Polak u mechanika
Prawie połowa Polaków (46%) odwiedziła w ciągu ubiegłego roku autoryzowany serwis naprawczy lub warsztat niezależny. Ponad połowa badanych, którzy odwiedzili warsztat, wybrała niezależnego mechanika.
Z raportu "Kupujemy samochód. Potencjał zakupowy Polaków w 2010 r", przygotowanego przez TNS OBOP wynika, że 28% Polaków odwiedza warsztat w celu zrobienia przeglądu pojazdu, zaś ponad połowa respondentów (57%) udaje się tam w celu dokonania bieżących napraw.
Do warsztatu dwa razy w roku
Polacy odwiedzają warsztat samochodowy średnio około dwa razy w roku. Połowa respondentów (50%) naprawiała samochód w warsztacie tylko jeden raz, co trzeci badany wykonywał naprawy dwa razy, a co dziesiąty trzy razy w roku. Tylko 4% respondentów serwisowało swój samochód w warsztacie więcej niż 3 razy w ciągu ubiegłego roku.
Ponad dwie trzecie Polaków (69%) naprawia swoje samochody u niezależnych mechaników, co zwykle wiąże się z niższymi kosztami takiej usługi. Co piąty badany korzysta z autoryzowanych warsztatów naprawczych.
Korzystanie z określonych miejsc napraw jest silnie skorelowane z tym, czy samochód został kupiony jako nowy czy też używany. W przypadku zakupu nowego auta, serwisowanie odbywa się w serwisie danej marki.
Żaden z respondentów, którzy kupili auto jako używane, nie korzystał z dedykowanego, autoryzowanego serwisu.
Naprawy własnymi środkami
"Polski rynek motoryzacyjny zdominowany jest przez samochody używane, w dość zaawansowanym wieku. Dane z badania TNS OBOP pokazują, że auta te są naprawiane głównie samodzielnie przez ich właścicieli lub przez niezależnych mechaników w małych warsztatach naprawczych. Stosunkowo niewielka częstotliwość wizyt w warsztatach wskazuje, że Polacy korzystają z nich w ostateczności, kiedy samodzielna naprawa wydaje się zbyt trudna, przekraczająca ich własne techniczne umiejętności". - komentuje wyniki badania dr Magdalena Sawińska, Lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.