaczasz w trakcie jazdy z drogi w lewo lub w prawo i szybko korygujesz kierunek

* nagle za bardzo zbliżyłeś się do pojazdu jadącego przed tobą

* zauważyłeś sygnalizację świetlną za późno lub ledwo co na czas

* masz tendencję do jazdy w kierunku nadjeżdżających pojazdów

* trudność ze skupieniem uwagi na obiektach oraz trudność z utrzymaniem otwartych powiek

* problemy z koncentracją

* kiwanie głową

Informacja prasowa (moto)

Jak unikać zmęczenia

Aby móc określić dla siebie prawidłowy rodzaj odpoczynku, najlepiej jest trzymać się normalnego wzorca snu i czuwania.

* Upewnij się, że wystarczająco odpoczniesz w noc przed wyjazdem.

* Nigdy nie jedź natychmiast po pracy bez odpowiedniego odpoczynku wcześniej.

* Weź pod uwagę swój zegar biologiczny. Zdaj sobie sprawę z własnych wzlotów i upadków, staraj się dostosować. Ruszaj w trasę, kiedy czujesz się wypoczęty i skoncentrowany.

* Jedz lekki posiłek i nie pij alkoholu.

* Nie zobowiązuj się do sztywnego czasu wyjazdu i przyjazdu. Pozwoli to na bezstresową jazdę i sprawi, że będzie ona przyjemna.

INTERIA.PL

3. LISTA KONTROLNA DLA PASAŻERÓW I KIEROWCY

KIEROWCA

* Prawidłowa pozycja siedząca jest ważna: siedź możliwie prosto, zegnij lekko ręce i nogi pozostawiając stopy w prawidłowej odległości od pedałów. Prawidłowy poziom zagłówka: korona zagłówka powinna być na głowie.

* W pełni załadowany samochód reaguje inaczej niż podczas samotnej jazdy, droga hamowania wydłuża się. Dostosuj styl jazdy gdy droga się zmienia. Bądź bardziej ostrożny przy podejmowaniu zakrętów.

* Rób 20-minutową przerwę co 200 km lub raz na 2 godziny.

* W obszarach górskich hamuj silnikiem, aby oszczędzić hamulce. Najlepiej jest zjeżdżać ze szczytu na tym samym biegu, na którym wjeżdżałeś.

* Znajdź w Internecie przepisy ruchu odpowiednie dla każdego kraju, po którym podróżujesz.

DRUGI KIEROWCA LUB PASAŻER

* Rozmawiaj z kierowcą, aby jazda nie była dla niego nużąca.

* Sprawdź, czy masz prawidłową mapę na wypadek usterki GPS.

DZIECI

* Weź ulubione zabawki i komiksy dzieci, książki, muzykę i DVD (jeśli masz odtwarzacz w samochodzie).

* Zainstaluj ekrany chroniące przed słońcem na bocznych oknach.

BAGAŻ

* Nie pozostawiaj bagażu bez odpowiedniego zabezpieczenia. W razie wypadku jest to bardzo niebezpieczne.

* Rozłóż bagaże w miarę równomiernie w samochodzie. Te o najcięższej wadze powinny być umieszczone na osi.

* Korzystaj z zamykanego bagażnika dachowego przestrzegaj zaleceń i ograniczeń producenta .

* Miękkie torby podróżne są wygodniejsze w pakowaniu niż twarde.

AUTO

* Sprawdź dokładnie pojazd przed wakacjami, najlepiej na miesiąc przed wyjazdem. Większość warsztatów oferuje przeglądy wakacyjne, gdzie szczególną uwagę poświęca się badaniu poziomu oleju, opon, świateł, hamulców i czyszczeniu wentylacji.

* Sprawdź ciśnienie w oponach, także w kole zapasowym.

* Jeśli masz koło awaryjne (dojazdowe) lub wypełniacze zamiast zwykłej opony zapasowej, to pamiętaj, że jest to tylko rozwiązanie tymczasowe, dla ograniczonej liczby kilometrów przy małej prędkości.

* Weź ze sobą zapasowy komplet żarówek i bezpieczników. W niektórych krajach są one obowiązkowe.

* Należy także wziąć zapasowy klucz, od którego uzależnione jest działanie większości elektroniki w samochodzie.

4. NAJLEPSZY CZAS WYJAZDU I KALENDARZ NATĘŻENIA RUCHU

W miesiącach wakacyjnych, największy ruch ma miejsce w weekendy, szczególnie w połowie i na koniec lipca oraz sierpnia .

Według policyjnych statystyk, w Europie, najbardziej niebezpieczny weekend jest od 30 lipca do 3 sierpnia, wtedy też wielu turystów rusza na europejskie drogi. Nie lekceważ także kolejnych tygodni. Południowe kraje, jak Hiszpania i Włochy, także mają swoje święta w sierpniu.

Jak uniknąć największych utrudnień w Europie w ruchliwe weekendy:

* W piątek: wyjazd po 9:00 godzinie oznacza około 6 godzin jazdy bez utrudnienia

* W sobotę: wyjazd po 13:00 oznacza jazdę bez utrudnienia

* W niedzielę: możesz jeździć cały dzień bez utrudnienia.

* Najlepiej, aby wrócić do kraju w piątek lub niedzielę rano.

* Wracając, uwzględnij spowolniony ruch na złej jakości drogach po wjeździe na teren Polski

5. RUCH ZA GRANICĄ

W Europie nie ma jeszcze ujednoliconych przepisów ruchu drogowego. Możesz znaleźć inne przepisy ruchu drogowego w odniesieniu do każdego kraju w internecie.

6. NALEPKI, OPŁATY DROGOWE W EUROPIE

INTERIA.PL

Jest coraz więcej miejsc w Europie, gdzie trzeba uiścić opłatę drogową by móc jechać dalej. Czasami płaci się na miejscu w celu wykorzystania biletu tylko na odcinku autostrady, tunelu lub mostu, na przykład, we Francji.

Artykuł opracowany został przez ekspertów KBC Autolease.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas